Permalänk
Medlem

Laga moderkort med följande fel...?

Hej!

Mitt moderkort har fått sig en glykolvattenolycka och datorn var igång totalt 30 sec med en liten vattenpöl precis nedanför grafikkortet (htpc). Så fort jag märkte det drog drog ut sladden och den bootade just då så den fungerade nog. Sen när jag skulle demontera kylningen gick det åt skogen, vatten över hela moderkortets nedre del/chassits nedre del. Efter 3h demontering sanering av alla delar med tryckluft och dasspapper och 12h avdustning trots allt var helt torrt. Sedan så monterade jag ihop datorn och då kom var det något som inte stog rätt till. Felet var att bilden fryser efter 1h när man inte har använt datorn på över 12h. Sen startar man om och har man tur kan den gå i 5 min innan den låser sig. Sen nästa gång man startar är det inte säkert att den går utan det blir ingen bild och den bootar inte.
När "tiden till lagg" är liten kan den låsa sig några sekunder i taget i bios och sen kommer igång igen och ibland laggar den även fast i bios.

Men om man låter den "vila" i en timma så kan den gå i 10 min utan problem.

Det med att den låser sig efter en stund trodde jag var minnes fel, men det var det inte.

Efter lite om och men har jag konstaterat att följande grejer är felfria:

Nätaggregat - Testat i en annan dator och provat 2st andra i min dator
CPU - Samma problem med en P4 1,7GHz
Minne - Har 4 st och samma fel med alla oavsett hur dom sitter/dual/singel channel/mängd.
Grafikkort - Det funkar bra i en annan dator och samma sak med ett annat i min.
Ljudkort - Slängde ut det utan skillnad
Hårddisk - Samma sak utan den

Så då är det bara mitt stackars kort som det måste vara något fel på. Eftersom den går HELT felfritt tills den laggar fast så kan ju inte vara så allvarligt fel tycker jag. En kondensator kan ju vara rimligt fel. Men är det någon som vet vilka jag ska prova med att byta?

Edit: Moderkortet/datorn är den nedanför.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

TJena!

Om jag vore du så skulle jag inte riskera att mer går sönder, elfel på moderkortet kan sluta mycket illa. Trasigt graffe, brända hd´s, eller skada cpu samt minnena.

Så klokast vore nog att köpa en ny planka än att riskera alla andra komponenter som du påstår funkar.

Du kan ju iof felsöka med mätutrustning och ev byta något som värkar trasigt, men knappast någon gar att det håller i längden då fler dålda fel kan finnas.

Lyca till då!!

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem

Okej tack, får la köpa ett nytt då... bara udda affärer som har kvar kamla 478, sen vill jag inte ha det mer, men aja jag får la köpa allt nytt till sommaren ändå.

Nu vill inte datorn hänga sig, nu vägrar den bara att boota från CD. Ska prova några andra CD-läsare imorn.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Tvättade du av grejerna innan de fick torka? Annars har du nog en fin hinna kvar av glykol och metalljoner som troligen kan leda hyfsat bra.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Mycket möjligt att de är nånting som ligger och stör. Du är väl medveten om att du faktiskt att kan diska ett moderkort utan några som helst problem. Vanligt diskmedel och lagom temp på vattnet. De som fettat in brädan mycket med ex dielektriskt fett brukar tvätta av brädan när den ska bytas ut för försäljning eller dylikt. Sen ser man bara till att få hela pcb'n torr.

s478 P4P800-E Deluxe är ju en riktig OCguru-bräda så den vill du inte lägga på hyllan.

Hur gick olyckan till?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Haha, det stora blev när jag glömde sänka ner expansionskärlet när jag skulle byta den läckande slangen mellan grafikkortet och cpu:n.
Fick ett finget på gpublocket för att det inte skulle spruta vatten och den andra handens finger på slangen till gpublocket. Då var det dåligt om händer kvar, men jag försökte hålla för båda med samma hand och då spillde jag massor. Så jag tröttnade tillslut och lät slangarna pissa lite under tiden jag klippte av slangen till expansinonskärlet. Känndes gött att lyfta ut datorn och det rinner ut en halvliter vatten ur den.:D

Men idag så verkar den funka och har inte låst sig någon gång. I fredas bootade den aldrig från cd för jag skulle installera om den för några filer hade skadats vid alla krasher.
Men jag satte dit nån annan DVD-läsare som hängde på 3-kvarten och jag har lyckats installeraom den med P4 1,7GHz och ett nvida vanta 16mb:P.

Ska börja byta tillbaka och se om den slutar funka.
Laddar upp bilder i galleriet på bygget om den funkar igen.

Edit: Har baratorkat så gott jag kan, det är någon skitglykol och ingen såndär saftig och go:D Men händerna blev dåliga av den ändå. Kronglar den mer så blir det diskhon och sen ugnen på typ 50 grader.

Edit 2: Har bara original luftkylning just nu får köpa biltemas pvc-plastslangar och se om det slutar stinka glykol så man blir alldeles "Hööhhh" i halsen när man går in i mitt rum.
Fast glykolen på golvet luktar inte så farligt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23