Grafikkort age of conan, tips?

Permalänk
Medlem

Att lita på ett obekräftat releasedatum och till dess spela med undermålig prestanda är ju inte direkt aktuellt, även om det kanske vore det bästa pris/prestandaanternativet. Men så har det ju alltid varit inom datorkomponentbranchen, man kan alltid vänta på nästa generation för mer prestanda per krona, men om man bara väntar vad är då nöjet?

Lutar nog åt att jag köper ett 8800GTS eller GTX, hur stor skilnad är det mellan dessa 2? Är det värt 1000:- extra för ett GTX? Eller rättare sagt, kommer ett GTS orka driva AoC med hög grafikinställning?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?seid=etailer-pro...

När det gäller budgeten så har jag väl ingen direkt budget så, men jag vill ju fortfarande komma så billigt undan som möjligt. Vill ha ett kort jag kan köra hög upplösning på i 1280x1024 så billigt som möjligt.

Gi][Gurra, tack för ett informativt och bra svar!

Uppdatering:
Jag föll(igen) för min mycket taskiga impulskontroll och beställde ett 8800GTX från dustinhome.se, hoppas att det kommer duga fint, kan återrapportera imorgon hur jag upplever prestandaskilnaden!
http://www.dustinhome.se/pd_5010100596.aspx

Permalänk
Medlem

Jag kör med gamla 8800GTS 640MB och det flyter utmärket på 1920x1200, allt på max, BLOOM OFF, "shadows from characters only". ca' 35-60FPS

Permalänk
Medlem

Ok låter ju lovande...
jag ligger mellan 10-25FPS med mitt 8600GT(25FPS högt räknat), låga grafikinställningar, irriterar mig hela tiden på den ryckiga grafiken.
När det blir mycket explosioner och fiender så är FPSen förmodligen(man har inte tid med att kolla FPSen då:)) en bra bit under 10, då det hackar på rätt bra.
Spelet verkar iallafall värt ett nytt grafikkort, grymt snyggt är det kul änsålänge också, ska bli kul med end game!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 9800gx2 och har allt på högsta, DX10 aktiverat och 3.0 shaders, bloom på och AAx8 och har konsekvent 40fps utom när det är massa folk i tortage då jag hamnar nere på 25-35fps. Jag tycker det verkar konstigt att folk bashar det kortet som ett dåligt alternativ när det är så...

Permalänk
Medlem

Hörde att de har tydligen fixat så SLI fungerar nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För dom som undrar så fick jag mitt 8800GTX igår och spelade några timmar, ställde in "High" under grafikinställningar, samt ökade en del reglage manuellt. Blooming e på osv osv, märkte inte av någon seg grafik på hela kvällen. Vet inte vad min FPS låg på, men det bryr jag mig inte i, jag är bara ute efter det "upplevda" flytet i spelet.
Så kan rekomendera detta kort för andra som har samma funderingar som mig gällande prestanda i AoC.

Återigen, tack alla som hjälpte mig i denna tråd!

Det blev ett dyrt spelköp för övrigt

Permalänk
Hedersmedlem

har dom fixat SLI nu, det var bra det, för tidigare i betan var det trögt som f**n

Om dom nu har SLI-stöd är det ju bara att tuta&köra......
Tyckte väl att spelet flöt rejält mkt bättre sedan senaste patchen ^^

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

sitter på ett inno3d 8800GT och är grymt nöjd, vet inte om vad det beror på men mitt 8800GT låter inte alls och ligger på ~50 grader när det går, har dock ett grymt bra chassi

Men absolut inget fel på 8800GT, äckligt prisvärt!

Permalänk

Sweet att dom har fixat SLI då ska det inte va några problem att max skiten ur aoc

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundberg_90
Sweet att dom har fixat SLI då ska det inte va några problem att max skiten ur aoc

Hehe, vore illa annars

Permalänk

Ett 8800gtx eller 9800gtx behöver du nog inte för att spela på högsta , jag har ett 8800gt och 2gb minne o 4200 amd X2 dual-core jag kan köra på high i crysis med det 25-45 fps (dock utan anti alaising quality)

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

PNY Verto GeForce 8800GTS 640MB finns på netonet för 1990, det lär räcka för att kräma skiten ur spelet.
Behöver inte betala momsen så 1590 blir det, dock har jag bara 2gb ram...
151:- till
Ah, vista behöver man, 792 där ungefär.
2500 plus minus, för att pimpa den stationär spelmaskinen hemma för att klara ett lir, damn.
Dessutom är jag inte helt 100% på att min stackars X2a inte blir flaskhals istället.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Avstängd

3870 fungerar säkert bra utan att jag vet säkert.

Det har nämnligen överaskat mig en hel del.

En kompis till mig andvänder sig av phenom 9600 och hd3870

En annan har en intelcore2 med 4mb cash och 3,12 core clock samt voltmoddat
8800 gts 320 mb med vattenkylning.

Efter begrundad test mellan dom trodde jag de skulle ge likvärdigt resultat.

Men båda 2 testade collin mcray dirt.

han med nvida klarade inte ens1680x1050 på high utan kör på medium.

hd3870 klarade 1920x1050 med allting på max utan att fpsn var alltför låga.

Jag blev riktigt imponerad.

Som sagt. jag tror inte det kortet ska underskattas. För nog klarar den AA

Permalänk
Medlem

"PNY Verto GeForce 8800GTS 640MB finns på netonet för 1990"

Det kortet är det gammla GTS kortet. Sikta på 512MB kortet annars betalar du överpris för ett kort som är sämre än GT korten.

"Ah, vista behöver man, 792 där ungefär"

Behövs inte!

Och alla som tror att spelet flyter på högsta inställningarna med ett medelkort, kan glömma det.

Visst jag kan ställa in mitt 8800GT kort på högsta men då blir spelupplevelsen bedrövlig.

Själv spelar jag på låg 1680x1050 med AAx4 för att få den rätta känslan. Ligger på mellan 50-100 FPS.

Och om ni läser vad Fidel79 skrev. Han kör ett 9800gx2 kort. FPS mellan 40-25. Det är på gränsen enligt mig i ett spel som man måste vara på tårna hela tiden.

Så vad behövs för att köra allt maxat? Ja inte faan ett ati 3870 eller 8800gt kort. Det är alltså ett crossfire, sli system eller gx2 kort med ett monster till processor.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock "PNY Verto GeForce 8800GTS 640MB finns på netonet för 1990"

Det kortet är det gammla GTS kortet. Sikta på 512MB kortet annars betalar du överpris för ett kort som är sämre än GT korten.

Ok, men eftersom AoC bokstavligen talat verkar sluka vram så är det väl bättre att kräma på med över 512mb...
Om det nu finns "nya" GTS kort, hur skall man se skillnad på nya vs gamla?
GPU-hastigheter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
"Ah, vista behöver man, 792 där ungefär"
Behövs inte!

Jo, jag ska gå över till 4GB ram och DirectX 10, kastar in vista på en gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
Och alla som tror att spelet flyter på högsta inställningarna med ett medelkort, kan glömma det.

Visst jag kan ställa in mitt 8800GT kort på högsta men då blir spelupplevelsen bedrövlig.

Själv spelar jag på låg 1680x1050 med AAx4 för att få den rätta känslan. Ligger på mellan 50-100 FPS.

Och om ni läser vad Fidel79 skrev. Han kör ett 9800gx2 kort. FPS mellan 40-25. Det är på gränsen enligt mig i ett spel som man måste vara på tårna hela tiden.

Så vad behövs för att köra allt maxat? Ja inte faan ett ati 3870 eller 8800gt kort. Det är alltså ett crossfire, sli system eller gx2 kort med ett monster till processor.

Jag behöver kanske inte köra allt på max, men, jag vill ha directX 10, 1280x1024 i upplösning (kanske mer iof), och det mesta i spelet på high och, AA/AF så gott det går efter det.

Frågan är som sagt vart flaskhalsen för CPU går också.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

"Ok, men eftersom AoC bokstavligen talat verkar sluka vram så är det väl bättre att kräma på med över 512mb..."

Svar Nej! (Mycket, mycket, mycket sällan det behövs mer än 512MB minne på grafikkort.

"Om det nu finns "nya" GTS kort, hur skall man se skillnad på nya vs gamla?
GPU-hastigheter?

Svar 512MB = Ny! Har ingen % mycket skillnad på dom, men det är stor skillnad."

Har inte kollat hela tråden men har du en X2 som du kanske klockat lite är det nog ingen stor flaskhals. Gör en sökning i forumet. Ämnet är ofta uppe.

Men nu börjar vi glida ur tråden.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
"Ok, men eftersom AoC bokstavligen talat verkar sluka vram så är det väl bättre att kräma på med över 512mb..."

Svar Nej! (Mycket, mycket, mycket sällan det behövs mer än 512MB minne på grafikkort.

"Om det nu finns "nya" GTS kort, hur skall man se skillnad på nya vs gamla?
GPU-hastigheter?

Svar 512MB = Ny! Har ingen % mycket skillnad på dom, men det är stor skillnad."

Har inte kollat hela tråden men har du en X2 som du kanske klockat lite är det nog ingen stor flaskhals. Gör en sökning i forumet. Ämnet är ofta uppe.

Men nu börjar vi glida ur tråden.

Har dock läst på flera olika ställen att mer än 512mb är att rekommendera när man ändå ska införskaffa ett nytt kort för AoC, dessutom finns följande att läsa i en sticky i techical-forumet på aoc's officiela community om just prestanda:

Citat:

Upon measuring videocardmemory usage I noticed that outdoors 512MB is saturated all the time on resolutions 1600*1200 and up. Get 768 or more memory on the card if you can.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Upon measuring videocardmemory usage I noticed that outdoors 512MB is saturated all the time on resolutions 1600*1200 and up. Get 768 or more memory on the card if you can.

Ja dom har förmodligen en nypa rätt. Men problemet är att det finns inga nya toppkort med 1gb minne på.

8800GT 9600GT har en del kort med 1gb på. Men 512MB GTS kortet är ca 20% bättre än 8800GT varianten. Ja det finns ju´8800GTX 768MB Och ultra korten men då snackar vi överpriser till ingen nytta.

Men jag lovar dig att äta upp min plattskärm om 8800GTS 640MB är bättre i AOC än 8800GTS 512MB varianten är. Gissar på att GTS 512MB är från 50% snabbare.

Och måste kanske skriva ett tillägg. Klart det finns värre kort med 1gb på men då är det x2 kort alltså 2 kärnor på korten.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Måste bara varna dom som vill köra DX10 att det inte kommer vara aktiverat förens i augusti då det ska vara klart. Men tydligen ska DX10 och shader 4.0 vara bättre optimerad än DX9 och Shader 3.0 så om du har resurser att köra med allt på ska saker flyta på bättre då också. Men vi får se om några månader, det är väl lite tidigt att säga något säkert just nu.

Permalänk

finns det fortfarande inget officiellt benchmarkprogram?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Jag har samma dilemma som OP. Jag håller på att bygga en ultratyst dator som nästan bara går på passiv kylning med ett par extremt tysta 120mm som går, allt i ett ljuddämpat chassi.

Jag kommer köpa 8GB ram (helt onödigt jag vet, men jag kan därför gör jag det). Processorn jag har nu är en C2D E6600 klockad till 3-3,2 ghz, finns inte direkt något som är märkbart bättre för spel idag så den behåller jag. Det nätagg jag kommer köpa är ett Corsair HX520, och jag vill naturligtvis inte använda för många watt från den för att hålla den tyst.

Det enda jag inte vet är vilken GPU jag ska köpa. Jag var rätt inne på 9600GT passivt kylt, men jag vet inte om det klarar att köra AoC med högsta på precis allting ink. DX10 i 1680x1050.

Så, vad finns det för riktigt bra kort som går att få riktigt tyst? Inga små myggor till fläktar nu. Om så behövs så sliter jag av fläkten man får med och köper någon passiv kylning+fläkt och smäller på.
Pengar är inte en faktor, så tipsa på!

Nej 9600GT klarar du itne av att göra allting på högsta. Minst ett 9800GTX eller 9600GT i SLI.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
För dom som undrar så fick jag mitt 8800GTX igår och spelade några timmar, ställde in "High" under grafikinställningar, samt ökade en del reglage manuellt. Blooming e på osv osv, märkte inte av någon seg grafik på hela kvällen. Vet inte vad min FPS låg på, men det bryr jag mig inte i, jag är bara ute efter det "upplevda" flytet i spelet.
Så kan rekomendera detta kort för andra som har samma funderingar som mig gällande prestanda i AoC.

Återigen, tack alla som hjälpte mig i denna tråd!

Det blev ett dyrt spelköp för övrigt

Bra att du tog ett kort med 768MB minne.
512 MB är i minsta laget, för högsta inställningarna, speciellt om man kör Nvidia, ATI klarar sig bättre pga en bättre minneshantering.
http://www.pcgameshardware.de/aid,645838/Test/Benchmark/Age_o...
Det är möjligt att Nvidia fixat problemet nu.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=835...
Det kanske blev lite dyrt, men hellre dyrt och något man är nöjd med, än billigt och något man är missnöjd med.
Att betala för något man är missnöjd med, det är dyrt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |