Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att köpa Gigabyte P35 DS4 eller Asus P5K PREMIUM/WIFI-AP.

Jag har ingen nytta av crossfire (eller vad det heter nu), och ska ej Overclocking.
Vill bara ha en stabil modekort, vad är skillnaden mellan de 2 modekorten vilken skulle Ni rekomendera?

Tack

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - 2x500 GB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
PCI-E overvoltage har inget med själva grafikkortets spänning att göra alls. Så den behöver du inte pilla på i tron om att du kommer kunna klocka det bättre, inte heller molexkontakten. Molexkontakten har endast att göra med om man kör dubbla grafikkort och om den spänning som redan finns till godo inte är tillräcklig. Handlar endast om en linjär spänningskurva och har inget med att öka spänningen om man kopplar in den. Utan endast för att stabilisera det. Din klock vad gäller grafikkortet hör dock inte till denna tråden, då det är grafikkortet i sig som är huvudsaken i din OC på det och inte avgörande om vilket MB man har :)[...]

Klart det hör till tråden. Hur man matar mer kräm med P35-DS4 är väl en väsentlig fråga? Tack för svaret iaf. Fick tag på en av Sveriges få Accelero S1: or idag. 40/53*C Sorry för Off Topic.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kekkonen
En fråga, om man har vcoren på normal, är det detsamma som auto?

Beror på om du satt System Voltage Control på auto eller manual. Är den på auto blir alla nedanstående auto. Väljer du manual, men inte ändrar från normal till något annat på spänningarna så kommer standardspänningarna bevaras och inte öka automatiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertaco
Hej!

Jag funderar på att köpa Gigabyte P35 DS4 eller Asus P5K PREMIUM/WIFI-AP.

Jag har ingen nytta av crossfire (eller vad det heter nu), och ska ej Overclocking.
Vill bara ha en stabil modekort, vad är skillnaden mellan de 2 modekorten vilken skulle Ni rekomendera?

Tack

Har inga erfarenheter av Asus P5K PREMIUM/WIFI-AP, men P35-DS4 tycker jag är ett toppenkort Inte ett dugg missnöjd. Fast jag hade ju helst velat ha 2x PCI-E 2.0.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Beror på om du satt System Voltage Control på auto eller manual. Är den på auto blir alla nedanstående auto. Väljer du manual, men inte ändrar från normal till något annat på spänningarna så kommer standardspänningarna bevaras och inte öka automatiskt.

Alright, det jag ville veta.
Helt okej då alltså att q9450 klarar 3,2ghz på standard vcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det hör till tråden. Hur man matar mer kräm med P35-DS4 är väl en väsentlig fråga? Tack för svaret iaf. Fick tag på en av Sveriges få Accelero S1: or idag. 40/53*C Sorry för Off Topic.

Hehe, ptja om det gäller att mata mer kräm till DS4'at så är det en sak, men grafikkortet en annan så jag ser det.

Varsågod iaf Och grattis till inköpet!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag och min kompis har fått endless rebooting problemet direkt vid montenering på våra två system med e8400 och GA-P35-DS4 (rev 2.0)

Mer info i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
SpelClockers

Jag sitter o ska beställa p35 ds4 just nu men kan inte bestämma mig för vilka minnen.

Jag vill ha 4gb o helst 8500.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10713
vilka passar/funkar bäst ?
är såå velig..

Permalänk
Medlem

säker på att du inte vill ha 4gb ??

ta corsair, de var ju på kampanj.. under 500kr är ju bra pris !!
men jag tycker inte det spelar nån roll egentligen,, jag har ju OZC Reaper 2x2gb och dom funkar bra för mig...

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
SpelClockers

jo 4gb är ju det jag skrev att jag ville ha.
Folk har haft problem med 8500 dominator 2*2 här så de vill jag inte chansa på.
ocz reaper 2*2 är utsålt . kommer in 0506 enligt komplett

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyligen satt in ett P35-DS4 kort i min dator har fått allt att funka utom ljudet. I slutet av installationen på drivrutinerna så får jag ett felmeddelande om att det inte gick att slutföra. Jag får heller inget alternativ att ta enable på ljudkortet i BIOS utan bara Auto och Disable. Läste i ett annat inlägg tidigare i denna tråden att någon fixade det genom att ominstallera operativsystemet och köra windows update tills det inte går mer och efter det installera ljud drivrutinerna, jag skulle helst vilja slippa det alternativet och undrar ifall det är någon som lyckats fixa detta på ett annat sätt?
Tacksam för svar.

/Linus

Permalänk
SpelClockers

Det får bli http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324986
4*1 dominator 8500... funkar det så funkar det.

Permalänk
Medlem

Är det ok med system temp på mellan 50-60? Ingen fara för NB eller nåt?

Känns som rätt höga temps på system temp men det kanske beror på grafikkortet som tar stor plats samt är rätt varmt (65-75)

Permalänk
Medlem

är chassitempen 50-60 eller är din E6600 så varm?

Visa signatur

Permalänk

Läste någonstans att "EP35-DS4" ALLTID är av revision 2.1 (eller högre?) vilket betyder att man inte behöver flasha upp bios innan man kan använda en E8400 processor, kan någon confirma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vincentor
Läste någonstans att "EP35-DS4" ALLTID är av revision 2.1 (eller högre?) vilket betyder att man inte behöver flasha upp bios innan man kan använda en E8400 processor, kan någon confirma?

EP35-DS4 är en ny version av P35-DS4 som är av senaste modell, när P35-DS4 rev2.1 kom ut så la dom till energy savern och stöd för e8400 och därmed började dom tillverka EP35-DS4 som kom ut samtidigt som p35-ds4 rev2.1 gjorde, och därmed är EP35-DS4 minst rev2.1 ja.

Du ska inte behöva oroa dig med det där för bios ändå oavsett om du får ett rev1.1 eller 2.1 då man kan flasha upp till senaste bios med en e8400 utan att bioset stödjer e8400.

Visa signatur

Permalänk

Vad bra, tack! Har ett EP35-DS4 som jag får nu i veckan samt en E8400 liggandes bakom mig

Permalänk
Medlem

Funkar DS4an med allt på denna lista?
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=938-21707

Är DS4an samma fast bättre än DS3 eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Funkar DS4an med allt på denna lista?

Är DS4an samma fast bättre än DS3 eller?

Ja det funkar.

Ja, det kan man väl säga. Mer funktioner/saker på DS4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bytte till F12 nyss. till en början vägrade den använda min tidigare konfig.. men efter lite rattande i det nya bioset som var mer användarvänligt kom jag fram till samma fungerande igen... ska se om man kan klocka högre på F12 än F7.

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers

Avbeställde precis.. urk för alla dessa besvär

Permalänk
Medlem

Kan ni ge mig lite synpunkter på detta uppgraderingspaket? Till min dator i sign. Nytt grafikkort ska köpas också.
Gör det skillnad? Klart det gör men är det värt 4000 kr.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder en e-sata disk utan problem?
Jag har bara problem med att datorn hänger sig med e-sata disken inkopplad.
Har testat med två e-sata diskar av två olika märken på två olika revisioner av DS4 (1.0 och 2.0 som jag har nu) och alltid samma problem.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Är det någon som använder en e-sata disk utan problem?
Jag har bara problem med att datorn hänger sig med e-sata disken inkopplad.
Har testat med två e-sata diskar av två olika märken på två olika revisioner av DS4 (1.0 och 2.0 som jag har nu) och alltid samma problem.

Kan ha med windows och drivrutiner att göra eller bios-inställning. Har du provat mixtra med något av det eller sökt någon vidare information kring det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat de senaste drivrutinerna till moderkortet, och kollat runt i BIOS men har ingen aning om vad man ska ställa in där isåfall.
Mailade Gigabyte härom dagen, men har inte fått svar ännu.

Det är väldigt irriterande, för jag vill ha det snabbare e-sata än det lite slöare USB, nu får jag köra den som USB istället. :/

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Hejsan har tuvärr inte orkat sitta och leta igenom hela tråden och jag var lite osäker på vad som stod i Topic "tråden"

har tänkte köpa ett sånt här moderkort men får man på en Schythe Ninja PLUS rev. B kylare? Eller måste man göra något speciellt?

Tack på förhand och ursäkta att jag är lat, är lite stressad då mitt moderkort just gick sönder och skall köpa nytt så snart som möjligt.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snurrah
Hejsan har tuvärr inte orkat sitta och leta igenom hela tråden och jag var lite osäker på vad som stod i Topic "tråden"

har tänkte köpa ett sånt här moderkort men får man på en Schythe Ninja PLUS rev. B kylare? Eller måste man göra något speciellt?

Tack på förhand och ursäkta att jag är lat, är lite stressad då mitt moderkort just gick sönder och skall köpa nytt så snart som möjligt.

Google är din vän: http://www.czechcomputer.cz/uploadimg/USR.185025/A322E32BE3F8...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snurrah

¨Funkar rakt på utan problem om du har minst ett rev 1.1, att få ett rev1.0 är idagsläget VÄLDIGT svårt, då det är den första versionen som kom ut.

Men du, du kan väl inte vara så stressad att du inte har 15minuter tillgodo med tanke på att du ska köpa ett MB så snart som möjligt (vilket låter som om du har flera dagar på dig) hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ett REv 2.0 etc fungerar utan problem då? Låter fint, tar jag och åker och införskaffar ett nu å direkten

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Ja precis!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bytte till F12 nyss. till en början vägrade den använda min tidigare konfig.. men efter lite rattande i det nya bioset som var mer användarvänligt kom jag fram till samma fungerande igen... ska se om man kan klocka högre på F12 än F7.

Har märkt att USB-tangentbordet nu fungerar i alla lägen, även innan operativsystemet startas.

Man behöver inte heller trycka Ctrl + F1 för att få upp timings. De står alltid där och är uppdelade i huvudinställningar (5-5-5-12) och andra timings som bara gudarna kommer ihåg.

F12 räknar också ut den resulterande klockfrekvensen i realtid under businställningarna.

Mer info i högerlisten är också tillagd.

Dock verkar det inte gå att klocka särskilt mycket högre. 3600 mhz med Q6600 gick inte nu heller. Testar mig fram.

Slutsats: Rekommenderar uppdateringen. Installeras enklast med @BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nb spänningen hur högt vågar jag gå med den?? eller fsb´n??
Har sjuk vdrop på vcore när jag loadar speciellt över 1.4v o den åker berg o dalbana när man får grafen efter occt. men när jag dyngar på fsb o nb så planar den ut fast jag har ungefär samma drop. tappar ca 0.03-0.05 jag tycker det e mycket iaf för jag får dra på friskt för o få min q6600 o bli stabil över 3,4ghz oavsett multipel eller fsb, har nog max fsb kring 450mhz har jag märkt! kan bios update hjälpa kanske, har noll koll på sånt!