Oscuro's Oblivion Overhaul 1.3 är UTE!!!!!

Permalänk
Medlem

Har tagit mig igenom oblivion 3 gånger nu, samt exp en gång vardera.
Ska testa detta nu och se hur stor skillnad det blir :), har väldigt höga förväntningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Jag har faktiskt försökt installera modden vilket det gick bra men får det inte att funka!! jag gjorde precis som stod i readme filen och jag vet att man ska kryssa i modden första mynen när man dubbelklickar på ikon på skrivbordet. men jag har inte fått det o funka så jag ska vara jätte tacksam om nån skulle säg hur man ska göra det steg för steg ....getsskägg du verkar vara rätt så populär med det här så din hjälp o andras skulle uppskattas ..vill ju se fina texturer

Oki.

Installerade du med exe:n, eller manuellt?
Jag föredrar & förordar manuell installation, då vet man att saker blir gjort.

Step by step:

Packa upp denna till en mapp:

(Jag kallade min "OOO uppackat", när det begav sig.)

Du får då en mapp som ser ut ungefär så här:

Gå sen in i själva "Oscuros-mappen":

Efter att readme-filen är _ordentligt läst_ , beslutar man sig här för "Full" eller "Lite",
det senare med eventuella addons:

Dra & släpp den/dom .ESP-fil/er (full eller lite+addons), som ni vill spela till "Oblivion/Data"-mappen,
likadant som på sista screenshoten här i posten.

Där det intressantaste IMO är "Leveling rates":

Läs på i readme:n om ni kör Lite+addons & på det här viset, annars blir det konstigt.
Personligen kör jag "Full" och fuskar mha console om mina skills inte levlar.

Texturer, Meshes och Sound, slutligen.
- Är bara att "dra & släppa", på det här viset, välj "ersätt alla" på frågan som popup:ar.

(Beklagar mina sugiga paintskillz)
Det är här man ofta gör bort sig & får gula utropstecken ingame.

För de som väljer "Full" är det enklast,
då blir det endast EN .ESP + Meshes, Textures & sound.
Ni som väljer "Lite+addons" bör läsa på extra mycket, så det blir rätt.
Det blir ju då också många .ESP-filer att skaffa sig koll på. Välj själva.

Sen är det klart, men glöm inte att kryssa i modden innan ni spelar.

Mvh

Permalänk

Jag drog OOO från hemsidan som du länkade till, men nu när packade upp den så "fattas" sounds mappen som Getskägg har. Provade att sätta in allt utan den och det funkade men ljudet förstördes när jag t.ex drog upp svärdet osv.

Är det nån som kan ladda upp sin fulständiga mapp på rapidshare eller bara mejla den till mig? maraboulll@gmail.com

Tnx.

Permalänk
Medlem

Gjorde Bethesda verkligen spelet så öppet att folk kunde göra såhär omfattande modifikationer?!

Häftigt..!

Det är något att önska i kommande stortitlar tycker jag ..

Permalänk
Medlem

kan någon ladda upp 1.31 patchen på något vettigt ställe så man slipper fileplanet?
registrerat mig på skitsidan och blir skickad till "becom a member,subscribe ubscribe subscribe subscribe" bla bla bla skit hela tiden och får aldrig ladda ner patchen blir så less..

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem

Har kört in OOO nu, men vakterna blir stora gula trianglar med svarta utropstecken i. Har även provat den manuella installationen, men de finns kvar.

Tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelian
Har kört in OOO nu, men vakterna blir stora gula trianglar med svarta utropstecken i. Har även provat den manuella installationen, men de finns kvar.

Tips?

Det kan inte vara mycket annat än att det fattas antingen textur eller mesh.
Vakternas rustningar är mycket mer varierade med OOO, så det borde ju stämma.

Testa att klistra in mapparna "textures" & "meshes" en extra gång.
(Från Oscurus-mappen, till Oblivion/Data, som alltid.)
"Ersätt alla" får man inte glömma heller, om man blir tillfrågad.

Mvh

Permalänk
Medlem

Får testa att tanka ned det en gång till... Se om det blir någon skillnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelian
Får testa att tanka ned det en gång till... Se om det blir någon skillnad...

Kolla ifall denna fortfarande funkar:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7172607...

Mvh

Permalänk
Medlem

Nix, de du länkade till finns inte kvar.

Håller på att dra ned 1.3 nu dock. Segt som fan går det.

Du ska ha ett stort tack för all din hjälp! Skriver väl här igen om det går åt helvete... ^^

EDIT:

Har kört ett tag nu, men tycker att lvlandet går åt helvete för segt.
Sänker FULL-varianten hastigheten man går upp i lvl med mycket?
Om man tar LIGHT-varianten, så kanske man kan styra sånt mer själv i add-on-filerna. Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Bara vad jag anser. Har man så pass mycket tid att spela oblivion eller morowind så har man inte mycket av ett liv men ta det inte på något dåligt sätt nu bara. Verkar så bara.
Jag går på gymnasiet sen är jag med kompisar och har kul om det inte är för mycket plugg hur har man tid med sådana spel?

Både ja och nej.
Spelet kräver inte någon egentlig tidsåtgång, som ett MMORPG exempelvis.
Dock så är det fruktansvärt beroendeframkallande. Om man spelar spelet med OOO från början och ett par andra trevliga mods, så kommer man sitta och spela spelet i timme efter timme, man kommer vara ett med karaktären, man kommer tänka och drömma om spelet.

I min mening är detta inget dåligt så länge man kan hantera det. Om ett spel kan få mig att gilla det så enormt mycket så har spelskaparna, och moddarna, lyckats bättre än några andra.

Alltså, man MÅSTE inte spela spelet särskilt mycket, men chansen är stor att man kommer bli så totalt fast i spelet att man i slutändan KOMMER spela spelet väldigt mycket.

För mig finns det inte ett enda annat spel som någonsin engagerat mig så totalt.

Permalänk

Var tvärt om för min del. Körde med med Oscuro's overhaul från början, ville verkligen gilla spelet, men det gick inte. Lyckades visserligen aldrig riktigt fastna för morriwind heller (även om jag nog tycker det är bättra än oblivion). Är nog mer gothictypen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Var tvärt om för min del. Körde med med Oscuro's overhaul från början, ville verkligen gilla spelet, men det gick inte. Lyckades visserligen aldrig riktigt fastna för morriwind heller (även om jag nog tycker det är bättra än oblivion). Är nog mer gothictypen.

Det är ju förstås inte ett spel för alla. Ett helt öppet spel där man inte tvingas att göra något på något särskilt sätt kan ju vara klurigt om man vill ha mer vägledning, och att alltid behöva clicka varje gång man vill göra en attack kan ju också vara irriterande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrillharen
Mycket av det där fixar Oscuro's Oblivion Overhaul 1.3. Leveling systemet är annorlunda nu. Nu kan du inte längre klara main-questen eller bli grand-champion i arenan på level 1, utan det mesta har "statisk" level. Så t.ex. i första ruinen Vilverin, även fast du är level 1 kommer du möta Spectral Wolves som är mycket högre level och spöar skiten ur dig.

Exakt det exempel jag tänkte på. Jag gick in i Vilverin på level 1, jag kunde rensa ut allt i typ tre våningar, med lite trixande, men sen kom till jag ett rum med en spectral wolf, den dödade mig med två bett och jag kunde inte ens repa den.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men iaf: Finns det någon mod som gör att vapen skadar mer? Både en själv och NPC's. Så jäkla drygt att mata 10+ pilar i en rövare eller ännu fler i större grejer, samma sak med hugg osv.. 2-3 träffar och det borde vara kört, om man inte hinner blocka dvs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det är ju förstås inte ett spel för alla. Ett helt öppet spel där man inte tvingas att göra något på något särskilt sätt kan ju vara klurigt om man vill ha mer vägledning, och att alltid behöva clicka varje gång man vill göra en attack kan ju också vara irriterande.

Har absolut inget emot öppna och olinjära spel.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte målet att ta bort lvling. Visst jag gillar lvls och det, men kan någon förklara mer för det lät intressant men vill inte installera i onödan. Btw någon kan också skriva länken till Trailen för moden. Har precis uppdaterat datorn och ska ominstallera Oblivion mot sommaren..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirth
Jag fattar inte målet att ta bort lvling. Visst jag gillar lvls och det, men kan någon förklara mer för det lät intressant men vill inte installera i onödan. Btw någon kan också skriva länken till Trailen för moden. Har precis uppdaterat datorn och ska ominstallera Oblivion mot sommaren..

Ungefär såhär startar ju spelet?:

Du är en helt okänd liten skit som sitter i finkan, du vet inte hur eller varför du sitter där.
Med en helt osannolik röta kommer det en räkmacka farande & du slinker ut.
Det är vår när du kravlar ut från kloaken - med en amulett som skall levereras nånstans du aldrig varit.

Runt om i spelvärlden finns det andra NPC:s - en del av dem är fjuttiga som du,
andra har odlat sina styrkor länge, länge - och är mycket kraftfulla, det är väl helt logiskt?
"Vanilla" är ALLA fjuttiga - precis när du rymmer från finkan - är det vettigt?

Jag personligen kombinerar Oscuros med en UI-mod (denna).
När jag (min char) lämnar kloakerna första gången finns det EN kartmarkör .. den jag kom ur nyss - INGA andra.

(F.ö. tycker jag INTE att Vilverin på något sätt är "först".
Din första uppgift är ju att leverera amuletten till Jauffre i Weynon Priory,
möjligen att man tar vägen över IC för att förbättra oddsen att lyckas med detta. Dit behöver man ju inte simma heller.)

Nu ändrar OOO på väldigt mycket mer än levelingsystemet - och dessutom kan man välja att antingen låta levelingsystemet vara,
eller att ändra på det mindre (eller inte alls om man gillar det som det är Vanilla) än default-OOO-Full - gör.

Bild jag postade högre upp:

(LRM-ReadMe-filen är ett skållhett tips)
- För att svara på en tidigare fråga ligger "FULL" mellan 3x/4x rate, enligt ReadMe-filen.
Tycker man att det är för segt (levlar för långsamt) väljer man således "LITE+ADD-ONS" & kanske 2x-levelingrate istället.
"2x" betyder alltså i princip "levlar dubbelt så långsamt som original" , "generic" = original & 5x är fem ggr långsammare leveling.

I den mycket omfattande ReadMe:n (50sidor PDF) står det mesta man behöver veta.

Ni som kör OOO - ni har väl inte missat uppdateringarna 1.32/33? I så fall: Uppdatera!!

Man hittar Oscuros-trailers på YouTube om man söker lite, den senaste finns dock HÄR.

Annars är RÄTT ställe att börja med OOO detta: http://devnull.sweetdanger.com/OOO/
Här finns allt; Guider, Trailers, Updates osv.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som Zelian, Och jag har gjort allt som getskägg har sagt men inget funkar ;/ Några idéer som kanske kan funka??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Måste bara fråga, själv ogillar jag spelet...

Många hyllar spelet Oblivion och morrowind som "världens bästa spel, felfritt osv" men varför använder då alla moddar som galningar?

Exakt. Oblivion är långt ifrån världens bästa spel, eller ens det bästa rollspelet.
Moddarna kanske är superba, men det är moddarna. Så det är lite väl snällt att hävda att själva orginal-Oblivion är så jävla bra, vilket det inte är

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
VR-fantast

Jag håller inte med. Mer än 99% av moddarna är skit, och många känner nog igen sig när jag säger att man lessnar av att spela med mods, just för att det inte är original.

Jag säger inte att det är världens bästa spel eller dyl; men tro inte att horden av moddar verkligen tillför något. Några ytterst få kan fylla ett visst värde, men inte på det stora hela.

För övrigt så är inte det någon motivering för huruvida spelet är bra eller inte, att folk moddar in jättefula rustningar med gigantiska vingar på, eller ett hus uppe i himlen, ändrar grafiken för att passa sin smak fastän det ser malplacerat ut, försöker balansera spelet men i slutändan bara förstör det mer osv. så har det inget att göra med spelets kvalitet.

Permalänk

Lite överdrivet kanske Visst finns det mycket skit, men också mycket bra. Den gigantiska mod-communityn har ju moddar för alla smaker, och alltid finns det något som passar alla.

Själv är jag mycket kännslig för saker som inte passar in i spelet som tex svävande villor och kevlar-bikinis. Ändå så sitter jag på en hel uppsjö av moddar som alla används flitigt. Det handlar ju då om mer variation på texturer för att få spelet att kännas mindre repetivt. Fler NPC's, fiender och vild-liv för att få världen att kännas mer levande. Fler grottor, ruiner, läger och uppdrag för att få mer att utforska. Fler armors, vapen och kläder för att hitta en bättre och mer unik kombination som passar ens karaktär bättre. Diverse grafik- och effekt-moddar som får allt att se ännu trevligare ut.

Allt detta, och det handlar fortförande inte om något överdrivet fjortis/fusk-larveri. Spelet blir ju så sjukt mycket bättre och långlivat, så jag förstår inte hur någon kan säga emot
Det som är värst bland de tusentals moddarna enligt mig är att det är så mycket som gör samma saker, eller som strular med varann, eller som helt enkelt är halvtaskigt gjorda så det uppstår diverse problem. Man måste verkligen offra en hel del tid åt zappande och testande för att få fram den ultimata kombinationen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro