Skärmproblem Dator -> TV (upplösning)

Permalänk
Medlem

Skärmproblem Dator -> TV (upplösning)

Jag har köpt en Matsui 42" TV HD-ready.

http://www.ciao.co.uk/Matsui_42_LW_507__6734782

och kopplat in det till mitt grafikkort, Geforce 8800GTS.

Problemet blir att TVn visar:

1. fel skalning, vissa saker syns inte, dvs det som annars ska vara i kanterna över hela skärmen. TVn blir "för liten".

2. Det går inte att ställa in skärmupplösningar som passar HD-ready (720), utan bara de vanliga, 800x600, 1024x768, 1152x864, 1280x960 och 1280x1024. Dessutom när TVn är inkopplad kan jag ha 1960x1080 eller vad det är, vilket inte heller är bra.

Detta är helt ok när jag tittar på film på TVn, men ska jag läsa text blir inte den bra utan lite grumlig, och när jag spelar vissa spel så syns t.ex. inte Manan bara för att den kommer utanför bild, ruggigt irriterande!

Någon som vet hur jag ska lösa problemet?

Värt att säga är att alternativet som passar bäst när jag sitter vid TVn är 1024*768, den som gör att texten syns bäst. Sedan mellan datorn och TVn finns det en DVIsladd som vid TVn omkopplas till HDMI. Detta antar jag är det bästa alternativet då det andra blir S-video som inte är någon höjdare..

Värt att nämna är kanske också att jag läst en recension och kommentarer om TVn på minhemmabio.se och där beskrev någon oxå detta problem med skalningen men att han med lite trixxande fick till det lätt. Har inte fått tag i honom sen han skrev det..

Visa signatur

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus

Permalänk
Medlem

Har precis samma fel "1. fel skalning, vissa saker syns inte, dvs det som annars ska vara i kanterna över hela skärmen. TVn blir "för liten"."

Blir bara så när jag kör via HDMI kör jag via dvi till tvns vga skalar den rätt bild. Jag tror inte att tvn klarar att skala rätt via hdmi nått skumt är det dock.... lite trist när man faktiskt ser lite skillnad när man kör digitalt, färgerna blir lite klarare helt klart + lite bättre skärpa. Men men kanske löser sig annars får man helt enkelt köra via vga.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

I den senaste beta drivaren 174.74 från nVidia kan man ändra storleken på HDTVn så man kan justera bort overscan och man kan även göra egena upplösningar så man kan få vilken upplösning man vill, vanligt till en HD-ready är ju 1280x720 (kanske bäst när man ser på x264 (.mkv) då det mesta kommer i den upplösningen så får TV göra sitt) sen kan man skicka 1920x1080 (kanske bäst om man ser på sådant matrial)(detta är ju något man får testa) eller ställa in till native upplösning 1366x768 om nu TVn kan ta emot det som då blir bäst för text och annat data matrial. Detta på Komponent eller DVI/HDMI signal kör själv med komponent till min HDTV.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat 174.74 och skapat en egen upplösning på 1366x768, blev asglad å tänkte att nu är problemet löst. Men faktum är att 1366x768 ser sämre ut än 1024x768 och det blev fortfarande så att skärmen är "för liten". Finns det inget program där man kan typ dra ihop bilden (så att skärmen snarare upplevs som för stor, någon slags resize, förstår ni? ^^)?

Hade jag kunnat köra den i VGA hade jag gjort det men nu finns det bara en HDMI-ingång och inget annat, därför jag kör DVI->HDMI!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du menar för lite?
Det är inte så att du får svarta kanter runt om i TVn där bilden inte syns? Dvs allt ligger på TVns yta, men det är svarta kanter längst ut i alla kanter?
Eller är det så att kanterna ligger "utanför" TVns yta?

Permalänk
Medlem

utanför

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska kunna dra ihop bilden i menyn"Video och television" - "Ändra storlek på HDTV-skrivbordet" i nVidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

när jag använder den funktionen så går den automatiskt till en annan upplösning bara, och bilden hamnar fortfarande utanför kanterna! Annras hade det ju varit den smidigaste lösningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SichMan
[B]Jag har installerat 174.74 och skapat en egen upplösning på 1366x768, blev asglad å tänkte att nu är problemet löst.

Har du provat 1360x768?
Har för mig att det finns nått strul med att köra 1366 på datorer av nån anledning, men jag kan vara ute och cykla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ska prova sen ikväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min tv igår, dvs att en viss del av skärmen hamnade "utanför" tvn.
Problemet i mitt fall var helt enkelt att jag inte skalat bilden rätt. Ändrade uppskalningen till dot by dot genom kontrollen till tvn och nu funkar alla upplösningar hur bra som helst.
Jag är ju lite noob dock på detta område men det kanske kan vara nåt liknande problem för er.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35 DS4 || Intel Core2Duo E8400 @ 4.05 Ghz || 4GB PC8500 Crucial Ballistix || Inno3D 8800 G92GTS 512 MB || 14649 3DMarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bafz
Jag hade samma problem med min tv igår, dvs att en viss del av skärmen hamnade "utanför" tvn.
Problemet i mitt fall var helt enkelt att jag inte skalat bilden rätt. Ändrade uppskalningen till dot by dot genom kontrollen till tvn och nu funkar alla upplösningar hur bra som helst.
Jag är ju lite noob dock på detta område men det kanske kan vara nåt liknande problem för er.

Är det pixelmappning du tänker på kanske?
Om inte, så testa det i alla fall om du kan på TVn. Dvs att du ställer in TVn i 1:1 eller vad det kan tänkas stå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SichMan
när jag använder den funktionen så går den automatiskt till en annan upplösning bara, och bilden hamnar fortfarande utanför kanterna! Annras hade det ju varit den smidigaste lösningen!

Konstigt så blir det inte hos mig... så här gjorde jag, klickade i att jag ville använda funktionen sen klickade jag på "använd" knappen nere till höger då ändrade sig bilden på HDTV och blev mindre än TV skärmen (fortfarande samma upplösning 1280x720) sen klickade jag på knappen som aktiverar inställnings funktionen och så ställde jag på de sliders som kom fram och sen OK.