Permalänk
Medlem

Tjena! Kan man använda ångerrätten trots att man gjort en ren installation av vista samt öppnat skivan med drivrutiner? Kan någon lägga upp en "step by step" för hur man går till väga för att byta skärmen. Tack på förhand.. Carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDogDriver
Intressant nog är det minnet som är flaskhals när det gäller prestandan, åtminstone enligt Windows Experience Index:

Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7700 @ 2.40GHz - 5,3
Minne (RAM) 2,00 GB - 4,8
Grafik NVIDIA GeForce 8600M GT - 5,9
Spelgrafik 1023 MB tillgängligt grafikminne - 5,5
Primär hårddisk 159GB ledigt (174GB totalt) - 5,4

Datorn känns snabb i alla fall Ska bli intressant att se hur det känns i spel samt första gången jag kompilerar något större.

Ja, detta va intressant! Kan inte fler lägga ut lite "Windows Experience Index" värden. Det skulle vara kul å se hur de olika systemen (processor/hårddisk/minne m.m.) bedömms.

Vad menar dom med "spelgrafik 1023 MB tillgängligt grafikminne"? Har inte grafikkortet endast 256MB? Tänker förmodligen helt fel...

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är fel att utgå ifrån att det är minnesmängden som är flaskhalsen bara för att "Windows Experience Index" ger detta minsta värdet. Minnes mängden är bara relevant utifrån vad man planerar att göra med datorn. Datorn blir liksom inte snabbare bara för att man har 3 Gb minne istället för 2 GB om det bara används 1,5 Gb.

Permalänk

Är det värt besväret att ringa till Dell och försöka byta WLAN kortet till ett WLAN "N" Draft kort? Ser att de nu har det som standard val. Det fanns ju inte som val när jag spec datorn online (fr. 9990 kr). Min dator är i förproduktion och det väntas tydligen på grejer. Den ska inte vara klar förrän den 22 febr.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man går tillväga för att skicka tillbaka datorn till dell och få tillbaka pengarna? Detta alternativet är inte aktuellt ännu men jag vill ändå ha lite koll på det.

Permalänk
Medlem

Jag slår till direkt när (om) den nya rabattkoden kommer. Om någon skulle hitta den, så får ni gärna posta en länk.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

samma här... om någon vet om en ny rabattkod säg till

Permalänk

Hemskt att man börjar nu tro att det är sannolikt att man kommer att få en slarvigt monterad / felaktig skärm / ger stötar / vinande hårddisk/ - dator den 22 febr. Och redan nu läser man som galning alla forum poster om Dell, och förbereder hur man ska skicka tillbaka datorn eller vad man ska säga till XPS supporten, för man tror ju att det kommer att vara ett måste att ringa dem...

Är det verkligen så illa? Känslan av att gjort ett bra inköp finns inte alls kvar.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt läst poster som inte klagar över sin dator och det bästa är faktiskt att vänta och se och inte gräva ner sig i ett hål som inte finns.

Permalänk
Medlem

Silverfisken skrev på förra sidan
www.rabattkod.se

2500:- Rabatt, 1GB extra RAM & Fri Frakt (XPS M1530)
Det som skiljer är 1000:- mot det som är på dells sida. Denna koden används ibörjan. Men det går även att kombinera med en till kod när man ska betala.
Så har du 2 koder är det bara att säga grattis!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Jag har en AOU2077 skärm som alla klagar på. Är det bara jag som har fått en BRA AOU 2077 skärm? Jag upplever inte alls den har "blöt"-look och texten är hur skarp som helt.

Jag har testat ha en vit bakgrund och tittat väldigt nära skärmen men ser inget speciellt.

Är det fler än jag som upplever detta?

Jag har också en AOU2077 som jag jag inte har några större synpunkter på. Skärmen är jäkligt skarp, i och för sig ser den inte snustorr ut men det gör mig inte mycket.

Det som stör mig är att SPACE-knappen inte reagerar längst ut till höger vid lätt tryck... någon annan som också har detta problem? Funderar på att ringa och klaga på detta...

Mitt exemplar verkar varit ett riktigt måndagsex tyvärr, när jag fick den var en skruv på undersidan inte helt iskruvad, startknappen fungerade inte (dom hade monterat en kabel ivägen för strömbrytaren) och nu detta med SPACE-knappen.

Permalänk
Medlem

lambroo.. det är ingen rabattkupong bara en E-valu

E-Value: SEDHSONL-N02X5306 (2500:- Rabatt, 1GB extra RAM & Fri Frakt på XPS M1530)

Permalänk

Hur är det sagt - att m1530 bara använder 3GB minne fastän man uppgraderar till 4GB? Eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diegito
lambroo.. det är ingen rabattkupong bara en E-valu

E-Value: SEDHSONL-N02X5306 (2500:- Rabatt, 1GB extra RAM & Fri Frakt på XPS M1530)

opps... (va är skillnaden?)

Permalänk

Det där med att skärmen ser blöt ut, eller torr, som i inläggen tidigare i denna tråd om skärmen, det förstår jag inte heller.

Så, exakt vad menas med detta, kan någon förklara för en okunnig stackare? Det är väl inte bara skillnaden mellan blank eller matt skärmyta ni menar?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Jag har en AOU2077 skärm som alla klagar på. Är det bara jag som har fått en BRA AOU 2077 skärm? Jag upplever inte alls den har "blöt"-look och texten är hur skarp som helt.

Jag har testat ha en vit bakgrund och tittat väldigt nära skärmen men ser inget speciellt.

Är det fler än jag som upplever detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludvigfax
Jag har också en AOU2077 som jag jag inte har några större synpunkter på. Skärmen är jäkligt skarp, i och för sig ser den inte snustorr ut men det gör mig inte mycket.

.....

Exakt så upplever jag också min Samsung 1680 skärm.
Käns lite små blöt men är väldigt skarp och bra bild.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått min skärm utbytt från Samsung till LG/Philips. Sjukt stor skillnad! Ni som är det minsta missnöjda, ring och klaga. Det gjorde jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velman
Jag har precis fått min skärm utbytt från Samsung till LG/Philips. Sjukt stor skillnad! Ni som är det minsta missnöjda, ring och klaga. Det gjorde jag...

Hur fick du tag i en LG? Skulle oxå byta skärm men killen kom med en Samsungskärm idag så vi bytte aldrig.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog mest tur. Bor du i Göteborgstrakten?

Permalänk
Medlem

Bor i Borås.

Permalänk

Min order har blivit avbokad.....utan förvarning.
Jag fattar ingenting!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gisele
Bor i Borås.

Fick du besök av Fredrik? Han hade haft med sig en samsung till en m1530 tidigare idag.

Permalänk

Ingen som har problem med spaceknappen? Att den inte registerar knapptryck längst ut till höger vid hyfsat lätt tryck?

Permalänk

Man undrar så smått om mina inlägg är osynliga......

Jag har frågat om någon kan beskriva närmare vad exakt som menas med "blöt" skärm, men trots att det är flera som skrivit om blöt skärm sedan jag frågade, så har ingen orkat ge mig en förklaring.

Så igen då, vad fasiken menas med att en skärm upplevs som BLÖT....?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Man undrar så smått om mina inlägg är osynliga......

Jag har frågat om någon kan beskriva närmare vad exakt som menas med "blöt" skärm, men trots att det är flera som skrivit om blöt skärm sedan jag frågade, så har ingen orkat ge mig en förklaring.

Så igen då, vad fasiken menas med att en skärm upplevs som BLÖT....?

MVH Tony

Blöt eller grynig. Skärmen ser ut att ha skyddsplast på sig, trots att det inte finns något. Man vill torka av den så att den blir klar men det finns inget att torka av... Så använd vilket ord du vill.

Det syns tyldigt med en helvit bakgrund. Det vita är inte helt vitt utan grynigt och flammigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var det 1280, 1440 eller 1680 skärmen??

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Okej,

Har precis avslutat telefonsamtalet med dell. Efter ungefär 40min väntetid kom jag fram till en kille vid namn Keith. Han var lugn och sansad, tack gode gud, så jag hade inga problem med att följa med på det han sa. Jag fick köra lite tester och svara på frågor hur det såg ut när jag kopplade datorn till en extern skärm.

Han sa att de fått en del klagomål på skärmen under den senaste tiden och han föreslog även ett skärmbyte. Jag kunde inte önska en LG/Phillips-skärm, jag sa att jag hade produktnumret till skärmen men han sa bara att de tar den skärm som finns tillgänglig.

På måndag ska en tekniker ringa och bestämma tid för skärmbyte. *hoppas hoppas hoppas det är en LG"

EDIT: ni som pratat med supporten: har ni fått mailet som supportkillen pratade om? Jag har nämligen inte fått något. Det var ca 30min sedan jag pratade med dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludvigfax

Det som stör mig är att SPACE-knappen inte reagerar längst ut till höger vid lätt tryck... någon annan som också har detta problem? Funderar på att ringa och klaga på detta...

Mitt exemplar verkar varit ett riktigt måndagsex tyvärr, när jag fick den var en skruv på undersidan inte helt iskruvad, startknappen fungerade inte (dom hade monterat en kabel ivägen för strömbrytaren) och nu detta med SPACE-knappen.

Min space fungerar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

min med, tror det är ett konstruktionsfel.. Se om du kan ta bort space-tangenten och sätta tillbaka den korrekt själv. kan vara något skräp emellan som stör..

Permalänk
Citat:

Blöt eller grynig. Skärmen ser ut att ha skyddsplast på sig, trots att det inte finns något. Man vill torka av den så att den blir klar men det finns inget att torka av... Så använd vilket ord du vill.

Det syns tyldigt med en helvit bakgrund. Det vita är inte helt vitt utan grynigt och flammigt.

Ok, tack så mycket för den fina förklaringen.

MVH Tony