Permalänk
Medlem

C++ hjälp

Behöver ett program där man matar in 2 tal och kan välja bland 4 olika uträkningar av dem talen. Division, addition, subraktion och multiplikation.
Det behöver inte vara något avancerat.

Tack på förhand

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

synd man inte har miniräknaren kvar då :P....

annars basic googling borde la funka:

http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?p=480753&sid=904ea83...

1: #include <iostream> 2: 3: int main() 4: { 5: using namespace std; 6: 7: int tal1, tal2, summa; 8: //char tecken[31]; 9: char tecken; 10: 11: cout << "Detta är en mycket enkel miniräknare!\n"; 12: cout << "Var god mata in ditt första tal:\n"; 13: cin >> tal1; 14: 15: cout << "Var god mata in +, -, * eller /!\n"; 16: cin >> tecken; 17: 18: cout << "Var god mata in ditt andra tal:\n"; 19: cin >> tal2; 20: 21: switch(tecken) { 22: case '+': 23: cout << "Summan är: " << (tal1 + tal2) << endl; 24: break; 25: 26: case '-': 27: cout << "Differensen är: " << (tal1 - tal2) << endl; 28: break; 29: 30: case '*': 31: cout << "Produkten är: " << (tal1 * tal2) << endl; 32: break; 33: 34: case '/': 35: cout << "Kvoten är: " << (tal1 / tal2) << endl; 36: break; 37: 38: default: 39: cout << "Ogiltig operand: " << tecken << "!" << endl; 40: } 41: 42: cin.get(); 43: cin.get(); 44: 45: return 0; 46: }

bort med nuffrorna bara (kod ej testad)
kan vara till ngn hjälp iaf

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Haha, Det där är min miniräknare som jag gjorde Men nu har jag gjort om den lite så den fungerar, men den är fortfarande ganska simpel.

Permalänk
Hedersmedlem

Koden som gavs har ju dels en oanvänd variabel (summa). Dels kan man få det programmet att krascha väldigt enkelt. Kan ni gissa hur?

Aqualize försöker få de nya programmerarna att tänka igenom sin kod och se ev. problem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GutteN
Haha, Det där är min miniräknare som jag gjorde Men nu har jag gjort om den lite så den fungerar, men den är fortfarande ganska simpel.

haha:D dra åt helvete:p.. lessen m8. hittade inte min. skulle iaf inte funkat^^

Permalänk
Medlem

Det är lugnt att den är där den är men som sagt så funkar inte den där koden 100%. Jag har nu fixat till den lite, men jag är inte direkt någon pro innom c++