Inspelning och kvalitets skillnad

Permalänk

Inspelning och kvalitets skillnad

Hej SweC,

Som de flesta av er vet är jag sångare och jag har här något ganska intressant enligt mig.

Citat:

Cover från Michael Buble - Home

1. Detta med äldre musik prylar:
Gammal home

2. Detta med nya musik prylar:
Ny home

Båda mina i en mp3:
Klick

3. Orginal från Michael han själv:
Orginal home

Här är frågan. Om man lyssnar på min del av den nya så hör man att kvalitén är bra. Dessutom är inte min andra mixxad utan jag har bara lagt på reverb för att fylla ut mer. Alla mina musikprylar för att spela in kostar 4500kr nytt att köpa. Ett ljudkort, mic och ett mixxerbord, resten sköter jag i datorn.
Studion som Michael har spelat in i kostar säkerligen mot en 7-8 miljoner kronor. Är detta verkligen värt kvalitén?

Inte Michaels studio utan SONY BMG's

Vad tycker ni?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad det är man ska bedöma men skillnaden mellan din nya och hans var att musiken lät "plattare". Din sångröst försvann också lite när du inte sjöng lika starkt.

Om det är värt 7-8 miljoner?
Tjänar man stora pengar på musiken så visst. Inte annars.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Nu vet jag inte riktigt vad det är man ska bedöma men skillnaden mellan din nya och hans var att musiken lät "plattare". Din sångröst försvann också lite när du inte sjöng lika starkt.

Om det är värt 7-8 miljoner?
Tjänar man stora pengar på musiken så visst. Inte annars.

Jo sant.

Skillnaden mellan mina 2 är verkligen dag och natt fast den gamla är fullmixxad och den nya inte är det alls.

Givetvis låter orginalet så bra kvalitéts mässigt men förstår inte riktigt varför SonyBMG lägger så mycket pengar på musikprylar när de fått lika bra kvalité med prylar för kanske 200.000kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Testpilot

Fast frågan är ju om man verkligen får lika bra prylar, deras studio används säkert mycket mer och då måste utrustningen dels vara bra ljudmässigt men också hålla för allt rattande och pillande som görs hela dagen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Sen är det väl inte optimalt för oss att sitta och bedömma sånt med ett par tusenkronors datorhögtalare? Hade man lyssnat på samma bitar på en kompromisslös(läs pengar) anläggning hade det säkert varit en annan femma.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Bra gjort! Angående priser på studios. Det handlar antagligen mycket om kvantiteten också. Som ett exempel: Du har ett par mickar, Sony BMG har säkerligen ett hundratals mickar för olika intrument och sång. Samma sak med all annan utrustning, dom har säkert inte bara "ETT" 128 kanalers mixerbord.
Sen är det ju antagligen fler lokaler också med olika akustik som för enkelhetens skull måste ha egna prylar.

Det är vad jag tror. Plus det som hunden säger

MVH/Alexander

Har förövrigt en låt av dig på en blandCD i bilen

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

den med nytt så tyckte jag diskanten lät "klarare" på nått sätt, speciellt på din röst...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Sen är det väl inte optimalt för oss att sitta och bedömma sånt med ett par tusenkronors datorhögtalare? Hade man lyssnat på samma bitar på en kompromisslös(läs pengar) anläggning hade det säkert varit en annan femma.

Men det är ju vi som lyssnar på musiken, vi med dom vanliga högtalarna.

De låter super, jag håller med dig. Det låter inte bättre om man har dyrare prylar om man spelar dåligt, spelar man bra så låter det bra!

Visa signatur

Brudar är skit!

Permalänk

Det är som ni skriver helt klart.

Hade jag tänkt lite innan jag startade tråden så förstår man att deras studio ska ju passa alla hundratal artister de har. Man ska ju kunna spela allt från hårdrock till opera i studion.

Sedan är det ju så som Hunden skriver att lyssnar man i deras monitorer så hör man förmodligen stor skillnad och bara detta att min låt ska låta lika bra i en mp3/ipod, bilen, discotek, bar, hemma, tv kommer aldrig hända när man inte mixar med all den utrustningen de har, i alla fall inte lika bra.

Men som Madness skriver så låter det oftast "bra" beroende på hur och vem som spelar in.

Dock köper jag in nytt ljudkort samt Mikrofon filter för 8k nästa vecka så ljudet lyfter sig antar jag. Mitt befintliga ljudkort ligger på en 1000 lapp och är vissa saker jag inte gillar med kortet. Sedan är mikrofon preampen bättre i det nya jämfört med mitt mixerbord.

Tack,
------------------------
mjältbrand: Jasså? Vilken då?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

------------------------
mjältbrand: Jasså? Vilken då?

Mvh Albin

Mad World. Vet inte om det är en cover eller ditt eget påhitt, men bra är den även fast jag aldrig vanligtvis lyssnar till HipHop/Soul.

Har lyssnat igenom många av dina låtar som för det mesta jag tycker låter bra. På vissa låter används en hel del reverb som verkligen luftar till låtarna och det låter kanon på min anläggning. Men har du provat spela upp dessa låtar i annan omgivning? te.x utomhus? Av egen erfarenhet märker jag att låtar jag lägger mycket effekt på inte funkar i större lokaler men desto bättre i hörlurar.

Undrar även hur mycket som spelas med riktiga intrument i dina låtar? Är det du som spelar i sådanna fall? Pianot i låten i denna tråd låter ju inte precis som ett utklickat pattern. Likaså gitaren. Om intrumenten är helt syntetiska så är jag imponerad att du får sådan bra dynamik i dem. Om du spelar allt själv är jag ännu mera imponerad förstås.

MVH/Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Ah okej. Jo Mad World där jag rappar och sjunger har jag gjort själv, låten är alltså egen. Gitarr- melodin är samplad från Sting - Shape of my heart. Men övriga har jag själv gjort.

Eller du kanske menar Mad world 2007? www.AlbinNdoja.2u.se kolla där. Den är en cover på Gary Jules - Mad world men jag har spelat allt i den själv och gjort trummor med mera. Dock är den inspelad med gammal utrustning liksom Mad World[2005].

Jag vet om att jag i tidigare låtar har använt mig av faktiskt onödigt mycket reverb och det låter helt okej i större lokaler fast oftast inte i bra anläggningar. Lyssnar man på den senaste covern jag gjort av R kellys - Ghotham City som också finns på hemsidan, har jag lagt på reverb mer på ett "professionellt" sätt och låter därmed bra oavsett om det är utomhus eller inomhus eller anläggning egentligen. Detta är såklart för att det är bättre ljudkort jag har nu och slut ljudet blir då bättre men visst kan det låta bättre.

Den ända covern som jag har (musiken) spelat själv är Mad world 2007 ovan. De andra är instrumentaler som jag laddat ned. Visst kan jag spela men det är piano jag spelar (synth/midi- klaviatur) och finner det onödigt och tar längre tid och då kan jag lika gärna ladda ner instrumental då det är sången jag vill syssla med. I egna låtar brukar jag oftast göra egen musik däremot, diggar inte och ta andras musik och göra egen text på de.

Jag funderar på att spela om låtarna som:

Mad World (Gary jules covern)
Winds of change (Scorpions)
Min egen - Angel Eyes
Sommar 2005
Dirty Club
Home kommer jag givetvis spela om, den är riktigt bra samt Calling.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Cover av en cover? Mad World är en låt av och med Tears For Fears (1982).
Michael Andrews och Gary Jules version är dock jäkligt bra.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Varför lägger man ut miljontals kronor på att bygga en studio? Det är rätt självklart om man tänker efter.

För det första kostar det grova pengar att bygga själva utrymmet. Vilka lokaler som helst duger inte, utan det måste vara en bra akustikmiljö. Denna typen av byggande kräver en hel det expertis, för att inte tala om specialmaterial för ljuddämpning, diffusorer, etc. Ibland bygger man olika typer av rum för inspelning av olika typer av instrument.

För det andra kostar studioutrustningen enorma pengar. Stora studios har tillgång till ett brett urval av instrument och förstärkare. Dessutom behövs mixerbord, mikrofoner, förförstärkare, hårddiskinspelning, rullbandare, monitorer, effekter och massor med annat som en hobbyist aldrig ens visste fanns.

En studio finns till för att täcka upp en mängd olika inspelningsbehov. En glad amatör som spelar in gitarr och sång i sitt sovrum har inte dessa behov. Man behöver inget motoriserat mixerbord med över 100 kanaler och vips, så har man sparat in en mille. Om man t.ex. kör med trummaskin och aldrig behöver micka upp trummor klarar man sig med en eller två mikrofoner. Shure SM57 funkar till det mesta och kostar inte mer än en tusenlapp. I nästan varje studio finns minst en (gärna två för ett stereopar) Neumann U87 som kostar en bra bit över 20k. Till det tillkommer en rejäl förförstärkare som säkert kostar 10k per kanal.

Allt detta behövs för att man ska kunna göra så många olika typer av produktioner som möjligt. Detta gör man professionellt, så man måste hela tiden eliminera svaga länkar i produktionskedjan.

Hoppas att det gav svar på dina funderingar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Varför lägger man ut miljontals kronor på att bygga en studio? Det är rätt självklart om man tänker efter.

För det första kostar det grova pengar att bygga själva utrymmet. Vilka lokaler som helst duger inte, utan det måste vara en bra akustikmiljö. Denna typen av byggande kräver en hel det expertis, för att inte tala om specialmaterial för ljuddämpning, diffusorer, etc. Ibland bygger man olika typer av rum för inspelning av olika typer av instrument.

För det andra kostar studioutrustningen enorma pengar. Stora studios har tillgång till ett brett urval av instrument och förstärkare. Dessutom behövs mixerbord, mikrofoner, förförstärkare, hårddiskinspelning, rullbandare, monitorer, effekter och massor med annat som en hobbyist aldrig ens visste fanns.

En studio finns till för att täcka upp en mängd olika inspelningsbehov. En glad amatör som spelar in gitarr och sång i sitt sovrum har inte dessa behov. Man behöver inget motoriserat mixerbord med över 100 kanaler och vips, så har man sparat in en mille. Om man t.ex. kör med trummaskin och aldrig behöver micka upp trummor klarar man sig med en eller två mikrofoner. Shure SM57 funkar till det mesta och kostar inte mer än en tusenlapp. I nästan varje studio finns minst en (gärna två för ett stereopar) Neumann U87 som kostar en bra bit över 20k. Till det tillkommer en rejäl förförstärkare som säkert kostar 10k per kanal.

Allt detta behövs för att man ska kunna göra så många olika typer av produktioner som möjligt. Detta gör man professionellt, så man måste hela tiden eliminera svaga länkar i produktionskedjan.

Hoppas att det gav svar på dina funderingar.

Jo, jag visste om detta men var väldigt otydligt när jag skapade tråden.
Jag skulle utgått från sång endast.

Jag har vart nere utanför Lund någonstans där "timbaktu" spelar in, kommer inte ihåg vad stället hette men såg ut som en vanlig bondgård med ett garage och en riktigt fin studio innanför. Det var tydligen tredje största/finaste studion i Sverige och man stod ju där och bara dräglade iprinsip.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jag visste om detta men var väldigt otydligt när jag skapade tråden.
Jag skulle utgått från sång endast.

Jag har vart nere utanför Lund någonstans där "timbaktu" spelar in, kommer inte ihåg vad stället hette men såg ut som en vanlig bondgård med ett garage och en riktigt fin studio innanför. Det var tydligen tredje största/finaste studion i Sverige och man stod ju där och bara dräglade iprinsip.

Ingen bygger en miljonstudio för enbart sång. Anledningen till att man ändå utnyttjar en proffstudio är för att man har tillgång till den och det ger bästa resultat.

Jo, det vore sannerligen fett att ha en riktig inspelningsstudio, eller bara ha tillgång till en.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ingen bygger en miljonstudio för enbart sång. Anledningen till att man ändå utnyttjar en proffstudio är för att man har tillgång till den och det ger bästa resultat.

Jo, det vore sannerligen fett att ha en riktig inspelningsstudio, eller bara ha tillgång till en.

Jo, håller med. Jag hade verkligen inte tackat nej till en "riktig" inspelningsstudio i den klassen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Din sångröst försvann också lite när du inte sjöng lika starkt.

Det är säkert för att han inte lagt tillräckligt med kompressor på rösten isåfall. Fixar man på 2sec.

Studion jag lirar i med mitt band är skitbillig, men det är inte studion som gör resultatet, det är tiden man får vara där. Man kan stå i britneys studio om man vill och det blir skit ändå om man är stressad. Därför ska man tänka på timkonstnaden när man väljer. Har man bara tid på sig kan man fan skapa underverk med skitprylar. I vår studio har vi:

Behringer eurodesk, ca 28kanaler: 4000kr
hemmabyggd multi: 300kr
nåt preamp för mickar, : ca 800kr
Tascam 16kanalers bandare: 4000kr
Rack med reverb, kompressorer, patchpaneler m.m: typ 2000kr tillsammans tror jag
2 SM57: 2000kr
1 T-bone kondensatormick: 800kr
trummickskit, shure: 3000kr
+ ljudkort för mixning: 800kr

ca 25papp. Funkar klockrent.

Då har du 16kanaler att röra dig på, det räcker för nästan allt.
Hade man en studiotekniker och producent där i världsklass hade fan ingen kunnat höra skilland.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det är säkert för att han inte lagt tillräckligt med kompressor på rösten isåfall. Fixar man på 2sec.

Studion jag lirar i med mitt band är skitbillig, men det är inte studion som gör resultatet, det är tiden man får vara där. Man kan stå i britneys studio om man vill och det blir skit ändå om man är stressad. Därför ska man tänka på timkonstnaden när man väljer. Har man bara tid på sig kan man fan skapa underverk med skitprylar. I vår studio har vi:

Behringer eurodesk, ca 28kanaler: 4000kr
hemmabyggd multi: 300kr
nåt preamp för mickar, : ca 800kr
Tascam 16kanalers bandare: 4000kr
Rack med reverb, kompressorer, patchpaneler m.m: typ 2000kr tillsammans tror jag
2 SM57: 2000kr
1 T-bone kondensatormick: 800kr
trummickskit, shure: 3000kr
+ ljudkort för mixning: 800kr

ca 25papp. Funkar klockrent.

Då har du 16kanaler att röra dig på, det räcker för nästan allt.
Hade man en studiotekniker och producent där i världsklass hade fan ingen kunnat höra skilland.

Hehe, nu var det ju viss skillnad på 4500kr och 25000kr.

Hur som helst har ni en otrolig flaskhals och det är er mic, så mycket bättre ljud ni skulle få om ni bytte mic. För övrigt så har ni betydligt mycket bättre prylar än mig.

Nu hade jag inte mixat den nya versionen jag sjöng på förutom lagt på reverb så nej, ingen compressor eller något annat, medans första som låter dåligast är fullt mixxad.

Nu har jag inte hört er kvalité men så mycket bättre om ni köpte en mikrofon för en 3k kanske.

EDIT: Missade att ni hade två stycken SM57.

Vad menar du med multi?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, nu var det ju viss skillnad på 4500kr och 25000kr.

Hur som helst har ni en otrolig flaskhals och det är er mic, så mycket bättre ljud ni skulle få om ni bytte mic. För övrigt så har ni betydligt mycket bättre prylar än mig.

Nu hade jag inte mixat den nya versionen jag sjöng på förutom lagt på reverb så nej, ingen compressor eller något annat, medans första som låter dåligast är fullt mixxad.

Nu har jag inte hört er kvalité men så mycket bättre om ni köpte en mikrofon för en 3k kanske.

EDIT: Missade att ni hade två stycken SM57.

Vad menar du med multi?

Mvh Albin

Anledningen till att vi behöver andra grejer än dig är för att vi lägger alla instrument live. En helt annan femma då än om man bara spelar in sång.

Angående micken så har vi testat med olika mickar, bland annat en beyer dynamic, men vi tycker att den ger bäst ljudbild för oss. Lite skräpigare, och distar lättare.

Med multi menar jag en multikabel. Från inspelningsrummet till kontrollrummet.
En panel med uttag vid inspelningen, och på andra sidan kontakter som går in i mixerbordet/bandaren.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Anledningen till att vi behöver andra grejer än dig är för att vi lägger alla instrument live. En helt annan femma då än om man bara spelar in sång.

Angående micken så har vi testat med olika mickar, bland annat en beyer dynamic, men vi tycker att den ger bäst ljudbild för oss. Lite skräpigare, och distar lättare.

Det som kan vara skoj ibland faktiskt, att sämre prylar kan låta bättre ibland.

Det är helt rätt, ända förutom sång jag spelar in med är midiklaviatur men det räknas inte då alla ljuden ligger i datorn. Det roliga är att jag har riktigt riktigt bra ljudbanker och har gjort "identiska" trumm- test mot riktiga trummor tidigare och idag får man _nästan_ (95%?) lika bra kvalité via trumm ljud elektroniskt som IRL med riktiga trummor, samt andra instrument också, samma där. Det är sjukt ändå men man tappar ju lite känslan genom låten men inte om den spelas på radio, då är det struntsamma.

Citat:

Med multi menar jag en multikabel. Från inspelningsrummet till kontrollrummet.
En panel med uttag vid inspelningen, och på andra sidan kontakter som går in i mixerbordet/bandaren.

Okej jag förstår. Då är inte Multikabel något jag behövde nytta av.

Hm, har inte ens ett bås. Jag spelar in i ett 25kvm stort rum utan någon som helst isolering tillsammans med 4 andra datorer. :S
Dock köper jag ett Mic filter för 3k inom loppet av någon vecka misstänker jag. Det skall bli najs.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hur skaffar man sån musik utan sång egentligen, eller har du gjort den i efterhand för att efterlikna orginalet?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Hur skaffar man sån musik utan sång egentligen, eller har du gjort den i efterhand för att efterlikna orginalet?

Det är en karaoke version av orginal låten. Om du sätter igång orginalet och lyssnar på den "nya" jag har spelat in så hör du att de ligger i samma tonläge men musiken är inte riktigt lika dan, detta för att skilja orginalt från karaoke.

Det finns karaoke versioner, instrumentaler av nästan alla större låtar idag. Ta Winds of change med Scorpions, samma sak där. Jag tankade ner instrumental och spelade in den.

Endel har jag dock gjort musik på själv för att den inte ska vara för likt orginalet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt att du helt enkelt inte får lika bra ljud om du kör allt via dator. Gentemot om du har förstärkare som du mickar upp.

Simple as that.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Det är så enkelt att du helt enkelt inte får lika bra ljud om du kör allt via dator. Gentemot om du har förstärkare som du mickar upp.

Simple as that.

Det är ju sant till viss del.

Har jag en utrustning om totalt 100.000kr i form av bra instrumenter och instrument mikrofoner etc så får jag bättre ljud i datorn. Alla ljuden är så klockrena och verklighetstrogna (för att de är verkliga) att man idag inte behöver isntrument. Men det låter lite bättre med en riktigt orkester om inget annat går det så mycket snabbare om man har några som spelar där man sedan spelar in.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

text

Fått svar på livets mysterier...

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Fått svar på livets mysterier...

Nja det var inga mysterier egentligen. Jag var otydlig när jag skapade tråden, skulle menat för endast sång och inte generellt.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan