Permalänk

3G dosa till fler datorer?

Jag hörde en som har en såndär 3G dosa som man stoppar in i tillexempel sin bärbara, och så kan man få internet från varän man är.
Men hur gör man för att använda den på flera datorer? Fungerar det med att köpa en USB hub och koppla in 3Gdosan in i den. Och så kopplar man massa datorer till hubben och så får man internet?

Eller vad kan man göra? Ska man kanske på något sätt routra eller getawaya eller bridga eller vad det heter genom den bärbara datorns vanliga nätverkskort till en switch? Så att den bärbara blir själva modemet med internet uppkopplingen?

Eller hur gör man med sånt egentligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Du gör precis som med vilken annan anslutning somhellst, använd Windows Internet utdelning.

Den enda igentligen skillnaden på 3G-dosan och en annan anslutning är att "modemet" är i dosan och inte i datorn, det fungerar i princip som ett usbnätverkskort, fast med lite annan teknik då såklart.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Eller jacka in den i en router som är anpassad för det.

test med de nya e270 modemet och dovado routern.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=253

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Så man kan alltså köpa en kanske 4 portars hub och koppla usb sladdar från datorerna till den och så får man 480 Mb/s nätverk?
Man kunde också koppla in dosan i en annan dator och dela ut själva internetet man får från dosan?

Och när det låter som att 3G dosan fungerar som ett ADSL modem så behöver man då inga drivrutiner till det? Och bara för det så är det möjligt att stoppa in den i en USB hub och köra UBS nätverk?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Du tar och kopplar ion den på en darori huset som du vill ha den på. sen tar du en nätverkskabel och stoppar den i nätverksporten på din dator till en router och bryggar kopplingen...alltså brygga din 3gmodem med nätverkskortet och sen vidare...gjorde det på min syrras dator..funkar fint fast går jävligt segt:D

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte koppla in den i en usb hubb så kan alla använda den där ifrån.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Är det ett Huawei E220 modem (Telia/Tele2 eller 3) så ta en kik här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7483...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Nej du kan inte koppla in den i en usb hubb så kan alla använda den där ifrån.

Jaha, 3G dosan fungerar då inte riktigt som ett adsl modem och dess lösningar med switchar och sånt alltså?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparco
Du tar och kopplar ion den på en darori huset som du vill ha den på. sen tar du en nätverkskabel och stoppar den i nätverksporten på din dator till en router och bryggar kopplingen...alltså brygga din 3gmodem med nätverkskortet och sen vidare...gjorde det på min syrras dator..funkar fint fast går jävligt segt:D

Så jag bryggar kopplingen vidare från den datorn jag har 3G dosan instoppad, till en router. Inte en switch då?
Om jag ska ha router, ska jag koppla in datorn med 3Gdosan inkopplad i, i WANporten på routern eller något då?
Är det inte lättare med en switch?
Varför kan det gå så segt då?

Och hur bryggar man 3G dosan ut på nätverkskortet då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Är det ett Huawei E220 modem (Telia/Tele2 eller 3) så ta en kik här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7483...

Hmm, vet inte riktigt vad det är för grejj, hörde bara att det var 3G och en större grejj med sladd som satt med USB och blinkade.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Så jag bryggar kopplingen vidare från den datorn jag har 3G dosan instoppad, till en router. Inte en switch då?
Om jag ska ha router, ska jag koppla in datorn med 3Gdosan inkopplad i, i WANporten på routern eller något då?
Är det inte lättare med en switch?
Varför kan det gå så segt då?

Du väljer helt enkelt i nätverksanslutningar att tillåta att andra datorer i nätverket får använda din internetanslutning. Och ja, använder du en dator för att använda modemet så är det en switch du ska ha. Anledningen till att det går segt är dessa 3g-modems låga bandbredd, dela upp den på flera datorer och du kommer få långt ifrån någon raketfart.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Jaha, så det man kan göra då är att man stoppar in 3Gdosan datorn och så kopplar man en sladd från datorns nätverkskort till en annan dator och vips så får man internet på två datorer? Eller måste man högerklicka eller inställa något särskilt åxåx? ^^!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Dovado UMR är ett bra och billigt alternativ.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

jaha, är det en router där det är en usbport istället för dsl-port så att säga kan man säga? jaha isåfall

Och hur var det nu då,,, Kan man vidarekoppla 3Gdosans internet genom någon dator?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Du pluggar in 3g pucken i usb porten på dovado umr.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?pid=1637

Sen så ansluter du datorerna via wlan eller lan till den, behöver inte dela från en annan dator eller liknande.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Jaha, då vet jag det. tacktack så mycket...!

Men om situationen var så att man inte hade någon såndär fiffig router, hur skulle man då kunna göra om man skulle koppla in den i en dator som sedan hade ett vanigt nätverkskort också. Och i det nätverkskortet sätter man en sladd som leder till en annan dator.
Alltså en dator med 3Gdosa och vidarekoppling till en dator med vanlig nätverksladd.
Är detta möjligt? Vad ställer man in för något på datorerna för att det ska fungera och sådär?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Fattar inte det där med 3g bredband och att du ska koppla det till en massa datorer, alla säger dom har obegränsad nerladdning men alla har spärr efter 5 gb sen kan man bara ladda ner i 3kbyte/sek. Min poolare har telia 7,2mbit och han kommer upp en bra dag i 4 mbit och dom på telia sa att det är helt normalt för du kan aldrig komma upp i 7,2 utan det ligger som bäst runt där.

5 gb det är ju typ att titta på aftonbladet, mailet o texta på msn..då spelar det ju ingen roll om man har mer än 1mbit om man bara kan surfa..han är ju en sån som laddar ner ca 20 gigg per natt så det är ju katastrof för honnom..12 månader kvar innan han slipper bluffen (telia)

3 är dom enda jag inte är säker på om dom har obegränsat på riktigt och det ska vara snabbare men har aldrig testat ett sånt men ganska säker på att dom med har spärr

Obegränsad nerladdning men vi förbehåller oss rätten att sänka hastigheten vid extrem användning (5gb) till 30kbit står det på alla mobila

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoookie
Fattar inte det där med 3g bredband och att du ska koppla det till en massa datorer, alla säger dom har obegränsad nerladdning men alla har spärr efter 5 gb sen kan man bara ladda ner i 3kbyte/sek. Min poolare har telia 7,2mbit och han kommer upp en bra dag i 4 mbit och dom på telia sa att det är helt normalt för du kan aldrig komma upp i 7,2 utan det ligger som bäst runt där.

5 gb det är ju typ att titta på aftonbladet, mailet o texta på msn..då spelar det ju ingen roll om man har mer än 1mbit om man bara kan surfa..han är ju en sån som laddar ner ca 20 gigg per natt så det är ju katastrof för honnom..12 månader kvar innan han slipper bluffen (telia)

3 är dom enda jag inte är säker på om dom har obegränsat på riktigt och det ska vara snabbare men har aldrig testat ett sånt men ganska säker på att dom med har spärr

Obegränsad nerladdning men vi förbehåller oss rätten att sänka hastigheten vid extrem användning (5gb) till 30kbit står det på alla mobila

Tycker du kan göra en [Bullshit] tag runt hela ditt inlägg...