1 eller 2 Fläktar till min Thermalright 120 Ultra Extreme?

Permalänk
Medlem

1 eller 2 Fläktar till min Thermalright 120 Ultra Extreme?

Jag har precis beställt min dator och har ett Antec p182-chassi (3 installerade fläktar) och en Thermalright 120 Ultra Extreme + att jag har 2 Noctua 1200 rpm fläktar. Frågan är, vad kommer bli bäst. Antingen så kör jag båda mina Noctua-fläktar på cpu-kylaren och kör då med de 3 standard-fläktarna från chassit. Eller, så kan jag ta en av fläktarna och lägga till den i fronten på chassit för att få ett bättre flöde inne i chassit. Då kommer jag dock "bara" ha en fläkt på min cpu-kylare.

Vad tycker ni verkar bäst? Själv tycker jag det verkar smart att köra med standard-fläktarna på chassit och köra 2 på cpu-kylaren. Då kan jag nämligen lätt montera in en chassi-fläkt ifall jag skulle köpa en lite senare.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kör med en fläkt på cpu-kylaren, den andra ger mer nytta för övriga komponenter när den sitter i fronten.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Är du säker på detta då jag sett flera andra som kör med 2st på cpu-kylaren? Kan ju tänkas att man köper en till till chassit senare ändå.

Permalänk
Avstängd

om jag skulle va du så skulle jag ta å montera noctua i chassiet å ta tricol flöktarna å sätta på cpun.
en eller två fläktar är nog mer en smaksak, tror inteatt de gör mer än ett par grader i skillnad.
till en cpu kylare passar inte noctua så jättebra iom att dom har lite taskigt tryck förhållande.

Permalänk
Medlem

Dessutom kan det vara smart att sätta de tystaste fläktarna i Chassiet eftersom de släpper ut mest ljud då de sitter i anslutning till öppningar.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Dessutom kan det vara smart att sätta de tystaste fläktarna i Chassiet eftersom de släpper ut mest ljud då de sitter i anslutning till öppningar.

Helt sant.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaed0n
Är du säker på detta då jag sett flera andra som kör med 2st på cpu-kylaren? Kan ju tänkas att man köper en till till chassit senare ändå.

Sätt den i chassit och köp en till kylaren senare?

Permalänk

Man borde väl kunna köra de på lägre varv om man har 2 st istället för 1 ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Kör en Phenom 9500 passivt och den är ljummen hela tiden. Tror inte du behöver fläkt

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Man borde väl kunna köra de på lägre varv om man har 2 st istället för 1 ?

kanske, men det blir nog en väldigt liten skillnad skulle jag tro, fläkten som ska suga kommer inte å hjälpa så mycke efftersom den tar den mesta lufften från sidorna.