Varför använda säker borttagning?

Permalänk
Medlem

Varför använda säker borttagning?

Hej hopp, Varför ska man använda säkerborttagning? jag bara drar ur mina USB enheter utan säker borttagning...

Kan alla som kan nå om det skriva sin lilla historia om vad som har hänt pga säkerborttagning? eller kanske vad som kan hända?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brickade en mp3spelare genom att inte använda säker borttagning efter firmwareuppdatering.. annars är det vanliga att de filer du skrev till senast kan bli trasiga eller försvinna.

Alla buffrar töms, skrivoperationer avslutas och enheten görs otillgänglig för systemet, det är vad som händer när man använder det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Jag har nog aldrig använt den funktionen när jag använt mina mp3-spelare, kameror och mobiler. Men risken finns att filer skadas eller att man som Aphex nämner, även brickar enheten. Och det är ju inte så roligt. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Testpilot

Om ni högerklickar på er USB-enhet i den här datorn och väljer egenskaper och därefter går till fliken maskinvara och letar upp samma enhet i listan och trycker på egenskaper-knappen och i det nya fönstret går till fliken principer så har ni där två val.
Den här beskrivningen är för Vista, jag vet att inställningen finns även i XP men det kan ju hända att dom har lite andra namn där. I Windows 2000 däremot finns inte det här valet och du måste alltid använda säker borttagning för alla USB-enheter.

Är det översta valet aktiverat för din enhet behöver du inte använda säker borttagning, bara man inte drar ut enheten precis när den används så får man inga fel. USB-minnen brukar ju ha en lampa som blinkar när det används som kan användas till att avgöra när det är säkert att dra ut det.

Är däremot det andra valet aktiverat, brukar vara det på externa hårddiskar vad jag vet så måste du använda säker borttagning för att inte förlora eventuell data som inte skrivits till disken utan bara ligger skrivcachen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

har aldrig andvänt säker borttagning har kanske laddat över och tillbaka 500gb till å från mina två 300gb externa... aldrig använt till mobilen heller

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Följdfråga:
Finns det något bra program för att tvinga säker borttagning?

Ibland har man något program som låser enheten, ofta vet man aldrig vilket det är ibland kan det vara en explorer process som hängt sig vilket 'säker borttagning' aldrig uppfattade osv. så vore trevligt om det fanns ett program för att se vilka program som använde den och en möjlighet att tvinga systemet att koppla ifrån den. Någon som vet om något sådant?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Följdfråga:
Finns det något bra program för att tvinga säker borttagning?

Ibland har man något program som låser enheten, ofta vet man aldrig vilket det är ibland kan det vara en explorer process som hängt sig vilket 'säker borttagning' aldrig uppfattade osv. så vore trevligt om det fanns ett program för att se vilka program som använde den och en möjlighet att tvinga systemet att koppla ifrån den. Någon som vet om något sådant?

http://www.dr-hoiby.com/WhoLockMe/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
http://www.dr-hoiby.com/WhoLockMe/

Såg ut som ett trevligt program, men såg bara ut att vara för filer och inte för en enhet?
Räcker ju t.ex. med att ett program påstår sig arbeta i enheten för att den ska bli låst och då ser inte det där programmet ut att hjälpa
(plus att man verkar få kolla varje fil individuellt om det är den som är blockad och isåfall av vad)

Rätta mig om jag har fel

Själv använder jag http://ccollomb.free.fr/unlocker/ som verkar vara ett liknande program (och om man ska tro deras hemsida funktionsrikare).

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 2.5 hårddisk i en hdd case som jag kopplar in i datorn via USB.

När jag kör den i XP kan jag stänga av den i "säker borttagning" och lampan på hårddiskcasen slocknar..

Däremot i vista när jag gör "säker borttagning" försvinner ikonen i tray och jag får meddelandet att "det är säkert att ta bort enheten" MEN lampan på hårddiskcasen slutar aldrig lysa och hårddisken är fortfarande igång när jag drar ut sladden ett par minuter senare, man känner hur skivorna fortfarande snurrar..

frågan är om detta är skadligt för själva hårddisken hårdvarumässigt i längden? eller är det västa som kan hända att lite information går förlorat som nämnt tidigare i tråden?