Verkar sidan fungera som den ska + lite idéer

Permalänk
Medlem

Verkar sidan fungera som den ska + lite idéer

Gokväll alla goa datornördar!

Jag skulle behöva lite hjälp av ett par extra ögon och hjärnor. Jag håller på att fixa i ordning min första riktiga sida där jag använder mig av css och php i en härlig mix. Mycket har strulat, men det är som det ska. Så jag undrar om ni har lust att bara kolla så den ser ut att verka fungera så långt som jag kommit.

Sedan funderar jag över layouten på mittenrutan, det är en hel del olika sorters innehåll som ska kunna kombineras, någon som har några idéer där?
Det jag tänker på är att i samma ruta som nyheter visas så ska även ett filarkiv kunna ta plats, likaså ett bildarkiv (men inte samtidigt), det är mest åt layouthållet som jag lurar på hur man ska lösa det snyggt.

Sidan är: http://www.workingart.se/

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Den verkar inte fungera så hett i IE (6) ...

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Ser bra ut i FF men i IE så är allt kaputt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ah, krångligt, i IE7 så ser det rätt ut, jag får jobba i blindo så får ni säga till om det blir bra hehe.
Hur sjutton löser man det här nu då, den boxen som verkar vara skum ser ut såhär i css:

#workingart {width: 677px; height: 199px; background: #a8c1c6 url("img/workingart.jpg"); margin-right: auto; margin-left: 91px;}

Hela css:en ligger här: http://www.workingart.se/css/main.css om någon har möjlighet att ge en fingervisning på vad som kan vara knas.

Edit:
Funkar det nu i IE6? Hade missat ett no repeat på några bilder.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

- ser skit ut i IE 6 tyvärr.

Permalänk
Medlem

Crapy scheizenschnitzel! Ser ut som att någon av divarna är för hög och slänger bort den undre, eller? Krångligt när man inte kan testköra IE 6.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Signatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexit
Standalone IE(s), http://tredosoft.com/Multiple_IE

Tack, perfekt!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

jag tycker snarare det känns som att din contentdiv är för bred.... IE gör helknasiga grejer när saker är för breda och inte får plats i sin ruta... Men testa och experiemntera lite du.

Permalänk
Medlem

Safari funkar den fint i, men ingen av knapparna funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jag tycker snarare det känns som att din contentdiv är för bred.... IE gör helknasiga grejer när saker är för breda och inte får plats i sin ruta... Men testa och experiemntera lite du.

Slängde in en liten snabbfix, bara för att få det att inte se helgalet ut. Ah ok, jag ska räkna lite på bredderna imorn, jag har säkert gjort galet där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freNka
Safari funkar den fint i, men ingen av knapparna funkar?

Vad bra!
Det finns inget innehåll än, men du bör komma till olika sidor (notera att adress och titeln ändras).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

är det IE som läser koden illa eller är det alla andra webbläsare? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
är det IE som läser koden illa eller är det alla andra webbläsare? ^^

Haha ja det kan man undra. Till Explorers försvar så funkar det kanon i 7:an, problemet är ju bara att folk inte går vidare när det kommer nytt.

Här är sammanställning av browseranvändandet oktober månad 2007:

IE7 IE6 IE5 Fx Moz S O 21.0% 34.5% 1.5% 36.0% 1.3% 1.7% 1.6% IE Internet Explorer Fx Firefox (identified as Mozilla before 2005) Moz The Mozilla Suite (Gecko, Netscape) S Safari (and Konqueror. Both identified as Mozilla before 2007) O Opera

Jag undrar hur jag snyggast och enklast löser de tomma boxarna som blir i IE6, det är främst högerramen som ställer till det, men om jag inte har den så bred så syns inte den flytande räknaren. Jag har provat att lägga en bild istället för en så bred ram med bakgrundsbild men då så lägger den sig över räknaren i FireFox.

Sen funderar jag över en annan grej. Bakgrunden är en tile på 2x2px med ett rutnätsmönster, detta gör att bilder jag lägger bredvid med samma tile kan krocka så rutnätet skapar en linje, hänger ni med?
Så här:

Tile: Bild: [X][ ] [ ][X] [ ][X] [X][ ]

För man samman dessa så bryts rutnätet och skapar en smått synlig linje. Kan man via CSS räkna ut att alla divar ska hoppa *2 pixlar vid rörelse i sidled, eller är vi inne på djupt vatten?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Hmmm, den ser ok ut rent layoutmässigt i Safari, men det är något knas, alla bilder har små streckade linjer runt sig. Plus att det är ett mörkare "rastrerat" fält till höger om, ja, mittensektionen. Annars gillar jag grafiken, meget tjusigt.

Permalänk

Om du gör #kludd divisionen lika hög som #maincontainer borde den tomma boxen man ser i IE6 försvinna, fast du behöver väl kanske göra kludd.jpg lika hög då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Svensson
Om du gör #kludd divisionen lika hög som #maincontainer borde den tomma boxen man ser i IE6 försvinna, fast du behöver väl kanske göra kludd.jpg lika hög då.

Provade med det men det fungerade inte underligt nog, jag förstår din tanke. Jag har även provat med att kasta runt divarna så de hamnar i en annan ordning men det som verkar fungera bäst är det jag använder mig av nu. Jag löste det med att göra en bakgrundsfärg som är ett mellanting av rutnätets två färger. Det här med html är en enda stor nödlösning hehe

Nu fungerar sidan från IE7 bak till IE 5.01 (dock inte centreringen, men samtidigt så kommer den inte behövas där), FF, Opera och någorlunda i Safari. (Jag ber om ursäkt IE4.01 och tidigare, men ni får helt enkelt hänga någon annanstans! )

Tack Hakkenarsk för komplimangen! Jag vet inte riktigt hur jag gör där med de streckade linjerna, provar att deklarera 0px border på alla divar, funkar det nu?

Åter igen, är det möjligt att räkna matte i CSS:er för att positionera alla divar varannan pixel istället för varje (så den hoppar *2), för att fixa tilingen helt korrekt? Eller kan man tänka på något annat viss möjligen?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Nepp, streck och det mörkare fältet är kvar. Jag är dessvärre totalt okunnig om CSS och PHP, så jag har tyvärr ingenting att bidra med kodledes för hur du ska råda bot på problemen.

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga om varför div:en längst ned inte laddas på första försöket i FireFox, laddar man om sidan så laddas bilden som vanligt, någon div som ska kastas om i ordningen eller har jag tänkt fel måntro med koden? I explorer fungerar det utan problem.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

För mig laddar den precis som den ska på första försöket i både fx och opera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
För mig laddar den precis som den ska på första försöket i både fx och opera.

Ok, underligt, men det är ju bra i och för sig. Kanske har att göra med någon plugin jag kör med, fasterfox kanske?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag ser inte heller div:en längst ner. Kör firefox med fasterfox installerat.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Jag ser inte heller div:en längst ner. Kör firefox med fasterfox installerat.

Men när du laddar om så kommer den, eller?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Nej, inte ens när jag laddar om den visas den undre div:en.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Jag tror jag målat in mig lite i ett hörn, har ni några idéer om hur jag skulle kunna på ett snyggare sätt ordna till sidan så exempelvis showcaseavdelningen kan integreras? Som det är nu är jag tvungen att länka till en ny sida.

http://www.workingart.se/showcase.php

Är lite inne på att ta bort huvudrutan - trots att jag gillar den, kill your darlings som det heter. Någon som kommer på en bättre lösning?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com