Permalänk
Robot

Toten 19" rackskåp

Köpte mig ett Toten 19" Halvskåp. Tröttnade på mitt gamla Golvskåp som inte alls klarade djupet på nya servrar samt att det var från början för stort för utrymmet jag ville ställa det i.

I skåpet sitter följande komponenter uppifrån och ner:

Elcentral (något gammalt jag fick med förra skåpet)
BBB Modem
Compaq SAN
HP Proliant DL140 G3
Iomega P400m NAS
Compucase 4U hembyggd server
Supermicro PDSML-LN1
Diskpool #1 (5,5 TB sata)
HP Proliant DL320 G3
HP Proliant DL320 G3

och baksidan:
CAT5e patchpanel
3com Baseline 2816-SPF Plus (16p gigabit swtich)
Schroff förgrenings dosa

För den som vill titta finns även några bilder här från det gamla skåpet som numera är nedmonterat.
http://viewdir.com/?url=http%3A%2F%2Fbobcat.nuff.se%2F%7Enuff...
Tyvärr ganska dålig kvalité.

[UPPDATERAD 2008-03-25]
Passade idag på när hade lite tid över att racka resterade maskiner jag inte han göra första gången. Jag sakar fortfarande L-skena till en server samt mina kabelöglor jag beställt för att få lite ordning bakom skåpet så jag besparar er bilden på sladd djungeln på baksidan av skåpet tills dess att jag haft tid att röja lite där.

Besök albumet: Toten 19" rackskåp av nfm

Permalänk
Skäggig legend

Ganska fint:)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Gillar mätarna där uppe^^ Som visar strömkonsumtion mm antar jag?;)

Permalänk
Medlem

Ja, mittersta mätaren som är den ända som är inkopplad just nu visar hur många amparé all utrustning i skåpet drar.

Mätarna ute i sidorna visar spänningen på batterierna i UPSen, dock har jag inte kopplat in UPSen ännu, ska byta batterier i den medans den ändå är nedmonterad så den kommer väll upp om någon vecka eller så.

Permalänk
Medlem

Vad använder du allt detta till ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut .. funder oxå på att köpa mitt en skåp,, dock är fraktpriset inte roligt =(.

ps. Lev skåpet på en pall ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte det på webhallen och hämtade det i butiken så jag slapp den dyra frakten.

Permalänk
Medlem

älskar rackmonterade grejer, ta en kik på vad jag har för prylar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
älskar rackmonterade grejer, ta en kik på vad jag har för prylar

Hehe, det var en del grejer du hade. '

Hade några gamla Compaq-servrar förut också men när jag fick bra pris på 2st DL320 G3 slängde jag ut allt skräp med mindre än 1 GHz propp och kör numera alla dom maskinerna virtuellt på 2st VMware ESX-hostar, det tackade elräkningen för också

SCSI-lådan var nice, var har du för diskar i den?

Permalänk
Medlem

snyggt halvskåp.. var köpte du det?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Jag köpte det på webhallen och hämtade det i butiken så jag slapp den dyra frakten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
snyggt halvskåp.. var köpte du det?

Om du hade läst tråden lite så hade du sett svaret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Heheh ett sådant skåp jag ska köpa sen : ) vacker !
Det är magi det.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Om du hade läst tråden lite så hade du sett svaret.

aaah.. nu såg jag det
fick läsa igenom det tre gånger innan jag såg

Även den switchen du kör med verkar jäkligt nice. Det får dock bli när jag och flickvännen skaffar hus.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Man blir ju riktigt avensjuk på alla dina servrar, dregel dregel
vad använder du dem till just nu?

Visa signatur

Intel - Amd = -
Amd - Intel = +

Permalänk
Medlem

Tja, det är lite olika. Backupservern säger väll sig självt vad den gör, lika så filservern.

ESX-klustret sköter internet delning, publik och lokal dns-hostning, backup-mx för några domäner, radius server för wlanet och lite andra mer eller mindre nödvändiga tjänster.

Annars använder jag det mest i utbildningssyfte då jag mer eller mindre dagligen jobbar med VMware lösningar är det smidigt att kunna prova nya funktioner hemma först där det inte gör så mycket om man sänker skiten samt att det är otroligt praktiskt om man vill labba med replikering, HA och eller klustring i andra applikationer eller OS. Bara slänga upp 5 maskiner i ett svep och sopa dom när man är klar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tjo!

Det ser ut som att vi har exakt samma skåp, trevligt. Jag har också en Iomega NAS (400r) men har för mig att P400m är en nyare variant? Eventuellt har jag en 200r (entry) på gång snart

Du får uppdatera sedan när du får in resten. Man blir lite sugen på att skaffa en patchpanel, den ser fin ut där i racket. Kör du allt remote eller ska en KVM-switch in också?

10 poäng, helt klart

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tjo!

Det ser ut som att vi har exakt samma skåp, trevligt. Jag har också en Iomega NAS (400r) men har för mig att P400m är en nyare variant? Eventuellt har jag en 200r (entry) på gång snart

Du får uppdatera sedan när du får in resten. Man blir lite sugen på att skaffa en patchpanel, den ser fin ut där i racket. Kör du allt remote eller ska en KVM-switch in också?

10 poäng, helt klart

Jo. Det var dina bilder som gjorde att jag köpte mig ett lika dant.

Jag har för mig P400r är en senare version? P400m går det tyvärr bara att köra IDE-disk i, fick den gratis av jobbet. P400r kör väll med sata-disk?

Blåste om den direkt iaf, iomegas medföljande mjukvara var ju bara ett stort skämt. Rullar på FreeNAS nu istället.

KVM switch har jag bara en liten Dlink som ligger uppepå skåpet. Tänkte jag skulle försöka jaga rätt på en begangad nätverksansluten blackbox eller liknande.

Man får ta vad man springer på helt enkelt, annars blir det hål i plånboken dirket om man ska köpa nya maskiner i 19" format.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Jo. Det var dina bilder som gjorde att jag köpte mig ett lika dant.

Jag har för mig P400r är en senare version? P400m går det tyvärr bara att köra IDE-disk i, fick den gratis av jobbet. P400r kör väll med sata-disk?

Blåste om den direkt iaf, iomegas medföljande mjukvara var ju bara ett stort skämt. Rullar på FreeNAS nu istället.

KVM switch har jag bara en liten Dlink som ligger uppepå skåpet. Tänkte jag skulle försöka jaga rätt på en begangad nätverksansluten blackbox eller liknande.

Man får ta vad man springer på helt enkelt, annars blir det hål i plånboken dirket om man ska köpa nya maskiner i 19" format.

Trevligt att man inspirerar!

Kör Windows 2003 Server Storage Edition på min Iomega, har funderat på att köra in någon annan mjukvara men använder den mer som server än som bara NAS-lagring och då är Windows hyfsat bekvämt. Hur upplever du FreeNAS med fyra diskar och så prestandamässigt?

StorCenter 400r är SATA-diskar jepp, min ligger på 1,6 TB men har funderingar på att uppgradera till större diskar nu när de är så billiga. Hur som helst är jag supernöjd med min Iomega.

En nätverksansluten KVM vore jäkligt trevligt, min KVM tar mycket plats och på grund av alla sladdar blir det lätt oordning. Håller verkligen med att man får ta vad som bjuds, men har man ögonen öppna och håller koll på Blocket/tradera och så vidare brukar man kunna hitta väldigt bra köp. Förmodligen kommer jag hämta en Promise diskrack (stöd för 8 PATA-diskar) denna vecka

Håller koll på ditt rack ifall du skulle uppdatera!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Så där, då har jag gjort en liten update. Mer information om vad som förändrats står i första posten.

Permalänk
Medlem

Vad kostade rackskåpet? Vart köpte du det?