Separata upplösningar för skärm & TV

Permalänk
Medlem

Separata upplösningar för skärm & TV

Hejsan,

jag undrar hur man kan använda olika upplösningar på två skärmar.
Spelar det isf någon roll om man klonar eller utökar den primära bildkällan?

Vore även kul att veta vilken version av HDMI jag får fram från datorn till TV:n. Någon som vet eller hur kan man ta reda på de? Jag antar att det ska vara HDMI 1.3 eftersom att jag kan köra 1920x1080 på TV:n från datorn.

Grafikkort: ATI Radeon HD 2600 XT (dubbla DVI-utgångar) - CCC 8.3
Skärm: SyncMaster 206BW
TV: Samsung LE-46M87 (1080p)

TV:n ansluts från datorn med en DVI-D/HDMI-kabel (single link)

Mycket tacksam för hjälp och förslag på förbättringar!

PS: jag funderar så klart på att skaffa mig en DVI/HDMI (Dual link).

Permalänk

Ofta blir det problem med att ha två olika upplösningar på olika skärmar såvida de inte båda stöder samma upplösningar, i ditt fall 1920*1080. Är om man ska klona skrivbordet det blir problem för då använder sekundärskärmen samma upplösning som primär. Utökar du däremot skrivbordet kan du använda olika upplösningar...

Finns ett verktyg, Ultramon som gör att man kan klona skrämen till en annan upplösning, dock ej Direct X grafik...dvs spel o film funkar ej...

Visa signatur

PII 233 Mhz, Asus P2L97, Quantum Fireball 6.4 GB, 267 MB PC 133 Mhz SDRAM, 3Dfx VooDoo 3 16MB :) Finaste datorn i stan!

Permalänk
Medlem

Använd Dualview (dubbelvisning) det funkar utmärkt för det du söker. Då kan du spela på datorskärmen utan att bilden sträcks ut till båda skärmarna. Du kan välja vilken upplösning du vill på de båda skärmarna.

Dualview kanske heter annorlunda på ATI kort. Det du menar med utökat skrivbord?

Permalänk
Medlem

Förtillfället kör jag med en kloning och de skulle jag nog föredra att använda.

Men om jag kan få mina 1920x1080 på TV:n samtidigt som jag har en lite längre upplösning på skärmen så är jag nog nöjd!

Jag sitter på kontoret just nu men ska undersöka saken lite närmre i CCC när jag kommer hem igen.

Möjligtvis ingen med ett ATI-kort som anv. CCC som kan kommapå ngt?

Tack iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freke1981
Ofta blir det problem med att ha två olika upplösningar på olika skärmar såvida de inte båda stöder samma upplösningar, i ditt fall 1920*1080. Är om man ska klona skrivbordet det blir problem för då använder sekundärskärmen samma upplösning som primär. Utökar du däremot skrivbordet kan du använda olika upplösningar...

Ungefär detta problemet har jag.
har skärm + tv.

graffe: nvidia 7900 GT

Problemet är som följande:
skärm1: 1920*1200
skärm2: 1920*1080

Problemet nu är att med "clone" så skalas "skrivbordet" till den primära skärmens upplösning.
Så på "skärm2" så blir det för högt, så jag får så jag måste "scrolla" med musen för att se hela

Sätter jag istället "skärm2" som primär, så blir det fel på "skärm1", "skrivbordet" är 1080 högt, men blir strechat ut till 1200.

Nån som vet hur man löser detta?

"dual view" grejen funkar inte, det man "alltid" använt:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/hwandprograms/...

problemet är att jag inte har 2 skärmar i den där rutan, har bara en. Enda stället jag kan konfigurera flera skärmar på är i nvidias egna kontrollpanel som det bara blir kaos med.

EDIT:
problemet löst.
efter att jag såg här i tråden att MS/windows kallar 2 skärmar för "dual view" började jag googla på det + 7900gt.
Det visade sig att nvidia inte verkar tycka om "dual view" av nån anledning, iaf enligt folks teorier.
Fick söka i regedit efter en "disabledualview", sätta den från 1 till 0. (återigen folks teorier att denna blir satt till 1 utav nvidia control panel installern)
Sen reboot.
Då dök båda skärmarna upp i vanliga "windows" display properties, och man kunde som vanligt välja "extend my desktop" till den sekundära skärmen.

Permalänk
Medlem

HDDMI version är nog rätt irrelevant vid datoranvändning, tror inte det finns nån ny funktion i HDMI 1.3 som är särskilt användbar för datorbruk. 1080p funkar i alla HDMI versioner. Men jag har inte dubbelkollat, så rätta mig om jag har fel...

Clone mode kan inte ha olika upplösningar på olika skärmar, det bryter mot sjävla grafikkonceptet i windows att ha det. T ex en applikation i fullscreen måste veta vilken upplösning den kör i, blir ju lite konstigt om en applikation/spel samtidigt ska köra full screen i två olika upplösningar... Men det finns nog lite olika trix som kan lösa det delvis, lite beroende på dina behov.

För egen del så har jag två olika profiler i CCC (kolla CCC-hjälpen) som jag växlar mellan mha tangentbordstryckning eller genväg på skrivbordet, en profil är optimerad för TV och en är optimerad för monitorn, men bägge profilerna ger iaf nån form av bild på båda skärmarna. Jag skulle rekommendera detta faktiskt, enkelt & bra lösning som gör att man inte behöver kompromissa utan kan optimera inställningarna för respektive skärm.

Permalänk
Medlem

hehe tror inte du läste min "edit".
Efter att jag gjorde ändringen i registret så fick jag upp den vanliga funktionen i windows egna skärminställningar som låter mig "extenda" skrivbordet istället för att klona det.
Så nu kör jag dellskärmen som primär och tvn som sekundär, och allt funkar kanon.

men tack för inputen!

Just detta med alla växlingar etc var vad jag ville slippa, orkar inte hålla på och meckla varje gång. Vill bara slå på tvn och trycka på "Play" i mediaspelaren.

Dock är nästa irriterande problem likförbannat att trots att jag stänger av tvn så är ju datorn fortfarande inställd på 2 skärmar, så muspilen försvinner ju ut ur bilden om man drar den för långt till höger.
(detta är irriterande för att saker som "sitter i ryggraden" skiter sig, t.ex att man bara gör ett stort dra med musen upp till höger och sen klickar för att stänga ett fullscreen-fönster, detta skiter ju sig nu när pilen försvinner bort" etc etc)

Allt detta är ett jevla meck, och jag kommer köpa en tvix eller popcornhour såfort ekonomin tillåter, ville bara ha en tillfällig lösning