Ny Samsung NV24 HD Kort Beskrivning

Permalänk
Medlem

Ny Samsung NV24 HD Kort Beskrivning

I går anlände min nya kamera. En Samsung NV24 HD. Den motsvarade mina förväntningar. Den är en kompaktkamera som inte är för liten att hålla i, har en skön tyngd tack vare metallkroppen. Skärmen uppfattar jag som klar och tydlig även i solsken.
Bilder blir medelmåttliga, oftast bra exponerade, hyfsad skärpa även ut i kanterna. Något för mycket kromatisk abberration.
Plus blir för den kraftiga vidvinkeln som är helt underbar. Man får med hela sällskapet vid gruppfoton.
Plus blir även för filmfunktionen. Man kan filma 30fps 1280x720 i en riktigt bra kvalitet. Ljudet blir bra, fångas i stereo faktiskt. Ersätter lätt en enklare videokamera. Det går dock inte att zooma med ljud.
Den har bra bildstabilisering samt flera bra scenlägen, smiledetektor och blinkdetektor.
En bra kompaktkamera för sitt pris, som nog kommer att ta hyfsade semesterbilder.
Köpte den på Expansys för ett bra pris.

Några provbilder.

zoom

vidvinkel

Edit/La upp provbilder.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Vart är blixten ?

Kan du lägga upp lite natt/blixt bilder ?

Nice recension annars

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om du kunde filma lite med den och lägga upp filmen oredigerad nånstans för att se kvaliteen den ger i 1280x720, filma lite ute och inne. Här kan du lägga upp filmfilen: http://www.ftp.nu/ 100mb max..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

http://www.ftp.nu/files/8486/
Litet filmklipp

Vidvinkel, blixt.
Uppfattar blixten som kraftig. Den verkar inte bränna ut bilderna på nära håll. Skapar inte röda ögon så lätt.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Tack för filmklippet, lite kort kanske men de dög. Kvaliteen var juh helt ok iaf..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Hmm, konstigt att du redan har fått tag på en? jag har min förbokad sedan länge och ingen internetbutik verkar ha fått in den. Fan va avis jag blir

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Jag var nere hos min lokale kamerahandlare och köpte en väska som egentligen är till Samsung NV10, den passade väldigt bra.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

woho!
fick avi idag! äntligen får jag kamerajäveln ^^

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ytterligare några prov.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! nu sitter jag med den i handen! nu ska de fotas kan jag lova ^^

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Tack Pera för film, foton och kommentarer!! Det vore kul att höra ditt omdöme också iNi

Jag funderar på att köpa denna kamera just för videofunktionen och därför undrar jag...
-Hur blir ljudet på videoupptagningarna?
-Filmar den ok i dålig belysning?
-Hur blir kvalitén när man filmar saker som rör sig?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marie B
Tack Pera för film, foton och kommentarer!! Det vore kul att höra ditt omdöme också iNi

Jag funderar på att köpa denna kamera just för videofunktionen och därför undrar jag...
-Hur blir ljudet på videoupptagningarna?
-Filmar den ok i dålig belysning?
-Hur blir kvalitén när man filmar saker som rör sig?

Tack på förhand!!

Det är inte en fullvärdig ersättare för en videokamera. Den stänger av ljudet vid zoomning under filmning. Kvalitet på film blir riktigt bra oavsett ljusförhållanden. Ljudet blir helt OK. Rörliga föremål blir bra.
http://www.youtube.com/watch?v=C9XUSVBWFt4
Visserligen komprimerat som 17 av Youtube, men ändå...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Ah, både låter bra och ser bra ut ju! Varifrån köpte du kameran?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marie B
Ah, både låter bra och ser bra ut ju! Varifrån köpte du kameran?

http://www.expansys.se/p.aspx?i=161595
Jag skickade efter den från expansys. Kameran kom med en liten budbil. funkade bra.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

funderingar

Ar for tillfallet i USA och letar efter denna kamera. Men tyvarr ar de langt efter oss i sverige med utbud. Jag valjer mellan denna och Panasonic Lumix TZ-5. Men tycker pannan ar for stor denna borde vara lite smidigare. Samt att ljudet vid inspelningar skall vara kass tydligen pa pannan. Men blev skum pa att samsungen stanger av ljudet vid zoomning. Varfor i helvete gor man en sadan miss. Men ar det vara vid zoom tillfallet eller ar det konstant tyst nar objektivet ar ute?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therealoxyd
Ar for tillfallet i USA och letar efter denna kamera. Men tyvarr ar de langt efter oss i sverige med utbud. Jag valjer mellan denna och Panasonic Lumix TZ-5. Men tycker pannan ar for stor denna borde vara lite smidigare. Samt att ljudet vid inspelningar skall vara kass tydligen pa pannan. Men blev skum pa att samsungen stanger av ljudet vid zoomning. Varfor i helvete gor man en sadan miss. Men ar det vara vid zoom tillfallet eller ar det konstant tyst nar objektivet ar ute?

Kameran filmar med riktigt bra stereoljud som tystnar vid zoomning. Alltså är det omöjligt att zooma vid musikevenemang, där får man vackert bestämma sig innan man börjar filma. Ingen big deal tycker jag. De flesta zoomar sönder sina amatörfilmer.
Panasonicen borde klå samsungen med hästlängder. Priset är dock högre.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Kameran filmar med riktigt bra stereoljud som tystnar vid zoomning. Alltså är det omöjligt att zooma vid musikevenemang, där får man vackert bestämma sig innan man börjar filma. Ingen big deal tycker jag. De flesta zoomar sönder sina amatörfilmer.
Panasonicen borde klå samsungen med hästlängder. Priset är dock högre.

Men jag tycker samsungen verkar mindre och smidigare och mer anvandarvanlig. Synd man inte hittar nagot test mellan de olika HD kameror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therealoxyd
Men jag tycker samsungen verkar mindre och smidigare och mer anvandarvanlig. Synd man inte hittar nagot test mellan de olika HD kameror.

Det är bara att köpa, den är helt ok. Blir väldigt smidig på semestern.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har letat men inte hittat något om batteritiden. Vad tycker du om den? Drar det mycket batteri att filma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Det är bara att köpa, den är helt ok. Blir väldigt smidig på semestern.

Japp men den finns inte i lager har tyvarr. Men pannan finns. De saljs for samma pris. vill garna klamma pa den innan man slar till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therealoxyd
Japp men den finns inte i lager har tyvarr. Men pannan finns. De saljs for samma pris. vill garna klamma pa den innan man slar till.

Billigaste pris på NV24 HD är 2145:-.
Panasonic Lumix DMC-TZ5 kostar 3055:-
Båda priserna från Expansys. 900:- prisskillnad är inte samma pris för mig.
Men 3055:- är ett bra pris för TZ5, kan du hitta bra pris i USA så är det väl bra, Panasonicen har ju väldigt bra zoom.
Batteritiden tycker jag räcker till ganska bra. Men jag kan inte ge dig några exakta uppgifter på antal kort. Jag laddar kamerabatt. väldigt ofta.
edit/ stavfel.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Nu är det en på väg hem till mig också, det blev silvervarianten eftersom den fanns i lager på Expansys. Får väl se om den hinner komma innan helgen. Tack Pera för all info som fick mig att bestämma mig för denna kamera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Billigaste pris på NV24 HD är 2145:-.
Panasonic Lumix DMC-TZ5 kostar 3055:-
Båda priserna från Expansys. 900:- prisskillnad är inte samma pris för mig.
Men 3055:- är ett bra pris för TZ5, kan du hitta bra pris i USA så är det väl bra, Panasonicen har ju väldigt bra zoom.
Batteritiden tycker jag räcker till ganska bra. Men jag kan inte ge dig några exakta uppgifter på antal kort. Jag laddar kamerabatt. väldigt ofta.
edit/ stavfel.

Köper man Panaconic kameran i USa så får du den för ca 2000kr. Men den har kasst mono ljud och är klumpig. Men bra zoom har den . Men jag föredrar mindre och smidigrae kameror. det finns en intressant kamera till nu. Panasonic DMC-FX500. Men den kan inte zooma vid inspelning. Frågan är om man skall vänta tills det kommer en kamera som kan allt lär ju inte dröja så lång tid.

Samsungen stänger av ljudet när man zoomar. Men om man slutar zooma kommer ljudet tillbaka då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therealoxyd
Köper man Panaconic kameran i USa så får du den för ca 2000kr. Men den har kasst mono ljud och är klumpig. Men bra zoom har den . Men jag föredrar mindre och smidigrae kameror. det finns en intressant kamera till nu. Panasonic DMC-FX500. Men den kan inte zooma vid inspelning. Frågan är om man skall vänta tills det kommer en kamera som kan allt lär ju inte dröja så lång tid.

Samsungen stänger av ljudet när man zoomar. Men om man slutar zooma kommer ljudet tillbaka då?

Ja, det är bara vid zoomningen som ljudet stängs av. Köp båda

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Beställde en idag. Var 1/2 sekund från av beställa Samsung NV30 varianten då jag är inte det minsta intresserad av filmfunktionerna. Men precis innan jag tryckte på på beställningen så lade jag märke till att NV24HE hade ett 24-86mm och en amoled skärm istället för en LCD.

Jäkligt irriterande att varken NV30 eller NV40 har detta då alla tre ändå tillhör samma generationsfamilj och kom ut samtidigt. Men jaja ... Får väl stå ut.
Återkommer med lite feedback själv sen när jag lekt med den själv. Är nyfiken hur den fixar fokusen osv under sämre ljusförhållanden.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag är sjukt nöjd med displayen på kameran då jag har problem med min syn. Man ser hura bra som helst på den utomhus när det är soligt vilket jag aldrig gör på lcd-skärmar.

Då mina kunskaper om kameror är urkassa i allmänthet så kanske mitt omdöme inte är att lita på, men jag tycker att kameran tar riktigt bra och skarpa bilder, desamma gäller när jag filmar med den.

För mig är det en klar 10-poängare, och jag ångrar inte mitt inköp för en sekund.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Jag har haft stor användning för den kraftiga vidvinkeln när jag fotade stuginteriörer för en hemsida.
Trevlig kamera tycker jag fortfarande.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Sugen på att komplettera min SLR med en kompakt, denna verkar trevlig och snygg! Finns det någon bra review på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Sugen på att komplettera min SLR med en kompakt, denna verkar trevlig och snygg! Finns det någon bra review på den?

He, he, Javisst, läs den här tråden o kolla bilderna...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Re: Ny Samsung NV24 HD Kort Beskrivning

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av pera
[B]I går anlände min nya kamera. En Samsung NV24 HD. Den motsvarade mina förväntningar. Den är en kompaktkamera som inte är för liten att hålla i, har en skön tyngd tack vare metallkroppen. Skärmen uppfattar jag som klar och tydlig även i solsken.
Bilder blir medelmåttliga, oftast bra exponerade, hyfsad skärpa även ut i kanterna. Något för mycket kromatisk abberration.
Plus blir för den kraftiga vidvinkeln som är helt underbar. Man får med hela sällskapet vid gruppfoton.
Plus blir även för filmfunktionen. Man kan filma 30fps 1280x720 i en riktigt bra kvalitet. Ljudet blir bra, fångas i stereo faktiskt. Ersätter lätt en enklare videokamera. Det går dock inte att zooma med ljud.
Den har bra bildstabilisering samt flera bra scenlägen, smiledetektor och blinkdetektor.
En bra kompaktkamera för sitt pris, som nog kommer att ta hyfsade semesterbilder.
Köpte den på Expansys för ett bra pris.

Imponerande bilder, framför allt den fösta på blomman. Hur är den i sämre ljus där man inte kan anända blixt?