Ljud: Förstärka en röst från telefonsamtal

Permalänk
Medlem

Ljud: Förstärka en röst från telefonsamtal

Jag har ett inspelat samtal med två personer som pratar. Den ena rösten är ganska dov och har lägre volym än den andra. Går det att med enkla medel förstärka en sådan röst? Använder Audacity.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Jag skulle klippa upp filen i respektive röst, sen skulle jag leka med eq på den dova rösten till det blir bra.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är ett långt ljudklipp och rösterna mixas mycket o.s.v. Jag tänkte om det fanns nått filter eller nått som kunde höja volymen på svaga partier eller nått.

Visa signatur

Permalänk

Du kanske skulle försöka med någon typ av multibandskompressor.

Permalänk
Medlem

normalisering?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Jag klurade också på någon form av normalisering eller liknande teknik men undrar hur faen det kommer låta. Jag tror att de i teorin kan ge dig tydligare information från svaga signaler, men du kommer ju samtidigt förstärka 100 kg skit som du inte vill höra då minsta lilla skräp får samma effekt. Att scriptet skulle lyckas förstärka endast de partier du är intresserad av känns lite optimistiskt.

Men förlagsvis ska det i alla fall vara någon form av multiplicerande effekt. En vanlig linjär förstärkning lär bli fullkomligt värdelös i alla fall.
Dock har jag aldrig petat i aktuell mjukvara. =/

Permalänk

Normalisering är helt fel ute. Det innebär ju bara att hela ljudspårets volym anpassas så att den högsta toppen hamnar på en vis nivå, dvs linjär förstärkning. Totoo, är det inte kompressor du pratar om? Eftersom rösterna överlappar varandra kommer det ju inte heller att gå att klippa och därefter normalisera.

Har aldrig använt audacity, men lite googlande gav mig en idé:
I audacity finns en multibandsnoisegate(noise removal tool) som du kan använda. Gör en effektsend som du lägger pluginen på, sen gör du så att ljudspåret går dit. Leta upp det frekvensområde rösten ligger i med en spektrumanalyser och ställ in ett band så att det öppnar gaten när den mörka rösten pratar. De övriga frekvenserna kan du inaktivera. Om du upplever att det andra rösten blir förstärkt av detta kan du lägga in en EQ innan gaten och skära av de högre frekvenserna rätt grovt så att den inte går igenom senden över huvud taget och om du vill få bort lite brus kan du även skära bort lite bas och diskant. Här finns en guide för hur man använder verktyget. Kom ihåg att den röst du inte vill använda ska anses som "noise". Sen är det bara att hitta balansen mellan normal och påverkad signal. Om du vill få bort lite brus kan du även skära bort lite bas och diskant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Normalisering är helt fel ute. Det innebär ju bara att hela ljudspårets volym anpassas så att den högsta toppen hamnar på en vis nivå, dvs linjär förstärkning. Totoo, är det inte kompressor du pratar om? Eftersom rösterna överlappar varandra kommer det ju inte heller att gå att klippa och därefter normalisera.

Har aldrig använt audacity, men lite googlande gav mig en idé:
I audacity finns en multibandsnoisegate(noise removal tool) som du kan använda. Gör en effektsend som du lägger pluginen på, sen gör du så att ljudspåret går dit. Leta upp det frekvensområde rösten ligger i med en spektrumanalyser och ställ in ett band så att det öppnar gaten när den mörka rösten pratar. De övriga frekvenserna kan du inaktivera. Om du upplever att det andra rösten blir förstärkt av detta kan du lägga in en EQ innan gaten och skära av de högre frekvenserna rätt grovt så att den inte går igenom senden över huvud taget och om du vill få bort lite brus kan du även skära bort lite bas och diskant. Här finns en guide för hur man använder verktyget. Kom ihåg att den röst du inte vill använda ska anses som "noise". Sen är det bara att hitta balansen mellan normal och påverkad signal. Om du vill få bort lite brus kan du även skära bort lite bas och diskant.

Intressant teknik, har redan lämnat in samtalet (läser ljudkurs) men jag ska kolla om det funkar. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt sett är det multibandskomprimering som gäller, men det är svårt att uttala sig utan att ha hört materialet. SkunkFunks ide kanske funkar, men det känns lite omständigt. Vad du egentligen vill göra är ju att trycka undan bas och lågt mellanregister så att ljudet jämnas ut, och sånt borde de flesta multibandskompressorer fixa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Normalt sett är det multibandskomprimering som gäller, men det är svårt att uttala sig utan att ha hört materialet. SkunkFunks ide kanske funkar, men det känns lite omständigt. Vad du egentligen vill göra är ju att trycka undan bas och lågt mellanregister så att ljudet jämnas ut, och sånt borde de flesta multibandskompressorer fixa.

Håller med, men vad jag kunde se finns ingen multibandskompresor i audacity:(
Fast om ts eller någon annan känner till en bra plugin är det ju bara att köra på med den i stället:P

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, det finns ju gott om VST-pluggar, men jag vet inte om Audacity stödjer dem utan diverse hack.