Helt ny dator - pris mellan 12-15k.

Permalänk

Helt ny dator - pris mellan 12-15k.

Hejsan!

Vill hemskt gärna ha lite tips på vad som är inne just nu och vad man bör undvika. Ska bara köpa själva datorn, skärmar har jag så det blir över.
Har för det mesta kört AMD med tanke på att de oftast varit billigast och verkat ha haft bäst prestanda. Men vet faktiskt inte hur det ligger till just nu. Så jag är öppet för i princip allt och jag känner att jag har halkat efter när det gäller utvecklingen av allt som har med datorer att göra ärligt talat.

Edit: Kom på att jag kanske måste påpeka vad datorn ska användas till. Anledningen till att ja vill ha en ny dator är att min är så uråldrig, den klarar ej av nya spel vilket ja gärna vill kunna testa om det kommer något som ser intressant ut. Jag vill helt enkelt ligga på en nivå där de flesta nya spel ska fungera någorlunda och verkligen vara spelbart. Det handlar mest om spel, så då var det sagt.

Så, en dator från skratch, själv plockad. Vad har ni att tipsa om?

Uppskattar svar!

Mvh,
Daniel.

Permalänk
Permalänk

Hej, tack för svaret gosh.

4 x 2GB ramen du snackar om, för ca 300 lappen st är det verkligen något att satsa på?

Har läst lite om AMD Phenom och dom verkar hålla rätt bra klass. Sen som säkert många andra så har jag inte riktigt blivit kär i Radeon, har alltid kört GF vilket jag nog kommer fortsätta göra. Men som sagt, är Radeon det man ska köra på nu så har jag väl inget val.

Sen vill jag gärna ha 2 HDD:s, funderar på en 10k rpm för OS sen en "lek"hdd för spel och dylikt.

Har faktiskt funderingar om SLI också, ska man våga satsa på detta nu eller vänta ytterligare?

Tack för svaret som sagt, hoppas det kommer mer!

/daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannimanni
4 x 2GB ramen du snackar om, för ca 300 lappen st är det verkligen något att satsa på?

Vad jag vet så är det knappt någon skillnad på olika minnen mer än att en del klistrar på något snyggt skal med sitt märke.

Citat:

Har faktiskt funderingar om SLI också, ska man våga satsa på detta nu eller vänta ytterligare?

Nackdelen med SLI är ju att du måste ha samma typ av kort, alltså köpa två kort med en gång som de flesta gör. Men då kan du lika gärna köpa ett kort med två GPU på så slipper man joxa och kan även ha ett billigare moderkort.

Dessa X2 graffikort är ju väldigt snabba så frågan är om du behöver det, har du en skärm på 1600x1050 eller mindre så är det pengar i sjön i princip.

Citat:

Sen vill jag gärna ha 2 HDD:s, funderar på en 10k rpm för OS sen en "lek"hdd för spel och dylikt.

Du hittar nog ingen snabbare SATA disk just nu än WD6400AAKS. Även om det finns några diskar på 10 000 varv så har de flesta där inte uppdaterats med tätare packning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Okej, då vet jag det. Ja som tänkte att minnena var något man skulle lägga en extra peng på men icke, saker förändras.
Däremot DDR3 minnen är inget att satsa på?

Aha, okej. Tänkte inte så långt...därför jag är hära antar jag. Jag tänker nog lite för stort tror jag, SLI känns ju fränt, 2 grafikkort måste ju vara bäst vilket det säkert är. Ne men det du säger stämmer. Jag behöver inte ha det bästa just nu om man säger så.

Men du tycker jag ska slå till på en AMD? varför? vad har vi att vänta i framtiden?

Lite funderingar bara... någon annan får gärna hoppa in hära och röra om lite.

Någon som är på hugget iaf, tack för snabba svar!

Permalänk

Ska du försöka överklocka ska du nog skippa AMD då Intel i dagsläget är bättre på det. Sen kan man ju fundera på om man ska ha 3870x2 eller 8800gts 512.

Sen kan man inte köra ddr3 med AMD än utan då är det Intel som gäller men i dagsläget är priset mycket högre än prestandavinsten. Jag vet inte om du ska köra 2x2 gb minnespaket istället för 4x2 separata. Jag vet inte vad man får för skillnad.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Angående processorn så får ju Phenom rejält med spö från Intels CPU:er. Det enda de kan konkurrera med är priset. Och som Ralleballe säger så klockar även Intels CPU:er mycket bättre än AMD:s. Så om prestandan är viktigast så ska du helt klart satsa på en C2D eller C2Q, t.ex. E8400 eller Q9450 beroende på hur många kärnor du vill ha. Eller så finns ju även den lite äldre Q6600 som fortfarande hänger med bra, och är väldigt prisvärd just nu.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=239-18510

och om du vill köpa ett till GX2 kort så ska du ta det här agget i stället
(rekomenderar Corsair för två GX2)

Corsair HX Series 1000W 140mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-1...

och om du vill klocka köper du Thermalright Ultra 120 Extreme och Arctic Ceramique(kylpasta)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Angående processorn så får ju Phenom rejält med spö från Intels CPU:er.

Men hänvisa till mupptester då.

Bättre test http://www.techreport.com/articles.x/14424/17
Vid spel spelar processorn inte speciellt stor roll, möjligen en del äldre spel. Krävande spel i framtiden kommer med all sannolikhet dra mer nytta av trådar och mindre fokus på frekvens, Moderkort och processor blir billigare med AMD så lägger man de pengarna på graffikkortet så kommer ändå en AMD dator "spöa" Intel datorn i spel för samma pengar.

Skillnaden för processorer är dock mycket liten, runt 0-10% för de fyrkärninga processorerna som säljs mest. Den långsammaste phenom är kanske 15% skillnad

Utöver det så skall tydligen Intel byta sockel till hösten(?) så då lär man få byta rubbet om man vill ha nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men hänvisa till mupptester då.

Bättre test http://www.techreport.com/articles.x/14424/17
Vid spel spelar processorn inte speciellt stor roll, möjligen en del äldre spel. Krävande spel i framtiden kommer med all sannolikhet dra mer nytta av trådar och mindre fokus på frekvens, Moderkort och processor blir billigare med AMD så lägger man de pengarna på graffikkortet så kommer ändå en AMD dator "spöa" Intel datorn i spel för samma pengar.

Skillnaden för processorer är dock mycket liten, runt 0-10% för de fyrkärninga processorerna som säljs mest. Den långsammaste phenom är kanske 15% skillnad

Utöver det så skall tydligen Intel byta sockel till hösten(?) så då lär man få byta rubbet om man vill ha nytt.

Som jag sa så kan AMD konkurrera med pris, men det är ju ingen tvekan om att Intels processorer oftast är effektivare per klockcykel. Fast jag förstår inte riktigt vitsen med testet du länkade till, Phenom 9750 är ju sämre än Q6600 i sex av de åtta speltesten, och ganska ofta långt efter i de flesta av de andra testen. Det visar ju precis samma sak som testet jag länkade till, så jag förstår inte varför du kallar Anandtechs test för mupptest. Din kommentar om att processorn inte spelar stor roll i spel är ju också lite konstig, när båda testen visar att det kan skilja mycket i spel beroende på processor.

Att nya spel skulle dra större nytta av fler trådar än högre frekvens har jag svårt att se vad det skulle spel för roll. Både Phenom och Core2Quad har ju 4 kärnor, och Phenom lär inte prestera bättre bara för att man slänger in fler trådar. Spel är dessutom sällan triviala att parallellisera.

AMD kan som sagt konkurrera bra med priset, men vill man ha bäst prestanda så är det fortfarande Intel som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Som jag sa så kan AMD konkurrera med pris, men det är ju ingen tvekan om att Intels processorer oftast är effektivare per klockcykel.

Nej de har större cache.
Och man får betala för prestandan, inga problem och tipsa om prestanda så länge det får kosta.
Frågan är ju om behovet finns, vi pratar ändå om väldigt snabba processorer.

Visa signatur

Permalänk

Skrev fel