Permalänk
Medlem

Duger denna riggen?

Plocka ihop följande http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=278-13713 till min blivande speldator delarna har jag valt efter att jag läst igen en massa trådar här på sweclockers.
Datorn ska användas främst till spel vill kunna köra nya spel som tex Crysis.
Något som behövs bytas ut ? tacksamm för svar

Permalänk
Medlem

prollen och minet är overkill

med dom minnena kan du klocka en sån prolle til 4.5GHz utan att behöva klocka minnena,men det klarar inte prollen särskilt bra SÅ TA INTE DOM MINNENA

ta domhär
OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz 4-4-4-15
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKDDR2O...

Crysis är bra med Quad men int många andra spel om du förstår vad jag menar tar du E8400

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälp med minnena för hade ingen aning om vilka jag skulle ta.
Kmr antagligen ha datorn ett nårra år iaf 3-4 så quad e väl framtidssäkert? vet att den inte kmr palla dem nya spelen som kmr om 3-4år lr är jag helt fel ute i det jag säger?

Permalänk
Medlem

Crysis är tror jag det ända nuvarande FPS spelet som stöder Quad men det komer fler och då komer du att kunna utnyttja din quad JA

men om du vill köpa en QUAD me åtta logiska enheter samt fyra kärnor med 12 MB L2 cache om ett och ett halvt så lönar sig inte en Quad idag

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit xp-32 bitars operativ system istället för 64-vista och sen hade jag tagit nån core 2 duo prolle istället;) helst E8*** modellerna fast dom e ju så svåra att få tag i:(

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
Crysis är tror jag det ända nuvarande FPS spelet som stöder Quad men det komer fler och då komer du att kunna utnyttja din quad JA

men om du vill köpa en QUAD me åtta logiska enheter samt fyra kärnor med 12 MB L2 cache om ett och ett halvt så lönar sig inte en Quad idag

Hade tänkt ha denna datorn i typ 3år iaf så jag kör på quaden men hur är den prestanda messigt mot tex e8400?

Permalänk
Inaktiv

far cry 2 kommer verkligen att använda quad core. men frågan är hur mkt, och om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej crysis är inte det enda spelet som stödjer quad. Ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Hur är grafikortet jag länka till? Finns det ngt bättre i samma prisklass?
Skärmen jag ska använda är en 22" samsung

Permalänk
Avstängd

HD3870X2
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

6000+
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

Gigabyte GA-MA770-DS3 AMD 770
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=278-13713

Slipper du klocka processorn med

Crysis kommer inte använda i närheten av den prestanda som en quad klarar av och vid flertrådiga program.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

AMD kille dendär långben"GOSH"

nä men Intel är mer prisvärd;) mer L2 cahce och sånt...
slipper klocka? what the... såg en kille som bara slapp till 3.3 med 6000+ ?
bättre med en E8400 som man kan köra stabilt på 4200MHz....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill köra intel.. Men vilket grafikkortet ska jag satsa på ?

Permalänk
Medlem

9800GT 512
eller 8800GT 512

då 9600 har så dåligt texture fillrate(hälften av vad GTS 512 har och en tredjedel mindre en GT)

helst EVGA!"dom har bra standardklock och man får garanti på kortet sålänge det inte kommer brännmärken på GPU'n altså man får byta kyylare och garantin håller;)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9800gt har väl inte kommit ut än? lr är jag helt fel på det?
Något speciellt evga kort du rekommenderar? finns ju en del o välja på?
Har en samsung 22" 226bw som skärm om det har någon betydelse?

Permalänk
Avstängd
Citat:

AMD kille dendär långben"GOSH"
lipper klocka? what the... såg en kille som bara slapp till 3.3 med 6000+ ?

Nix, AMD är mer prisvärd än Intel.

Processorn spelar ingen större roll när du spelar, satsa allt på grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska jag satsa på då? lr det som jag har valt duger?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb$on

Jag skulle tagit en Intel processor. Typ en Q6600 eller en Q9300. Och ett 8800GTS 512MB. http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IN3D88GTS... Annars ser din dator bra ut.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb$on

Hade jag varit dig så hade jag köpt saker som är lätta och uppgradera, delar till datorer sjunker så snabbt i pris så det är onödigt och köpa det absolut bästa just nu. Mycket dyrare än att köpa det näst bästa samt minimal skillnad på prestanda.

Exempelvis ser du massor här på sweclockers som säger att du skall köpa en quad (4 kärnig). De flesta vet inte ens vad trådar är och än mindre hur trådar hanteras internt. Få spel hanterar trådar bra och det kommer dröja innan de gör det. Om lite drygt ett år kanske spel börjar bli något bättre på trådhantering men då kan du förmodligen köpa en 8 kärnig för samma pris som en 4 kärnig idag.

Vad gäller grafikkort så är det viktigt för spel, samtidigt beror det på vilken upplösning du kör. Kör du inte så hög upplösning så behöver du inte köpa något monster till grafikort.

AM2+ är en plattform som lär hålla ett bra tag, du behöver eventuellt inte köpa nytt moderkort nästa gång du köper bättre processor.

Dagens datorer är väldigt snabba, det är nästan svårt och köpa något dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kmr att ha denna dator några år framöver så tänker inte uppgradera om 1 år lr så därför jag tänkte köra på quad.

Är det stor skillnad mellan gt och gts grafikkorten?