Permalänk
Medlem

Passiv radiator?

Tjena. Kan jag få tips på en riktigt bra kylare (utan fläkt) och en duglig vattentank? Tanken får gärna får rymmas i chassit. Blir nog för varmt att ha kylaren inuti.

Jag kommer att kyla ganska så många heta komponenter. NB och SB går upp i ~80c, till det kommer cpu, grafikkort mm. Jag är lite n00bish på vattenkylning ännu men jag tror att det ställer endel krav på en passiv radiator. Har jag fel?

Sen en bifråga: Om jag skulle köpa ett ASUS Striker 2 Freezer Set för ca 164,90 EUR (det står nått om "inkl. 19% MwSt. zzgl. Versandkosten" också, men tyska är inte min grej) från http://www.mips-computer.de/ (watercooling->mips->mainboard sets), skulle det vara ett bra köp då, eller skulle jag göra en tabbe?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dig att inte köra radiatorn passiv.

Som jag har fattat det så ska du kyla NB, SB,cpu, och grafikkort?

Och det är inget smart drag att köra passivt då. Då tempsen kommer skjuta i höjden.

Det finns massa tysta och bra fläktar som noctuas alla varianter.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Om du kör med ett vanligt element i lagom storlek så är det nog inga problem att köra med passiv radiator.

Permalänk

Du skulle i princip kunna köra passiv men ändå inte, 1-3 fläktar bör du minst ha ihop med ex en trippel (PA120.3 / pc-anpassad), men de är ju bara att du köper S-flex, Yate Loon eller Noctua fläktar som bägge märken är helt ok för tyst radiatorbruk, m.fl förstås. Koppla dom till en fläktkontroller så är de ju bara att ställa ner spänningen precis efter önskemål. Ju sämre radiator du väljer desto mer kommer du i princip återgå till ursprunglig kylning.

Kyler själv NB + SB bara för att men ja har två loopar också.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå att köra passivt du bör dock ha minst 2 stora radiatorer, inga sådana du kan hitta i datorbutiker utan gå till skroten och leta efter ordentliga saker. jag har kört processor och grafikkort passivt med hjälp av en bilradiator som var tillräckligt stor för 9st 120 mm fläktar på ena sidan.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag har bävat lite inför det där med att gå till skroten och fixa bilkylare. Jag är inte så händigt lagd egentligen och man måste ju modifiera in- och utgångarna mm. Jag tycker att det hela verkar krångligt och vet inte riktigt vad man egentligen gör. Men samtidigt vet jag hur ofta den där känslan har fel, så det kanske är värt ett försök?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på det där med passiv radiator men efter att jag köpt hem några noctua fläktar insåg jag att kyla radiatorn lite inte kunde skada. Har för tilfället en 240 radiator i toppen med 2 fläktar på som fungerar som utblås och 2 fläktar på sidorna som är inblås, detta gjorde också att jag fick ett bra luftdrag inne i lådan.

Tydligen så påverkas vattentemperaturen väldigt mycket av minsta lilla fläkt över radiatorn, (Iaf vad jag har läst och hört)

Men passiv radiator är ju helt klart häftigare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3vol
Jag var också inne på det där med passiv radiator men efter att jag köpt hem några noctua fläktar insåg jag att kyla radiatorn lite inte kunde skada. Har för tilfället en 240 radiator i toppen med 2 fläktar på som fungerar som utblås och 2 fläktar på sidorna som är inblås, detta gjorde också att jag fick ett bra luftdrag inne i lådan.

Tydligen så påverkas vattentemperaturen väldigt mycket av minsta lilla fläkt över radiatorn, (Iaf vad jag har läst och hört)

Men passiv radiator är ju helt klart häftigare

Du har inga bilder? hur gjorde du med anslutningarna då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Entusiast

Denna kan kanske funka

Konvekt-O-Matic MAXI-plus

http://www.webshop-innovatek.de/

Passiv radiator från Tyskland.
Vet dock inte hur mycket värme den orkar hantera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Det kommer att gå att köra passivt du bör dock ha minst 2 stora radiatorer, inga sådana du kan hitta i datorbutiker utan gå till skroten och leta efter ordentliga saker. jag har kört processor och grafikkort passivt med hjälp av en bilradiator som var tillräckligt stor för 9st 120 mm fläktar på ena sidan.

varför 120 mm när det finns 250 mm fläktar?

2 st http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2568&session=f45c2a...

på en kylare på en bil borde räcka!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin