köpa 24" LCD, vilken jungel... snälla hjälp.

Permalänk

köpa 24" LCD, vilken jungel... snälla hjälp.

Börjar kännas som att det är dags å byta ut min gamle häck till crt skärm nu. Har inte innan detta haft några ingående kunskaper om lcd skärmar tidigare.

fan jag tänkte ju bara skaffa en fin fet 24" tänkte jag...
jo ja.... eller hur, haha.
Ju mer jag jämförde skärmar mellan varandra ju mer va jag tvungen att lära mig vad det egentligen finns för olika tekniker och väga fördelar mot nackdelar.

Mitt största dilemma ligger i att penning pungen inte riktigt är så tung som jag skulle önskat. Så grovt räknat så har jag mellan 4000 - 5000kr att hitta en skärm för.

Jag är ute efter en skärm som är snabb (ghosting går fet bort!), som har runt 400 cd/m², en kontrast på runt 1000:1, goda betraktningsvinklar 170/170. och som har både DVI och HDMI ingång. Att det kommer att bli en TN panel har jag fattat för länge sedan. och även att det förmodligen kommer att vara en 6+krum krum bitars färg. Hade väll önskat å få både en mva/pva eller liknande och en äkta 8bitars, men några 10lax har jag bara inte å lägga på en skärm och storleken på skärmen är ganska viktigt för mig.

Skärmen kommer främst att användas till Film och Spel.

Har tittat lite på skärmen "Acer P243Wd" verkar lovande. men som vanligt så får man alltid "offra" något, vilken skärm man än väljer verkar det som.

Så om ni som råkar titta in i den här tråden har lust och ge mig lite tips om vilka skärmar som skulle passa in i det här och/eller vilka skärmar jag bör akta mig för, så vore jag väldigt tacksam.

Så, ge mer än gärna lite tips om olika skärmar, och varför just dom är så bra.

P.S. Är hyfsat kräsen av mig men med 3 ungar, fru och hundar så ligger inte riktigt prioriteringarna på att lägga 10 tusentals kronor på en skärm speciellt högt upp på listan om ni förstår vad jag menar )

TUSEN TACK på förhand

/Stefan

Permalänk
Medlem

jag köpte först en samsung 245B för 3990.- men lämnade tillbaka p.g.av. döda pixlar sen också det dåliga betraknings vinkel( var för mörkt högst upp och för ljust längst ner.

jag har köpte nu HP2408H vilket jag tycker är den (eller en av de) bästa skärmen som finns ute. finns på computercity för 4990.-

+starka färgar och ljus
+glossy
+inga eftersläppningar
+light sensor
+bra betraknings vinkel för en TN-Panel
+HDMI

-Högtalere är inget vidare men jag använder de ändå inte
-ingen DVI-anslutning

en grej jag vet inte varför är att HP hemsida säger äkta 8-bitarfärger?

Sen för 399.- få du en 3år försäkring som täcker allt skada (barn som använder skärmen som skatbord t.ex. )

MVH Hundi

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

Jag har en Hyundai W241D som jag är mycket nöjd med.
Färgåtergivning är mycket bra (92% gamut), snabb respons (6ms), inga ghosting problem, 1:1 pixel mapping, HDMI och DVI samt endast en aning backlight bleed i hörnen medans den är kall men då den värmt up mycket bra svärta. Stativet känns gediget och den har pivot funktion.

Det är en S-PVA och följdaktligen lite över din budget...hittade ingen i Sverige då jag skulle köpa den och beställde från Tyskland (hoh.de) och det gick på 5600 ink frakt.
Om du kan lyckas pressa upp budgeten med några hundra så verkar det som den skulle kunna vara ett intressant alternativ för dig.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

Håll en koll på Dell.se, ibland har de riktigt bra erbjudanden med rabatter.
Jag är normalt inte så förtjust i deras prylar men skärmarna är normalt bra. Jag köpte själv min 24" där när de hade 25% rabatt på min 2407WFP. Helnöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Kolla min recension i sign. Snabbare skärm hittar du nog inte i 24" segmentet i alla fall. Tror du kan hitta min skärm för en 5k idag, inte riktigt säker.

Är du hyfsat kräsen kan du utesluta Dell 2407WFP hur som helst, den ghostar något fruktansvärt enligt mig i allla fall.

Jag har ingen erfarenhet av Hyundai W241D däremot.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kolla min recension i sign. Snabbare skärm hittar du nog inte i 24" segmentet i alla fall. Tror du kan hitta min skärm för en 5k idag, inte riktigt säker.

Nej,5995kr som billigast.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

TFT Central

Jag kan rekommendera sidan http://www.tftcentral.co.uk/, speciellt http://www.tftcentral.co.uk/selector.htm

Mvh
milkacid

Permalänk

Tackar så mycket för alla svar )

Gött att det finns folk som tar sig tid!

/Stefan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Nej,5995kr som billigast.

Mycket möjligt, tyckte jag såg något om 5k men det kanske var någon annan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Mycket möjligt, tyckte jag såg något om 5k men det kanske var någon annan.

Den var nere vid 5k ett litet tag men tyvärr gick den upp,annars hade det blivit ett köp.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?...6&NEWS=1826

Eizo skärmarna håller hög klass gentemot konkurrenterna och priset på 24an som kostar 5k är lockande som fasen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorkis
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?...6&NEWS=1826

Eizo skärmarna håller hög klass gentemot konkurrenterna och priset på 24an som kostar 5k är lockande som fasen.

TN.

Däremot deras med S-PVA är lockande.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk

Är det någon som vet något om denna skärmen?

Fujitsu Siemens ScenicView A24W-3A

Verkar som om fujitsu's egna hemsida med lcd skärmar ligger nere... -.-

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej älskling

Edit:
/ För er som undrar, Detta var ifrån min fru som ninjade mitt login och skickade en liten hälsning till mig på jobbet eftersom hon vet att jag kollar den här tråden 3 gånger i kvarten Puss på dig gumman /

Permalänk
Medlem

Har en fråga ska man ha TN eller S-PVA på skärmen. vad är skillnaden? jag funderingar mellan dom här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=243817,205193,90783,2524...

Permalänk
Medlem

Undrar själv precis samma sak, letar efter en 24" wide, men har heller inte tänkt punga ut med 9-10 tusen, hade tänkt mig ett tak på runt 4-5000. TN-panel lär det ju bli för det priset, men det kanske trots allt finns bättre och sämre skärmar med TN-panel, och det är just det jag behöver hjälp med. Helt oinsatt i LCD...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70905 (LG L245WP-BN för 4995kr demo-ex)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=82487 (Viewsonic VX2435WM för 4990kr demo-ex)

Båda med P-MVA-paneler.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67623 (LG L245WP-BN för 5995:- ICKE DEMOEX)

Permalänk

Hittat en Acer skärm med PVA panel å rätt fina specs. fint pris på den med 4 528:- http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=95353

Dock 6ms på den. så de leder till min nästa fråga. hur höga "ms" kan man gå upp till innan man börjar uppleva ghosting?

Verkar dock vara en "kontor skärm" eller?

Permalänk
Medlem

Man skall inte stirra sig blind på siffror men PVA (eller P-MVA som det verkar som AL2423W är trots att det står PVA på prisjakt) blir inte snabbare än 6ms.
Du lär knappast se någon skillnad på 2-4ms som man kan få med en snabb TN och 6ms.
Dock kan i vissa fall overdrive tekniken de använder för att snabba upp skärmar resultera i högre input lag och "inverse ghosting", men vad jag kan se från omdömen för AL2423W så verkar det inte vara problem med den skärmen.

Det vanligaste klagomålet verkar vara att den saknar HDCP, så om du har tänkt koppla upp den till en Blu-Ray spelare är det inget bra val.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

LG's L245WP-BN som ni länkar till, har 8ms, inget att stirra sig blind på menar ni? 8ms låter ju ganska högt iochmed att de flesta skryter med både 4 och ibland 2ms? Olika vad gäller TN/PVA/M-PVA paneler eller hur funkar det?
LG'n är väldigt fin för övrigt, men är räd för ghosting jag med.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
LG's L245WP-BN som ni länkar till, har 8ms, inget att stirra sig blind på menar ni? 8ms låter ju ganska högt iochmed att de flesta skryter med både 4 och ibland 2ms? Olika vad gäller TN/PVA/M-PVA paneler eller hur funkar det?
LG'n är väldigt fin för övrigt, men är räd för ghosting jag med.

Har du kollat A.N'Dojas recension på sin skärm? Han säger att den är i princip den snabbaste skärm han provat. Jag tror verkligen inte man ska stirra sig blind på något, så är det för det mesta (iaf när det gäller teknikprylar)

Vi har ju den fina "megapixel jakten" i digitalkameror som bevis skulle jag vilja säga

Permalänk
Medlem

finns det nån bildskärm ännu som har nolltolerans vad gäller döda pixlar? har för mig att sony's tv-apparater som man köper från dustin har det..

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
finns det nån bildskärm ännu som har nolltolerans vad gäller döda pixlar? har för mig att sony's tv-apparater som man köper från dustin har det..

Eizo.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

LG L245WP har jag för mig att det var det på iaf, vet dock inte om LG ger ut det på alla modeller.

EDIT:

För vissa modeller erbjuder LG så kallad ”Zero Bright Pixel fault warranty”. Detta innebär att inga
felaktigt lysande pixlar får förekomma. Skulle någon sådan finnas eller uppkomma under
garantitiden byts skärmen ut enligt LGs vanliga villkor för garantiservice. Denna utökade garanti
gäller från och med 2005-01-17 och för följande bildskärmar: L1730P, L1930P, L2010P, L1713P,
L1913P, L2013P, L2000C-SF, L1910PM, L1780U, L1980U, L1780Q, L1980Q, L1740B, L1740P,
L1740PQ, L1940B, L1940P, L1940PQ, L2040P, L1732P, L1932P, L1900R, L1900J, L1970HR,
L226WT, L245WP, L246WP, L1982U

ÖVRIGA MODELLER (LG såklart):

Ljusa pixlar (synliga Pixlar vid mörk bakgrund)
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 4 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 1 Tillåtet
3 hopsatta subpixlar (helt vit pixel) = Ej tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet ljusa Pixlar = 4 Tillåtet
Mörka pixlar (mörka pixlar vid ljus bakgrund)
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 4 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 1 Tillåtet
3 hopsatta subpixlar (helt svart pixel) = 1 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet mörka Pixlar = 4 Tillåtet
Totala antalet pixel fel (ljusa+mörka) = 4 Tillåtet
Överstigs totala antalet pixelfel betraktas skärmen som trasig och skall bytas ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maddox_178
Hittat en Acer skärm med PVA panel å rätt fina specs. fint pris på den med 4 528:- http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=95353

Dock 6ms på den. så de leder till min nästa fråga. hur höga "ms" kan man gå upp till innan man börjar uppleva ghosting?

Verkar dock vara en "kontor skärm" eller?

Acers namnsättning och affärernas information om vilken skärm det verkligen avser är en djungel. Den billigaste affärens pris avser 2423WD, vilken jag är rätt säker på är en TN-skärm och inte 2423WA (eller bara W) som är pva. Sist när jag kollade igenom vilken Acermodell affärerna egentligen sålde fanns det ingen som sålde pva-versionen av 2423 för mindre är ca 6000 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Här har du ett monitorprogram jag brukar köra.
Visar om skärmen har banding, ghosting och lite smått och gott.

http://www.passmark.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.