Permalänk

Ersätta gammalt DDR minne med modernt

Har för tillfället ett minne i datorn: Ett PC2300 512MB DDR på 133 Mhz. Vill ersätta det med dubbla 1024MB PC3200 DDR 400 Mhz. Båda är 184 pin. Skulle ett sådant "modernt" minne funka i min ganska gamla dator som är en Siemens P4 på 2.4 Ghz. Vill ju inte skaffa nya minnen för att få reda på att dom inte funkar.

Jag är ochså nyfiken på hur stor skillnaden skulle bli både normalt sätt och när man har igång spel.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

mer minne skadar ju aldrig, snabbare minnen spelar nog ingen roll i ditt fall för moderkortet stödjer det inte

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem

Måste först kolla upp så att moderkortet stödjer PC3200

Permalänk
Avstängd

PC3200 minnen ser jag knappast som modernt, då det idag finns ddr2 och ddr3. Har för mig att alla ddr1 minnen funkar på ddr1 moderkort (är så med ddr2 iaf), men är inte säker.

Tror även att den här tråden passar mer i Processor, moderkort och minnen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Förlåt, skulle ha skrivit i den andra forumsektionen men det blev visst lite fel Ni kan flytta tråden om ni vill.

Iaf, mitt moderkort är MS-6567V2 av märket Micro Star. Räcker det för att veta om moderkortet skulle stöda de nya minnena? Eller behövs mer information? Det minnet jag har är ett DDr1, och de nya är ochså DDR1.

Tack igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Måste först kolla upp så att moderkortet stödjer PC3200

Dom är ju bakåtkompatibla också...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vilken maxstorlek du kan ha på varje sticka, vissa moderkort klarar inte mer än 512 eller ibland ännu mindre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

justja, det tänkte jag inte på.

Permalänk
Medlem

Endel äldre Intel-kort stöder bara en eller ett par stickor med dubbel-bank. En annan sak som jag tycker man skall fundera över är om det är värt pengarna. DDR minne är bra mycket dyrare än ddr2. Du kan nästan få processor, moderkort och minne nytt för samma peng som 2 GB ddr minne kostar

Permalänk

Om jag har kollat rätt, så klarar mitt moderkort max 3 GB, alltså 1 GB per "lucka" (finns 3).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Vad kommer det kosta för dig att köpa 2 GB ddr minne?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Endel äldre Intel-kort stöder bara en eller ett par stickor med dubbel-bank. En annan sak som jag tycker man skall fundera över är om det är värt pengarna. DDR minne är bra mycket dyrare än ddr2. Du kan nästan få processor, moderkort och minne nytt för samma peng som 2 GB ddr minne kostar

Nja, det är väl att överdriva?
573 kronor för 2x1 GB pc3200. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86626

Det blir ett snålt uppgraderingspaket om du ska få processor, moderkort och minne för de pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vad kommer det kosta för dig att köpa 2 GB ddr minne?

http://www.inet.se/?page=product&stockid=5304099

2 x 252 kr, plus 45 kr frakt. Sammanlagt 550 kr. Kan låta dyrt men jag känner att jag behöver det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dope
Om jag har kollat rätt, så klarar mitt moderkort max 3 GB, alltså 1 GB per "lucka" (finns 3).

Om du kollat rätt så skall det inte vara något problem med 2x1GB PC3200. Även om moderkortet inte skulle stöda PC3200-hastighet, så körs i så fall minnet på den högsta hastighet som moderkortet stöder.

Det viktiga i det här fallet är alltså att moderkortet verkligen stöder 1GB-moduler.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dope
http://www.inet.se/?page=product&stockid=5304099

2 x 252 kr, plus 45 kr frakt. Sammanlagt 550 kr. Kan låta dyrt men jag känner att jag behöver det.

Nej det är inte så farligt dyrt. Köp dom minnena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Nja, det är väl att överdriva?
573 kronor för 2x1 GB pc3200. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86626

Det blir ett snålt uppgraderingspaket om du ska få processor, moderkort och minne för de pengarna.

Om du hittar ett sånt uppgraderingspaket till ett sånt pris, tveka inte och ringa mig!

Visa signatur

Permalänk

Ville bara skriva och tacka alla för hjälpen