Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

hur?

tja, läste igenom översta tråden här om överklockning och det var typ svårt att klocka intels prollar. ni ser ju min dator nedan här i signaturen och CPU:n är typ min dators "flaskhals" tänkte slänga i lite Ram till och klocka CPU:n typ HUR mkt bör jag köra upp den och HUR gör jag?
tacksam för hjälp och guidning genom processen
tänkte inte skrämma upp den så att den dör om ett år heller två alltså utan bara göra så att den iallafall är i klass med resten av datorn

tacksam för hjälp!

Visa signatur

-Intel Dual Core E6750 2.67ghz @ 3800mhz - CPU.FAN CoolerMaster GeminII 2*120mm zahlman - Gigabyte N650SLI-D4SL - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800mhz @ 850 mhz, 3072MB CL5 - ASUS EN8800GTX 768mb DDR3 - Western Digital Raptor 74GB / SATA / 10000rpm - Western Digital Caviar WD2000BB 200 GB - Xilence 700W XP700 Gaming Edition - 2* 80mm Zahlman fan´s 2* Zahlman 120mm Fan´s

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mja din prolle är ingen flaskhals ska du se, jag tror inte något spel kommer använda hela den kraften faktist.

Till att börja med måste du komma in i BIOS på ditt moderkort och oftast för att komma dit ska du trycka på delete i början när startar din dator, spamma knappen för säkerhetsskull. Lås sedan pci express porten till 100/101 mhz

Sedan är det bara att börja göra som det står i guiden.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bra rubrik btw

Permalänk
Medlem

Klart att du ska klocka! Min polare som har flera skärmar drog upp aktivitetshanteraren på ena medan han spelade Unreal 3 på andra. Det sög 100% av hans E6600 @ 3.2Ghz hela tiden. Och då kör han ändå 8800GT i SLI, så processorn får jobba hårdare än man tror i somliga spel.

Men jag förstår inte riktigt tråden. Om du hade läst FAQ'n: Vad är det isåfall du vill veta av oss? Vill du att vi ska upprepa samma saker som står? Annars får du specifiera.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Klart att du ska klocka! Min polare som har flera skärmar drog upp aktivitetshanteraren på ena medan han spelade Unreal 3 på andra. Det sög 100% av hans E6600 @ 3.2Ghz hela tiden. Och då kör han ändå 8800GT i SLI, så processorn får jobba hårdare än man tror i somliga spel.

Men jag förstår inte riktigt tråden. Om du hade läst FAQ'n: Vad är det isåfall du vill veta av oss? Vill du att vi ska upprepa samma saker som står? Annars får du specifiera.

jag läste snabbt bara och det stod att intels processorer var låsta bla bla bla typ, sen ville jag ha svar på typ HUR mycker den klarar av att köras upp med den fläkten jag har, känns som jag ogärna bränner min CPU

Visa signatur

-Intel Dual Core E6750 2.67ghz @ 3800mhz - CPU.FAN CoolerMaster GeminII 2*120mm zahlman - Gigabyte N650SLI-D4SL - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800mhz @ 850 mhz, 3072MB CL5 - ASUS EN8800GTX 768mb DDR3 - Western Digital Raptor 74GB / SATA / 10000rpm - Western Digital Caviar WD2000BB 200 GB - Xilence 700W XP700 Gaming Edition - 2* 80mm Zahlman fan´s 2* Zahlman 120mm Fan´s

Permalänk
Medlem

Intels CPU'er är lätta att klocka, det som är låst på dom flesta CPU'er är multipiler uppåt.
Tex om CPU har multipiler 8 (som din har) så kan mulipiler 6, 7, och 8 användas, men inte 9 eller mer.
börja med som mål en "snäll" klockning, runt 3.0 Ghz, följ guiden använd program för att kolla värme och stabilitet, försök att hålla volt så låg som möjligt utan att det blir ostabilt.
Är helt obevandrad i nvidias chipset (håller mig till Intel chipset moderkort) så kan inte hjälpa mer än så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal_slayer
jag läste snabbt bara och det stod att intels processorer var låsta bla bla bla typ, sen ville jag ha svar på typ HUR mycker den klarar av att köras upp med den fläkten jag har, känns som jag ogärna bränner min CPU

Det är INGEN som kan svara på hur många mägahärtzzz du kan köra din processor i.

Har du läst guiden så vet du även svaret på din fråga. Och har du inte haft tålamodet att göra det så ska du inte ge dig in på klockning. Det är så det funkar!

Ingen här på forumet som gillar upprepning av en fråga som ställts ungefär 389247389 gånger.

Det är förövrigt inte alls svårt att klocka intels prollar. Det är bara när man ska kräma ur varenda mhz ur cpun som man behöver stor vetskap om vad man behöver göra.

Intels prollar är DELVIS låsta, du kan använda ungefär 3 multiplar. Det räcker gott och väl för nybörjare och även de i "medelklassen".

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga exakt tre multiplar

Börja med att låsa pci och pci-e, så att du bara överclockar din processor, och kanske minnen.
Sedan ökar du fsb:n, den bör stå på 333 eller 1333 någonstans i bios. När det tar stopp, antingen blåskärm eller när den blir ostabil, sp måste du höja v-core. Du bör höja den i små steg, och hålla god koll på temperaturen. någon stans mellan 66-72 är max vad som är rekomenderat.

Edit: Självklart görs detta på egen risk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Jag skulle säga exakt tre multiplar

Börja med att låsa pci och pci-e, så att du bara överclockar din processor, och kanske minnen.
Sedan ökar du fsb:n, den bör stå på 333 eller 1333 någonstans i bios. När det tar stopp, antingen blåskärm eller när den blir ostabil, sp måste du höja v-core. Du bör höja den i små steg, och hålla god koll på temperaturen. någon stans mellan 66-72 är max vad som är rekomenderat.

Edit: Självklart görs detta på egen risk.

Det är fler på yorkfield, eftersom det även finns halva multiplar där!
Och sen har jag för mig att t.ex E/Q6600 m.flera har 4 multiplar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oki, det är sant
jaha, jag menade Metal_slayers e6750 då hade vi båda rätt.

Hur går det förresten Metal_slayer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
oki, det är sant
jaha, jag menade Metal_slayers e6750 då hade vi båda rätt.

Hur går det förresten Metal_slayer?

tack jag har inte satt igång än, först nu är jag vid datorn sen igår
så jag tänkte börja lite smått nu, en fråga bara, alla inställningarna, typ Fsb, volt m.m finns i bios eller är det någon sak som ska skötas av ett program? vet att cpu frekvensen kan ändras i bios men resten har jag ingen aning om tänkte testa dra upp den till 3ghz så jag får plugga in vad volten och det andra bör stå på

tack för alla hjälp vissa här ger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0

UT3 använder fyra kärnor tror jag, och vid dom högre upplösningarna är det mer upp till grafikkortet

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

tror inte jag bör klocka just nu, kollade min CPU temp nyss efter installationen av min nya cpu fläkt.. ligger på 79 grader nu.. fattar inte vad felet är? kyler med en CoolerMaster GeminII med 2 st 120 mm Zahlman fläktar som snurrar i ca 1800, la kylpasta på både CPU:n och på kontaktplattan under fläkten.. körde speedfan och där enger den att allt går på max... något är seriöst fel och jag börjar bli nervös,, om jag har den tempen när jag surfar vill jag inte prova spela eller nåt :S

Visa signatur

Permalänk

Du har antagligen tagit för mycket pasta. Applicera bara ett tunnt lager på processorn. Det är bättre med lite än för mkt pasta.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaleN_sthlm
Du har antagligen tagit för mycket pasta. Applicera bara ett tunnt lager på processorn. Det är bättre med lite än för mkt pasta.

jag la mindre pasta nu än vad det var orgnal med på kylaren som kom med CPU:n jag kunde se CPU:n och kopparen på fläkten igenom skikten jag penslade på (kör zahlmans pasta som ser ut som nån jävla nagellacks flaska)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag la mindre pasta nu än vad det var orgnal med på kylaren som kom med CPU:n jag kunde se CPU:n och kopparen på fläkten igenom skikten jag penslade på (kör zahlmans pasta som ser ut som nån jävla nagellacks flaska)

Om du la kylpasta på både processorn och på kylflänsen (som du skrev) så har du dubbelt så mycket kylpasta på än vad man bör ha. Vilket kan ge dåliga temperaturer. Dock inte så pass dåliga som du har nu. Så tor även du råkat sätta kylaren snett eller nåt, för tempen är ju verkligen hög.

Man ska ha ett så tunnt lager som möjligt med kylpasta för bästa kontakt mellan cpu och kylare. kylpasta är bara till för att täppa igen microskopiska hål i princip för att få ut en jämn kontaktyta utan luftbubblor eller "gropar" imellan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Om du la kylpasta på både processorn och på kylflänsen (som du skrev) så har du dubbelt så mycket kylpasta på än vad man bör ha. Vilket kan ge dåliga temperaturer. Dock inte så pass dåliga som du har nu. Så tor även du råkat sätta kylaren snett eller nåt, för tempen är ju verkligen hög.

Man ska ha ett så tunnt lager som möjligt med kylpasta för bästa kontakt mellan cpu och kylare. kylpasta är bara till för att täppa igen microskopiska hål i princip för att få ut en jämn kontaktyta utan luftbubblor eller "gropar" imellan.

delet var tydligen för LITE pasta??! la på mer bara just för att jag blev så knäckt och vips, nu är den nere på 26 grader idle och 34 i load..
man måste våga gå emot principen ibland haha så nu ska jag sätta igång med min klockning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: hur?

Citat:

tja, läste igenom översta tråden här om överklockning och det var typ svårt att klocka intels prollar. ni ser ju min dator nedan här i signaturen och CPU:n är typ min dators "flaskhals" tänkte slänga i lite Ram till och klocka CPU:n typ HUR mkt bör jag köra upp den och HUR gör jag?
tacksam för hjälp och guidning genom processen
tänkte inte skrämma upp den så att den dör om ett år heller två alltså utan bara göra så att den iallafall är i klass med resten av datorn

tacksam för hjälp!

som sagt din prolle är ingen flaskhals i alla fall

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org