Permalänk

Har följt den här tråden ett tag nu - och bestämde mig faktiskt för att köpa tack vare tråden Hade spetsat in mig på Asus G1S men när jag såg den här tråden (och hittade rabattkoden) så fick det bli den snyggare 1530:n.

Beställde den 8/1:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7700 2.40GHz,800MHz,4M
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
CCFL backcover black & 2.0mp camera
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 200GB Serial ATA (7200rpm)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
Battery XPS Primary 6-cell 56WHr Li-Ion
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT

...yada yada...

Summa: 12956 kr ink moms och frakt Billigare än Asus:en!

Försökte få N-kortet, men som många andra fick jag beskedet att det inte fanns tillgängligt. Fick nöja mig med det vanliga Intel a/b/g-kortet samt en Kensington Mini Pilot Bluetooth-mus som kompensation.

Leveransdatum sattes till 4/2... Seeg väntan... Men så hände saker Just nu ligger paketet i Danmark (sedan 25/1) och kommer förhoppningsvis till mig under veckan (?).

Hoppas verkligen att det sitter en LG-skärm på!

I vilket fall, tack för alla bra tips om installationer, drivisar etc som kommit upp i den här tråden!

/MadDogDriver

Permalänk

Tack för länkarna Neo och Alukurd. Vista ska bane mig BORT inatt 4ever!

Problemet jag har med Vista är att när jag öppnar vissa media fil (rmvb, avi ect ) krashar utforskaren. Nån annan som har upplevt detta? Nån allmän känd lösning??

Permalänk

Jag får nu ihop detta:

Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Hårddisk 200 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N01X5302
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.0 - svenska
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Supporttjänster Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Säkerhetsprogram Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter
Bluetooth Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
TV-tuner Dell™ resefjärrkontroll
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Pris: 14 042,25 kr

Är det värt detta? Spelar det roll om man tar 250GB 5400rpm hårddisk??
För då har jag konfigurerat till 10 000 kr!!

Eller man ska ringa in? får man mer rabatt då?? kan man prata med en svensk försäljare då?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

tjohoo....beställde den 8/1.
Först stod det leverans 25/1, sedan har det ändrats till den 5/2 och alldeles precis så såg jag att det ändrats till den 27/2.
Så går det tydligen när man beställer en "värsting" .
Trist....men den som väntar på ngt gott...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Tack för länkarna Neo och Alukurd. Vista ska bane mig BORT inatt 4ever!

Problemet jag har med Vista är att när jag öppnar vissa media fil (rmvb, avi ect ) krashar utforskaren. Nån annan som har upplevt detta? Nån allmän känd lösning??

Man tackar
Säg skriv gärna sen hur det går med installationen. är mycket intresserad av denna datorn och köper bara denna datorn om jag vet att winxp fungerar.
(samt om HDMI:n fungerar som den skall också med 720p ute)

Personligen skulle jag aldrig röra Realmedia filer, men min lösning är cccp-project + Real Alternative bara sök på google så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alukurd
Man tackar
Säg skriv gärna sen hur det går med installationen. är mycket intresserad av denna datorn och köper bara denna datorn om jag vet att winxp fungerar.
(samt om HDMI:n fungerar som den skall också med 720p ute)

Personligen skulle jag aldrig röra Realmedia filer, men min lösning är cccp-project + Real Alternative bara sök på google så.

Win XP fungerar klockrent. Allt fungerar som det ska. Vista åkte direkt när jag fick datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neosfarsa
Man ser direkt att skärmen är grynig om man har blivit drabbad. Det syns tydligast mot en ljus bakgrund som vit eller ljusgrå. Bilden känns "blöt och suddig.
Första gången jag startade datorn trodde jag skärmen var dammig.

Så har du haft oturen att få en "grådassig" skärm....... byt

Tack för ett svar äntligen.

Men det var inte riktigt det jag frågade efter i saken. Jag betvivlar inte att man ser om det är grynigt eller inte. Men exakt vad är det som är grynigt? Och varför? Skivan framför själva skärmen, eller själva skärmen?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Ser att många har problem med sina skärmar men skulle inte Dell köra med LG framöver nu?
Får min nästa vecka o hoppas att man har fått en LG isf.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag är ganska grovt sugen på en XPS M1530 och har suttit och skummat igenom tråden. Jag har bara ett par korta frågor då jag inte är sådär superhet på datorer i allmänhet:

1) Hur är 1680x1050 skärmen mot 1440x900 skärmen för spelande? Kan man köra så höga upplösningar utan att prestandan blir ospelbar i t.ex. Bioshock, C&C3 och Hellgate London. Är det värt 1000 spänn extra?

2) Jag har sett lite bilder på att 9 cells batteriet är en del större än 6 cells och att datorn väger en del mer, men inga exakta siffror. Om någon har ett 9 cells batteri och skulle vilja ladda upp en bild med datorn i profil skulle jag vara oerhört tacksam

Om frågorna har blivit besvarade tidigare ber jag om ursäkt!

Permalänk

Jag frågar igen eftersom jag måste veta!! När jag nu ska beställa snart...
- är det värt att ta 7200rpm hårddisk - märker man skillnad på laddningstider, i spel etc?
Och kan man nedgradera lätt till XP Pro Swe om man väljer Vista Ultimate (kostar nedgraderingen??) och har man möjlighet att lägga in Vista igen om man vill (med medföljande CD)?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

Har tänkt på att köpa den här datorn ett bra tag nu, men vill fortfarande vänta minst en månad till. Undrar om Dell alltid har såna här erbjudanden som rabatt osv?

Tips: om ni kollar in XPS M1530 via pricerunner och går genom den länken så får ni 2000 kr rabatt direkt. Undrar om det kommer vara kvar om en månad, 10 000 kr inklusive frakt och moms för standard för topp modellen.
Tacksam för svar

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Avstängd

Hade någon vänlig själ kunna skriva ner hur många dagar det tog för er att få eran Dell? Exklusive heldagar!

Permalänk
Medlem

Jag är på g att köpa en sådan här, men har lite frågor innan som jag skulle uppskatta få svar på!

1, Hur stor skillnad är det på t7250 och t7500? Gör 4mb stor skillnad mot 2mb cache?

2, Finns det rabattkoder och sådant kvar? Hur får man billigast pris?

3, Hur mkt prestandaskillnad ger 7200rpm mot 5400?

MVH Axy!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alukurd
Kan inte säga mer att man håller med. Själv sitter jag och funderar på att köpa denna laptopen, men bara om jag kan ha ett 100% windows XP på den och enligt detta inlägget så skall det inte vara ett problem.

http://www.dellcommunity.com/supportforums/board/message?boar...

Det går utmärkt att installera XP på xps1530 enlig beskrivningen (länken). Nu har jag XP på min och den rullar som den skall dock har jag inte lyckats få tag i Quickset för XP (power management, det som står med i länken funkar inte).

En annan ganska irriterande sak är att skärmen blir mkt suddig om man inte ha maxupplösning, min är 1440x900. Detta beror nog bara på drivisen, tror jag, eftersom på VISTA är skärmen lika skarp i alla lägen.

Ska man köra Instabilla Vista med lämpliga och stabila drivrutiner eller XP med "troligvis" compatibla drivrutiner (drivrutinerna för XP till xps1530 är tagna från dell´s andra datorer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Tack för ett svar äntligen.

Men det var inte riktigt det jag frågade efter i saken. Jag betvivlar inte att man ser om det är grynigt eller inte. Men exakt vad är det som är grynigt? Och varför? Skivan framför själva skärmen, eller själva skärmen?

MVH Tony

Vet inte riktigt hur du menar med skivan framför skärmen? Det är ingen skiva framför själva skärmen. Det du tittar på är ju direkt på skärmen eller panelen som de kallar det i manualen.

Varför den är grynig?
Ja antagligen är det tillverkaren som inte håller måttet eller hur man ska uttrycka det.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Jag är på g att köpa en sådan här, men har lite frågor innan som jag skulle uppskatta få svar på!

1, Hur stor skillnad är det på t7250 och t7500? Gör 4mb stor skillnad mot 2mb cache?

2, Finns det rabattkoder och sådant kvar? Hur får man billigast pris?

3, Hur mkt prestandaskillnad ger 7200rpm mot 5400?

MVH Axy!

1, Det är ganska stor skillnad med dubbelt så stor cache så det är helt klart värt att lägga på ca 1000 kronor för denna prestandaförbättring.

2, Sök på Dell och på andra forum t.ex. forum.notebookreview.com där det finns speciella sektioner för rabatter.

3, Enligt någon undersökning som jag har hittat nu så stod det att det var 12% prestandaförbättring när man gjorde vissa saker så det är helt klart värt anser jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
1, Det är ganska stor skillnad med dubbelt så stor cache så det är helt klart värt att lägga på ca 1000 kronor för denna prestandaförbättring.

2, Sök på Dell och på andra forum t.ex. forum.notebookreview.com där det finns speciella sektioner för rabatter.

3, Enligt någon undersökning som jag har hittat nu så stod det att det var 12% prestandaförbättring när man gjorde vissa saker så det är helt klart värt anser jag

Tack för svaret!

Ungefär hur stor skillnad blir det med 4mb cache i praktiken? Och vid vilka applikationer "jobbar" cachen som mest?

Sen undrar jag lite bara i allmänhe vad ni som har köpt xps 1530 tycker om den. Låter den mycket? Är byggkvaliteten fin? Hur är skärmen?

MVH Axy.

Permalänk

Nu har jag iallafall beställt dator Dell Xps m1530 (27 januari 2008) får se hur lång tid det tar innan jag får den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaret!

Ungefär hur stor skillnad blir det med 4mb cache i praktiken? Och vid vilka applikationer "jobbar" cachen som mest?

Sen undrar jag lite bara i allmänhe vad ni som har köpt xps 1530 tycker om den. Låter den mycket? Är byggkvaliteten fin? Hur är skärmen?

MVH Axy.

Har inte möjlighet att söka igenom undersökningar för att förse dig med korrekt svar, utan bedriv lite detektivarbete på google så ska du se att du hittar bra jämförelser. har för mig att tomshardwareguide.com har en bra studie.

Jag är mkt nöjd med min M1530 med undantag från att jag tycker att hårddisken låter mer än vad min hp gjorde, men då är denna hårddisk på 7200rpm medans min hp var på 4600rpm så detta spelar nog in. Min skärm som är LG är av mycket hög kvalitet

Permalänk
Medlem

N0115353
XPS M1530 CORE 2 DUO T7700 2.40GHz,800MHz,4M 1
Display 15.4" UltraSharp¿ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT with TrueLife¿ (Wide Viewing Angle) 1
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent 1
Money Off 1000 ex VAT 1
CCFL backcover black & 2.0mp camera 1
Documentation Swedish XPS M1530 1
Ship Accessories Euro XPS M1530 - Power Cord 1
Resource DVD XPS M1530 - (Diagnostics & Drivers) 1
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM 1
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM) 1
Blu Ray Slim Slot-Load Drive, including SW 1
90 W nätadapter 1
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion 1
Bärväska ingår ej 1
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1
Dell Travel Remote control 1
Modem Not Included 1
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR 1
Internal Keyboard Swedish/Finnish (QWERTY) 1
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS) 1
Microsoft Works 8.0 på svenska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express, Powerpoint
Viewer) med återställnings-CD
1
Dell Support Center 2.0 1
English - Adobe Reader 8.1 1
Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 1
3 Year Consumer XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-site support) 1
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support) 1
No Accidental Damage Support 1
** Vista introduction Online Training (30 Days) 1
To access Online Training or free trial, please go to www.learndell.com/euro to register 1
Inspiron Order - Sweden 1
1 Large Nylon XPS Backpack KIT

Fina grejer !:) snart framme! är vid schenker nu ! så ska vi få se va som finns för godis i

Permalänk
Medlem

Vad fick du ge för den? Använde du några rabatter? Hur fick du dom isf?

Permalänk

Bara ett inflikande: Studentrabatten tror jag gäller t.o.m idag 27 januari. 5%. Andra januari rabatten 10% gäller t.o.m 30 januari (och värdet överstiger 7490 kr).

Edit: När du lagt din dator i varukorgen kan du fylla i rabattkupong kod och så ändras summan.
Januari koden är 10%: HLRJJSHNWQFR0X

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar 64-bitarsversioner av Windows Vista på XPS 1530?

Permalänk

Jag har en fråga: Varför väljer många 1440 x 900 skärm? Jag själv valde en sådan baserat på vad jag läst - inte testat. Letade på Yourtube och många som spelar PC spel har inställningen på 1440 x 900.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som kan pm:a studentrabattkoden till mig? mecenatkortets sida ligger nere pga nåt intrång =/

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverfisken
Jag har en fråga: Varför väljer många 1440 x 900 skärm? Jag själv valde en sådan baserat på vad jag läst - inte testat. Letade på Yourtube och många som spelar PC spel har inställningen på 1440 x 900.

Jag valde 1440x900.

Liksom du har jag läst en del om vad folk tycker om olika upplösningar på en 15.4"-skärm. Jag frågade också vänner som har kört t ex 1680x1050 på större skärmar än den vi pratar om, och de flesta trodde att denna högre upplösning skulle vara lite hög för en 15.4"-skärm.

För mig blev det slutligen en kompromiss mellan att kunna köra någorlunda moderna spel med det här något klena grafikkortet utan att skala bort från skärmens originalupplösning, och att kunna ha hyfsat mycket skrivbordsyta när jag jobbar med min utvecklingsmiljö.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha studentrabatten, mecenats hemsida ligger som sagt nere :<.

Permalänk

Någon som vet om man får orderbekräftelse via mail när de dragit pengarna? Kommer orderbekräftelsen även i pappersformat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad fick du ge för den? Använde du några rabatter? Hur fick du dom isf?

14900:- vart det. Inga rabatter,

Permalänk
Avstängd

Bah man får ju hjärtinfarkt av väntandet

Hur länge var era i fas 2, dvs I förproduktion?