Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, vad fan är det du pratar om? Det är inte samma bil efter tio år, det är ju självklart?
Men om du däremot köpte bilen och precis efter det förstör bilen och sedan återskapar den (ner till minsta lilla atom) så är det ju fortfarande samma bil sett till vad en bil är.
nienithaur - Hehe, kan undra hur många varianter/namn av materialism/liknande det finnas ^^
Filosofisk naturalism (metodisk naturalism), metafysisk naturalism, materialism, fysikalism...
Jag är materialist, metafysisk naturalist och icke-dualist men bara i viss grad nihilist. (Det hade varit kul med en tråd där man försöker hitta alla filosofiska -ismer man stödjer helt eller delvis...).
Att jag gör det enkelt för mig... Ja, bland annat utgår jag hela tiden från tankeexperiment. Frågor som om det är praktiskt möjligt att beräkna positionen och hastigheten av varenda liten beståndsdel sopar jag därmed under mattan. Det bör dock inte påverka själva frågan.
Det känns som att det skulle behövas en bättre mall för att försöka debattera sånt här, termer som "original", "kopia" och liknande är helt värdelösa att använda då definitionen vi har av dem skiljer sig på någon minimal punkt, vilket leder till att två personer som håller med om samma sak inte pratar på samma sätt vilket leder till missförstånd vilket leder till att skillnaderna i tankegångarna blir omöjliga att lokalisera.
Den begränsande faktorn när det kommer till den här typen av diskussioner, som med allt annat, är ju naturligvis den egna oförmågan att greppa problemet. Vi befinner oss på evolutionärt sett obeträdd mark när det gäller vad vår hjärna behöver kunna visualisera. Så därför bör man nog vara väldigt försiktig med att tom. lite på sina egna "rationella" slutsatser. Varför skall man utgå från att detta är någonting som går att behandla rationellt (i klassisk mening) över huvud taget?
Nu är jag visserligen optimist när det kommer till hurvida vi kommer få svar på frågan. Det är jag ganska övertygad om. Men det kanske inte är ett svar vi gillar, eller som vi just nu har mental kapacitet nog att förstå.
Den obehagliga konsekvensen av att resonera på mitt sätt (att man verkligen dör, men att en helt identisk person lever vidare (samt upplever sig ha "överlevt" teleportationen, uppladdningen eller vad det nu kan vara)) är ju att man måste ertjänna att man själv har dött delvis eller helt säkert ett antal gånger under sin livstid, utan att själv veta om det. Detta känns iofs vettigt på många sätt, men är iaf teoretiskt sätt kankse inte speciellt upplyftande. Som tur är är det också näst intill omöjligt att förstå konsekvenserna.
Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org