SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

räta upp böjda pinnar på cpu sockeln?

räta upp böjda pinnar på cpu sockeln?

Hej, jag har tre böjda pinnar och två som är av, alternativt ner tryckta i sockeln(de är hälften så höga som de övriga).

Tror ni det funkar att böja tillbaka dem?

Vad händer om inte alla pinnar är mot cpu'n? (kan cpu'n gå sönder?)

Mvh!

Permalänk

Jag bröt 2 pinnar när jag rätade upp mina men efter en löddning så funkade cpun utmärkt igen.

Permalänk

Det finns datablad över processorerna (pinsen) och endel kan gå av. det som kan hända är att man förlorar data, instabilitet elller så har man tur och just dne pinnen används inte i just din propp.

beror som sagt på vilka som gått sönder. ibland går det även att koppla ihop någon trasigpin med en fungerande då de kan ha samma uppgift .. (OBS läs databladen isf) Detta var även en rätt vanlig överklockningsmetod .

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jag har en intel pentium dual core e2140 1,6 ghz. sitter inga pinnar på processorn.

men sockeln på moderkortet har pinnar. Abit Fatal1ty F-I90HD

datablad för cpu modellen
http://download.intel.com/design/processor/datashts/31698104....

jag har nu rättat upp alla pinnar och tycker det ser bra ut uppifrån från sidan kan man se mot ljuset att några pinnar inte är exakta.

Jag ska sova på saken och kolla en gång till i morgon innan jag sätter ditt cpu'n och testar.

Tack för snabba svar!

Permalänk

tror det inte har någonbetydelse så länge alla pinns går in där de ska.

Permalänk
Medlem

det fungerar inte riktigt.

provade först med allt i.
hårddiskar och allt går igång och inga beep codes hörs. ingen bild till monitorn.

tog bort allt utom cpu och moderkort, nätaggregat.

när jag startar hör man nätaggregatet gå igång men inga beepcodes, ingen bild till monitorn heller.

Permalänk

Jag kommer ihåg när man klockade sin gammla amd k6 med en penna hehe

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Jag kommer ihåg när man klockade sin gammla amd k6 med en penna hehe

...och vad tillförde det?

Klipp av en kabelstump och löd fast en av de små trådarna på den pinne som är av.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

kolla om tillverkaren är villiga att byta ut moderkortet eller om butikens garanti täcker det... för det är garanterat konstuktions fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.