Muskampen 2025: Segraren korad!

Visa domän-namn istället för ip på egen server

Permalänk
Medlem

Visa domän-namn istället för ip på egen server

Hallå! Jag har en egen linux-server som står och tuffar (Kör Xampp, alltså Apache, MySql etc) som web/ventrilo-server. Sedan har jag köpt en domän på loopia.se som pekar till mitt ip. När man går in på domänen så visas ip-adressen, jag vill ha så domän-namnet visas istället (endast kosmetiskt, vet att man kan få fram ip-adress ändå). Loopia har en funktion som lägger en frame runt hela sidan, och då visas domänen hela tiden, men eftersom jag har ett forum som ligger under /forum/index.php så strular frame´n till det med sökvägen på forumet, så det blir fel när man moderar etc. Den funktionen går alltså bort.

Hur kan man lösa det så att domänen alltid visas? Om det visas som endast www.domän.com hela tiden eller www.domän.com/forum/index.php kvittar, bara jag slipper ip´t.

Har kollat lite på virtual hosting, men det jag har testat har inte funkat, så jag kanske är inne på fel spår, eller gör något fel? Är det någon som har något tips om hur man kan fixa detta? Allt funkar i övrigt som det ska, jag tycker bara att det är snyggare om domänen visas hela tiden.

Adress till sidan är http://www.einhärjar.se

Tack på förhand.

EDIT: Problemet löst, ändra till DNS, A-record, skriv in IP-numret sidan ska directa till, var tålmodig och vänta tills alla DNS´er uppdaterats.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Du kanske bara kör en redirect till ditt IP från domänen, dvs DNS:en pekar mot loopia som i sin tur bara gör en redirect mot din burk. Bättre är ju att köra Zoneedit eller liknande... du pekar om ditt domännamn till zoneedit's dns:er som direkt pekar mot ditt ip. Har du inte fast IP så finns det klienter som sköter uppdateringen mot zoneedit.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Du måste redigera dns-inställningarna så att din domän pekar på ditt ip, istället för att som nu låta loopia dirigera om förfrågningar dit:

Resolving www.xn--einhrjar-3za.se... 194.9.95.245, 194.9.94.245 Connecting to www.xn--einhrjar-3za.se|194.9.95.245|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 302 Found Location: http://83.177.29.58 [following]

Jag vet inte hur loopias gränssnitt ser ut, men det är en A-pekare du vill ha.

Virtual hosting behöver du egentligen bara bry dig om om du hostar fler än en domän på samma server. Standardinstallationer av apache verkar inte bry sig om Host:-fältet och du kan peka vad som helst på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Du kanske bara kör en redirect till ditt IP från domänen, dvs DNS:en pekar mot loopia som i sin tur bara gör en redirect mot din burk. Bättre är ju att köra Zoneedit eller liknande... du pekar om ditt domännamn till zoneedit's dns:er som direkt pekar mot ditt ip. Har du inte fast IP så finns det klienter som sköter uppdateringen mot zoneedit.

Jo, det är nog bara en ren redirect. Det är www.zoneedit.com du pratar om antar jag? Får kolla lite på det. Tack för svaret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Du måste redigera dns-inställningarna så att din domän pekar på ditt ip, istället för att som nu låta loopia dirigera om förfrågningar dit:

Resolving www.xn--einhrjar-3za.se... 194.9.95.245, 194.9.94.245 Connecting to www.xn--einhrjar-3za.se|194.9.95.245|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 302 Found Location: http://83.177.29.58 [following]

Jag vet inte hur loopias gränssnitt ser ut, men det är en A-pekare du vill ha.

Virtual hosting behöver du egentligen bara bry dig om om du hostar fler än en domän på samma server. Standardinstallationer av apache verkar inte bry sig om Host:-fältet och du kan peka vad som helst på dem.

Ok, skippar virtual hosting då, var inne på det spåret att det var för flera sidor, men var dom enda tipsen jag hittade när jag sökte
På Loopia hade jag "Skicka vidare till extern URL" på Domäninställningar, men det finns även DNS, där står det Typ: A, och Mål. Det borde alltså vara den jag ska ha? Får testa, tack för även ditt svar
Återkommer med hur det går.

EDIT: Haha, DNS var det inte iallafall, får bara upp sidan "Parkerad hos Loopia." då Antar att man måste ha någon slags DNS-host på servern för att det ska funka då?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Regga dig på zonedit (de tillhandahåller DNS åt dig gratis) och fyll i de IP du får av dem i fältet för DNS på loopia.. när någon går mot din domän kommer den peka mot zonedit's DNS:er som i sin tur pekar mot ditt ip, voila! Det tar upp till 48h tills det funkar (propagering av DNS records). Skillnaden mot nu är alltså att DNS:en pekar mot din burk i det senare fallet och i nuvarande fall pekar den mot Loopias DNS:er (som i sin tur pekar mot en server hos loopia som redirectar till din IP).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Sen bör du tänka på att din domän inte kommer fungera i IE6, men det visste du säkert redan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Regga dig på zonedit (de tillhandahåller DNS åt dig gratis) och fyll i de IP du får av dem i fältet för DNS på loopia.. när någon går mot din domän kommer den peka mot zonedit's DNS:er som i sin tur pekar mot ditt ip, voila! Det tar upp till 48h tills det funkar (propagering av DNS records). Skillnaden mot nu är alltså att DNS:en pekar mot din burk i det senare fallet och i nuvarande fall pekar den mot Loopias DNS:er (som i sin tur pekar mot en server hos loopia som redirectar till din IP).

Var inne och skummade men fick intrycket att det kostade, men tittade väl fel Testar ZoneEdit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Sen bör du tänka på att din domän inte kommer fungera i IE6, men det visste du säkert redan!

Jupp, men det bryr jag mig inte om
Denna hemsida är för ett fåtal intresserade, och alla kör antingen IE7 eller Firefox, funkar det inte så är det skitsamma då sidans primära funktion endast är att fungera som forum och som ansöknings-plattform, viktiga saker sköter vi in-game eller via vent

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Var inne och skummade men fick intrycket att det kostade, men tittade väl fel Testar ZoneEdit

"New users: sign up for free DNS service and domain management for the first 5 domains that you add to your account, a $40 value"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

"New users: sign up for free DNS service and domain management for the first 5 domains that you add to your account, a $40 value"

Jo, men när man väljer att registrera sig står det Free Trial - up to 5 zones, och trial är inte gratis i min värld eftersom det inte är obegränsat
Men det gick inte ändå, "The domain 'einhärjar.se' is not valid.". Tar väl inte ä antar jag.. Får leta vidare, men tack ändå

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Men varför inte bara utnyttja loopias dns? Loggar du in på ditt konto och letar fram manualsidorna så hittar du ett färdigt curl-skript som uppdaterar dns:en och pekar den mot ditt ip.

Permalänk
Medlem

Går det inte använda den riktiga domänen på zoneedit? Alltså xn--einhrjar-3za.se

Annars finns det gott om andra alternativ. Du kan kolla in xname.org tex. Men du kan göra allt via loopia, så du behöver inte använda andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Men varför inte bara utnyttja loopias dns? Loggar du in på ditt konto och letar fram manualsidorna så hittar du ett färdigt curl-skript som uppdaterar dns:en och pekar den mot ditt ip.

Hittade scriptet, det stod dock att "programmet curl är ett verktyg för UNIX som kan användas för att uppdatera IP-adressen dynamiskt". Nu kanske det funkar för det jag vill, men går man efter den beskrivningen så är det inte det jag är ute efter
Men tack ändå, jag forskar på lite om curl-scriptet och ser om det är det jag är ute efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Går det inte använda den riktiga domänen på zoneedit? Alltså xn--einhrjar-3za.se

Annars finns det gott om andra alternativ. Du kan kolla in xname.org tex. Men du kan göra allt via loopia, så du behöver inte använda andra tjänster.

Faktiskt inte testat om jag ska vara ärlig, tänkte inte på det
Kanske kan klara mig på det som finns på loopia, men eftersom jag inte vet vilka alternativ jag ska välja där så blir det svårt Programmering kan jag hyffsat, men har aldrig hållit på och pekat om domäner förut, så det här är nytt territorium för mig. Tack för tipset om att använda riktiga domänen, ska även kolla upp loopia om dom har något alternativ jag missat

EDIT: Hittade nu på Loopia, "Lägg till ny DNS-post". Är det den jag ska ändra? Där finns det alternativ där man ska fylla i Subdomän, Typ (A är förvalt), Data samt TTL ("TTL - Minst: 300. Rekommenderat: 3600."). Vad är TTL då?
ZoneEdit godtog riktiga domän-namnet, så funkar det inte inom Loopia borde jag kunna använda ZoneEdit.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

http://support.loopia.se/kbg71

Använder själv DynSite och det fungerar utmärkt. Annars finns ju DynDNS om du vill ha ett gratis alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Hittade scriptet, det stod dock att "programmet curl är ett verktyg för UNIX som kan användas för att uppdatera IP-adressen dynamiskt". Nu kanske det funkar för det jag vill, men går man efter den beskrivningen så är det inte det jag är ute efter
Men tack ändå, jag forskar på lite om curl-scriptet och ser om det är det jag är ute efter.

Om jag har läst och förstått ditt inlägg rätt, vilket jag tror att jag har, så är det precis vad du är ute efter

Skriptet uppdaterar alltså så din domän(a-record?) pekar direkt mot ditt ip-nummer, vilket gör att det är domännamnet som syns i adressfältet och inte ip-numret.

Jag använder det själv och är i mer eller mindre samma situation som dig.

Dock var det en lite halvtaskig förklaring av skriptet för man kan mycket väl tolka det som att det uppdaterar ipnumret på din dator eller dyl. Av de två curl-skript som visas har det nedre fördelen att det även tar reda på ditt publika ip om du skulle sitta bakom nat, så du slipper krångla så mycket.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skrivit in koden som det står på loopia i terminal-fönstret, den tänker några sekunder och sedan händer det inget mer. Hemsidan visar dock fortfarande IP-numret.. Tar det ett tag för Loopia's DNS att uppdatera eller är det nått fel?

Dessutom står det på loopias sida att texten ska placeras i en fil (loopiadns.sh) som ska ha chmod +x. Vart ska filen ligga, och är det något som autokörs, eller får man sitta och köra den lite då och då för att den ska regga? Kikade en tråd om detta på 99cents, och dom hade nått script som kollade ip-adressen var 5.e minut eller nått sånt.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Det tar lite tid för alla DNS-servrar som operatörerna har att uppdateras. Kan ta en dag ibland. Sätter du en TTL som är låg så sker det mer ofta. Jag har 600 i TTL på alla mina domäner som går till en dynamisk IP hos Loopia.

Alla inställningar gör du hos Loopia. A-record som sagt. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte någonstans läser att du har dynamiskt ip? Har du det , eller är problemet att du inte lyckas peka så att domänen syns istället än ip?

För fungerar en vanlig vidarbefodring till ip så är ju servern online på det ip och det har inget med dynamiskt ip att göra utan att du inte gjort en a-pekning. Alltså alla script som det pratas om här gör ingen som helst nytta om ditt ip alltid är det samma.

Så OP kan du förtydliga vad du vill göra, har du dynamisk ip som du vill ska fungera med din domän eller vill du helt enkelt bara peka din domän på din server så att domännamnet syns!

Permalänk
Medlem

Ja, han behöver lägga in sin adress som en A-record ja.
Scriptet kan säkert göra det åt honom även om han har fast ip.

Du måste välja "DNS" som inställning och lägga till så att den pekar till din IP. Du behöver inte strula något på din server.

Permalänk
Medlem

Jo, fast tråden har kommit fram till att det är hans lösning och som jag ser det har det aldrig ens varit ett problem!

Så tänkte så vi inte virrar bort honom!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara peka om så domän-namnet syns istället för mitt ip, dynamisk ip eller inte är inte problemet här. När jag sätter DNS som inställning på Loopia, väljer A och pekar till mitt IP så står sidan bara som "parkerad hos Loopia" när den väl uppdateras.

Jag tackar för alla tips iallafall, vet faktiskt inte om jag har dynamisk ip eller inte då jag inte fått info om det, men under tiden jag haft det här bredbandent (början på februari) har jag inte fått nytt ip. Jag testar att ställa om till DNS, A-record, till mitt IP, och ser om "Parkerad hos Loopia" försvinner när övriga DNS´er uppdaterats.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Nu har du gjort rätt.
Det funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Ah, titt på f*n
Funkar för mig också, då var det jag som inte var tillräckligt tålmodig utan trodde det blev fel när det bara stod "Parkerad hos Loopia", för först stod det ip´t, sen när det blev uppdaterat kom jag till Loopias sida, och då trodde jag att det stod fel någonstans

Jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen allihop, nu funkar det som det ska och jag är nöjd
Dom andra svaren kommer säkert till använding om det visar sig att jag nu inte har fast ip utan dynamisk, ska spara scripten och länkarna utifall jag skulle behöva dom. Tack igen

Visa signatur

Nemo me impune lacessit