Firefox nästan lika populär som IE7

Permalänk
Medlem

Hahahahaha!!!!!
ca 83% använder Firefox här Gött!!!!!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Du är knäpp, Firefox är ju både snabbare, snyggare och säkrare! Amatörer som inte vet någonting sitter med IE6.

vad är snyggare i ff?, ie6 är snabare hur du än vrider på det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

"Firefox 2 och Internet Explorer 7 lanserades i oktober 2006 förra året."

Som redan konstaterats: Öhm.. va? Det där går ju inte ihop.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk

Jag håller mig till Firefox fast jag gillar IE7 mer. IE7 är snabbare och säkrare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
vad är snyggare i ff?, ie6 är snabare hur du än vrider på det

Källa på det?
Och vad spelar det för roll, om nu så är fallet, när första bästa sida du går in på ger dig ad-wareskit som gör att du får fjorton toolbars och det tar 47 minuter att starta?!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag håller mig till Firefox fast jag gillar IE7 mer. IE7 är snabbare och säkrare

Läs vad MBY skrev >_>

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Snälla, de inbyggda programmen i Windows är till för lock-in (http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in). Senaste är att Microsoft inkluderar deras hypervisor för virtualisering med Windows Server 2008 och på så sätt ånjuter ej helt etiska konkurrensfördelar jämtemot t.ex. VMware som ju har en kardinalt bättre produkt. IE är en annan lock-in-produkt som hittat sin väg in i domstolen, precis som Media Player. Hypervisorn Hyper-V är väl nästa steg kan man anta.

Erhm, hur mycket erfarenhet har du av virtualisering? Vi har kört ESX miljö på jobbet under ett tag nu, och jag har personligen kört Windows Server 2008 Hyper-V sedan betan och jag ser inte vad microsoft skulle ha för fördel av de paketet dom kör?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox eftersom att det är mycket lättare att modifiera med snygga skins (som Nasa Night Launch) och bra add-ons (som ChatZilla, Adblock och VideoDownloader). Finns förresten bokmärkesfältet i IE? Bokmärkesfältet är annars det jag gillar mest med Fx eftersom det är så smidigt!

Permalänk
Medlem

kalle@anka: Haha, du måste skoja? IE är fan inte snabbare. Så enormt mycket långsammare och så många renderingsproblem jämtemot FF att det får en att tugga kindben.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

NEJ!

Jag förstår inte varför folk använder Firefox! Jag förstår varför folk inte använder Internet Explorer, för det gör jag inte själv heller.

Men jag förstår inte att inte folk kan begripa att Opera är mycket bättre än både Firefox och Internet Explorer tillsammans!

OK, nu kanske jag överdriver lite, men varför skulle Firefox vara bättre än Opera? Jag vill gärna ha objektiva svar.

Anledningen att så många fler använder Firefox än Opera, kan inte vara att Opera är sämre. Det måste helt enkelt vara att ingen har lagt märke till Opera!

Jag har använt både Firefox och Opera flera gånger under lång tid men alltid fastnat för Opera igen.

Jag vill höra era åsikter om varför Firefox skulle vara bättre än Opera!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är snyggare i ff?, ie6 är snabare hur du än vrider på det

Du måste skämta? Snälla, säg att du skämtar?!?

Firefox är, för mig, så grymt mycket snabbare. Jag tror faktiskt att det även är mycket säkrare än både IE6 & 7.

IE6:
- Långsam
- Osäker (Lättare för att få skit...)
- Följer W3C standarderna extremt dåligt
- Ingen möjlighet till att ha tabbar (vad jag har förstått iaf)

IE7:
- Fortfarande långsammare än Firefox, långsam
- Osäkrare än Firefox? (Vad jag har hört)
- Följer standarderna sämre än Firefox
- Möjlighet till addons
- Möjlighet till teman
+ Följer standarderna bättre än IE6
+ Möjlighet till tabbar

Firefox:
+ Snabb att surfa med
+ Säkrare än både IE6 & 7, vad jag hitils hört.
+ Följer standarderna bra (Dock inte bäst)
+ Möjlighet till tabbar
+ Möjlighet till addons
+ Möjlighet till teman

Opera:
Har inte använt det, bara "testat" ett antal gånger, så ska inte säga något...

Kommer inte på något mer nu... Men det är i alla fall personer som du & co som gör att vi webbutvecklare måste sitta med fulhack och ett (i ett större projekt) längre tid pga. IE6,(7). Det är de användarna med IE6,(7) som gör så att vi får sidor som följer M$ lilla egna väg och blir knasiga i Firefox...

Hajjar du Kalle?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Erhm, hur mycket erfarenhet har du av virtualisering? Vi har kört ESX miljö på jobbet under ett tag nu, och jag har personligen kört Windows Server 2008 Hyper-V sedan betan och jag ser inte vad microsoft skulle ha för fördel av de paketet dom kör?

Förlåt, men jag förstår inte vad du menar? Läste du vad jag skrev?

Det spelar ingen roll om MS produkt är sämre eller bättre än VMware, Xen eller något annat (det finns massor med virtualiseringsprodukter). Det handlar ändå om lock-in.

Men vad exakt menar du? Jag har inte påstått att Hyper-V skulle vara en bättre produkt, snarare tvärt om. Liksom att IE och Media Player inte var ett skvatt bättre än deras konkurrenter. VMware är de-facto-standard på x86 i dagsläget, men detta kan komma att ändras. Det är inte konkurrensen som är dålig, det är lock-in. Lock-in fungerar ju just så att man borgar för kunderna att köra en potentiellt sämre produkt.

Edit: Och ja, jag använder virtualiseringsverktyg på jobbet. Och hemma. Sedan åratal. Det är en teknik jag verkligen gillar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Sen är alla vi sweclockare givetvis avancerade användare också:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

tycker ff är bäst mycket för addonsen tabbarna (finns ju nu i ie7)
och bokmärksfältet,och tycker även det känns snabbare

Permalänk
Medlem

jag känner faktiskt ingen större skillnad mellan IE, firefox och opera
finns väl prestanda skillnad möjligtvis..

Permalänk
Medlem

Sätter jag ihop ett datorsystem åt någon okunnig installerar jag alltid Firefox åt personen, det brukar uppskattas när det visar sig att den är smidigare än IE

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Alltså har ingen annan tänkt på att IE (6 & 7) klickar hela j***a tiden? Är sedan ett par år FF användare och så fort jag tvingas använda IE så blir jag helt galen på att den ska spela upp ett klickljud när man klickar, när "kommandot" börjar verkställas, när en sida är laddad, och en hel drös andra tillfällen när ett "klick" inte borde komma...
Jag blir helt tokig av det...
Sen så går det ju inte vara inne på de flesta större siter idag utan adBlock Plus.
ex. aftonbladet...

[edit: tryckfel]

Permalänk

varför går då ie 6 snabare än ff för mig, får aldrig nåt virus skit, lär er använda datorer, amatörer

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
varför går då ie 6 snabare än ff för mig, får aldrig nåt virus skit, lär er använda datorer, amatörer

Du kanske inte tillåter DirectX skräp att installeras men hur många fjortisar tror du tillåter det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du kanske inte tillåter DirectX skräp att installeras men hur många fjortisar tror du tillåter det?

Du menar nog ActiveX... och ja det är en plåga. Interaktivt må det vara, men det kan lätt bli lite väl interaktivt med för många parter inblandade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet avwildcover
IE7 är snabbare och säkrare

Med lite humor så kan jag ju svara att en Tysk domstol slog fast att IE är osäkert. Saken var den att en person blivit blåst på en stor summa pengar som egentligen var avsett för en särskild betalning; summan försvann och han förblev betalningsskyldig. Till sitt försvar hävdade han att ansvaret inte var hans utan bankens tjänster krävde IE. Domstolen godtog att IE var osäkert, men fastslog ändå att han själv bar huvudansvaret. En ganska tragikomisk historia, om jag nu bara hade haft någon länk till det (jag tror det inträffade för ungefär två månader sedan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B]Du menar nog ActiveX... och ja det är en plåga. Interaktivt må det vara, men det kan lätt bli lite väl interaktivt med för många parter inblandade!

/B]

Jo! Skyller på burken brevid mig som inte innehåller coca-cola utan nått från Norrland som stavas guld men Luleå Hockey var väl dom som senast tog guld :D? Men fjortisar kan ju vara nypurrade och laddade med kolhydrater och fortfarande inte fatta säkerhetstänkandet :rolleyes:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Opera är ändå båst ;), sitter och väntar på att den ska komma ut i amd64 version till linux. Får klara mig med Firefox så länge, mouse gestures gjorde den bra mycket trevligare. Saknar dock att man inte kan byta flikar med 1 och 2 som i Opera.

Det finns väl testversioner av opera för amd64 tror jag
http://my.opera.com/desktopteam/blog/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Säger bara adblock... det blir ingen annan browser än firefox utan liknande funktionalitet. Annonser är till för att dö

Finns väl liknande funktionalitet i opera också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det som är bra med FX är att ifall datorn/programmet kraschar eller liknande (barn trycker på strömknappen ) så sparas det man gjorde. IE har en liknande funktion fast den sparar bara antalet tabbar man hade uppe inte vad man surfade på.

En funktion som funnits bra länge i opera. Om man inte orkar vänta på att smarta funktioner skall dyka upp i ens webbläsare är ju opera att rekommendera då dom ofta är tidigt ute med smarta funktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
NEJ!
...
OK, nu kanske jag överdriver lite, men varför skulle Firefox vara bättre än Opera? Jag vill gärna ha objektiva svar.

Anledningen att så många fler använder Firefox än Opera, kan inte vara att Opera är sämre. Det måste helt enkelt vara att ingen har lagt märke till Opera!

Jag har använt både Firefox och Opera flera gånger under lång tid men alltid fastnat för Opera igen.

Jag vill höra era åsikter om varför Firefox skulle vara bättre än Opera!

Det finns tillfällen då firefox är bättre för enskilda användare, ex är vissa plugins för firefox som inte finns i opera nödvändiga för en del.
Annars håller jag helt med, för majoriteten torde opera vara den bästa webbläsaren.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag just nu IE6 som standardwebbläsare. Anledning: Den är kvickast på att starta. Det är prioritet 1 för mig.

Har dessa webbläsare installerade:
IE 6
FF 3beta5
Opera 9.23
Safari 3.1

Jobbar dessutom som webbutvecklare och JA, jag vet hur knökigt det är att utveckla webbsidor som ser exakt likadana ut i IE6, Opera, FF, IE7, Safari, men det går bara man lär sig.

I dagsläget kör jag mest IE6 och FF 3b5 mest och IE6 vinner överlägset när det gäller starta webbläsaren. Att det sedan har att göra med att IE6 har vissa delar inladdade i OSet kvittar för mig, den startar i vilket fall som helst snabbare

För mig så använder jag inte tabbar, eller olika "widgets" eller annat, utan jag vill ha en slimmad liten webbläsare som är SNABB både att surfa med och starta. FF 3b5 (även prövat b4) uppfyller inte dessa krav lika bra som IE6 för mig. Därav är IE6 fortfarande min standardwebbläsare.

Kör btw XP Pro.

Just my opinion.

Permalänk
Medlem

Man kan ju se det som att merparten är missnöjda med IE.

Med tanke på att folk generellt är lata när det gäller att byta ut standard och att FF och de andra som inte kom med Op systemet som standard, finns på så många datorer

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
vadå "nästan lika populärt"? är ens IE 7 populärt överhuvudtaget? de flesta som använder de är de som inte fattat att man kan ladda hem andra webbläsare?! Det innebär inte att IE är populärt för det?

Typ som jag då? Jag väljer IE alla dagar över FireFox.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
förstår fortfarande inte varför man ska använda ff istälet för ie, nån som kan förklara?

Fx är säkrare, man surfar snabbare och det stödjer fler webstandarder än vad IE gör. Sen kan man använda tillägg.
Finns alltså typ ingen anledning att köra IE...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Använder Opera då det är skönt minimalistiskt, samtidigt kompakt och superenkelt att navigera. Blir lite småirriterad varje gång jag kör FF eller IE och inte kan bläddra fram eller tillbaka på 1/10-dels sekund med två snabba musklick. Går att fixelixxa till FF, men har aldrig orkat med det, kör hellre mitt färdigkonfade Opera utan manicker, snabbt enkelt och oftast allt man behöver.

När jag ska knacka en sida eller granska struktur, surfa mer eller mindre anonymt eller bara känner mig allmänt förföljd och paranoid, då kan jag starta FF.

IE när jag köper biljett på SJ eller besöker Swedbank, då nötterna ännu inte förstått fördelen med att underlätta för andra browsers än enkom IE.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Förlåt, men jag förstår inte vad du menar? Läste du vad jag skrev?

Det spelar ingen roll om MS produkt är sämre eller bättre än VMware, Xen eller något annat (det finns massor med virtualiseringsprodukter). Det handlar ändå om lock-in.

Men vad exakt menar du? Jag har inte påstått att Hyper-V skulle vara en bättre produkt, snarare tvärt om. Liksom att IE och Media Player inte var ett skvatt bättre än deras konkurrenter. VMware är de-facto-standard på x86 i dagsläget, men detta kan komma att ändras. Det är inte konkurrensen som är dålig, det är lock-in. Lock-in fungerar ju just så att man borgar för kunderna att köra en potentiellt sämre produkt.

Edit: Och ja, jag använder virtualiseringsverktyg på jobbet. Och hemma. Sedan åratal. Det är en teknik jag verkligen gillar.

Jag läste vad du skrev.
Hyper-V är inte här för att konkurrera med VMWare Server eller VMWare Workstation, konkurrenten till dessa heter Virtual PC och Virtual Server.

Hyper-V är här för att konkurrera med VMWare ESX Server.
Eftersom du arbetat med virtualisering i flera år så vet du att ESX server inte körs ovanpå ett OS utan innehåller en egen kärna. Hyper-V körs dock för tillfället ovanpå Windows Server 2008 vilket gör att prestandan blir sämre, alltså en klart mycket sämre lösning. Så hur ESX server(där vmware drar in överlägset mest pengar eftersom VMWare server är gratis) skulle hotas av att hyper-v för tillfället skeppas med windows 2008 ser jag inte.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det är många som skriver att det inte finns plugins till ie7.
IE7PRO har alla funktioner som saknas i ie7 från början.
Adblocker, live bookmarks, inställningar för flikar, spara flik som bild, musgester mm.
Sen jag hittade ie7pro har jag inte använt FF en enda gång....

Visa signatur

• Massa fräcka prylar •

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Jag läste vad du skrev.
Hyper-V är inte här för att konkurrera med VMWare Server eller VMWare Workstation, konkurrenten till dessa heter Virtual PC och Virtual Server.

Hyper-V är här för att konkurrera med VMWare ESX Server.
Eftersom du arbetat med virtualisering i flera år så vet du att ESX server inte körs ovanpå ett OS utan innehåller en egen kärna. Hyper-V körs dock för tillfället ovanpå Windows Server 2008 vilket gör att prestandan blir sämre, alltså en klart mycket sämre lösning. Så hur ESX server(där vmware drar in överlägset mest pengar eftersom VMWare server är gratis) skulle hotas av att hyper-v för tillfället skeppas med windows 2008 ser jag inte.

Men, duuuh! Det var ju precis vad jag skrev. Jag vet att ESX-hypervisorn är bättre än denna för Windows, och att Virtual PC är "konkurrenten" till Workstation (och Player). Men historien visar ofta vid sådana här tillfällen att en sämre produkt vinner om man får med den gratis, även om alternativet också är gratis. Visserligen är tendensen för just Firefox att den tar marknadsandelar från IE, trots IEs integration med Windows. Men historiskt har det inte varit så.

Poängen var inte vilket som är bäst eller sämst, utan att medföljande program i OSet leder till lock-in. Jag har inte sagt att VMWare Server skulle hotas av Huper-V. Jag har inte ens specificerat VMware-produkten i fråga. Själva poängen är att Microsoft i vanlig ordning bakar in fler och fler program, sällan kompabila, i OSet som andra gör bättre. Detta är lock-in. Om det rör Hyper-V, Media Player, IE, Defrag, MSAV, etc, spelar för resonemanget ingen roll. Det var poängen, lock-in, inte att A är bättre än B e.t.c. VMware får gärna förbli de facto-standard på virtualisering, men de kan komma att få svårt från Microsofts aggressiva markandsföring (återigen, konkurrens är bra men detta är lock-in, inte förutsättningslös konkurrens)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."