Permalänk

PowerMac 7200/90 Mediaspelare

Halloj!

Håller på och konverterar min gamla PowerMac 7200/90 till en duglig DivX/Xvid-spelare för TV:n och tänkte att jag kanske kunde dela med mig lite! Tyvärr har jag inga bilder före modden, men här nedan finns iaf en när grejerna inte har blivit riktigt passade i chassit än och jag installerar XP.

Komps:
AMD Athlon 1800+ nerklockad till ca 1.2GHz och kör med hmm... jag tror 1.25V
512MB PC133
20GB 2,5" HDD med adapter för 3,5"-interface
DVD-spelare!
GeForce4 MX 420 med mäktiga VGA och S-Video ut!!
Nåt moderkort jag fick, ett VIA KT133-chipset har det

Mer info kommer väl senare när jag är helt bekant med datorn

Få bilder:

OBS! DETTA ÄR INGEN RIKTIG BYGGLOGG! Bara en slags bygglogg

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Mac med AMD...?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Mac med AMD...?

Moddad ju Har slitit ut det gamla moderkortet med fastlödd 90MHz PPC och stoppat in ett ATX-kort. Det finns mycket kvar att göra på den innan den är klar, men det kommer nog bli bra, jag måste bara få tummen ur. Chassit är den svåra delen, eftersom det inte är ATX-anpassat.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

varför inte köpa ett HTPC chassi istället?

www.gtek.se
www.deltaco.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
Kanske för att det är roligare att göra det själv...?

Helt korrekt!
Dessutom gillar jag det gamla Mac-chassit, Mac-fanatiker som man har varit som ung

Det var antingen att använda chassit eller slänga det. Dessutom har jag inte råd att lägga ut en massa pengar på ett nytt chassi, och dessutom kostade grejerna mig endast ca. 200kr för nåt år sen, så det känns inte motiverat att punga ut en tusenlapp på ett chassi.

....men jag gör det nog mest för att jag tycker det är... kul.

EDIT: Tycker du min HTPC ser förjävlig ut, kolla in min favoritvardagsdators chassi Den har LUCKA!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattLeZz
varför inte köpa ett HTPC chassi istället?

www.gtek.se
www.deltaco.se

Orginellt....

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk

En liten update här, laddade över bilderna från kameran nu precis så. ^^

Så, vad har hänt?

Hårdvaran har fått plats efter chassimodden! DVD:n vibbade chassit för mycket, så jag blev tvungen att montera den med dubbelhäftande tejp (antagligen inte värmetåligt) och bubbelplast (sånant som är kul att smälla). Några bilder följer nedan.

Fått in grundläggande H/W:

Lyckades knäcka originala startknappen, så jag fick sno en fuling av IBM:ens gamla chassiskrot. Ska så småning om fixa den gamla knappen och få se snyggare:

Ultimat ghetto-modd alltså:

Nu fick man in nätagget också!

Dock så var jag tvungen att vända på fläkten och klippa gallret på det nerpissade nätagget för att få ett bättre luftflöde (jag är medveten om att mycket av luften stryps ändå, se bild), jag ska borra hål i frontpanelen för intag:

Lyxig kabeldragning. Tänker fixa en fläkttunnel också så att CPU:n går svalare. Datorn är nästan färdig nu iaf

Tog bild med blixt eftersom jag har så mörkt, så man fick ju inte se LED:ns fina färg... Aja, det tar vi med nästa omgång!

Hoppas ni gillar min ghetto-MacPCMediaPlayer! ^^

PS. Någon som vet varför datorn gör ett svagt väsen av sig hela tiden när en floppy-drive inte är ikopplad? Har letat efter moderkortets högtalare, men kan inte hitta någon. Det är ett jobbigt ljud, låter nästan som en liten 50mm fläkt fast tystare.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •