Permalänk
Medlem

Aktiv vs Passiv chipset fläkt?

Jag har införskaffat mig en http://www.dustinhome.se/pd_5010111628.aspx

Som ni ser så ingår det både en passiv kylfläns samt en aktiv.

Räcker det med att köra på den passiva? Den är ju inte speciellt stor.

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkortet och hur mycket överklockat har du?
testa passivt, bränner du dig på flänsen bör du köra med fläkt.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket moderkort jag har, orkar inte kolla.
Har inte överklockat, kör min 3700+ standard.

Men visst kan man mäta temperaturen på chipset?
vad är lagom?

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att du kommer få köra dendär med fläkt =P

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Jag får en känsla av att du kommer få köra dendär med fläkt =P

Varför det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanner
Varför det?

Därför dedär flänsarna ser väldigt små och rätt dåligt tilltagna så min chansning är att d behöver fläkten, fast det beror j somsagt på hur pass varmt moderkort du har

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Ok, jo jag kör väl på den aktiva.

Hur är det med pasta. Jag har lite tuber osv, samt alkohol för att tvätta bort den gamla.

Har för mig jag har läst att man ska lägga en liten klick pasta (dvs inte smeta ut den), stämmer det? Hur mkt ska man lägga på egentligen.

Permalänk
Medlem

Du ska smeta ut ett tunt lager över hela. och tänk på att inte snedbelasta när nb-chip är helt oskyddade och kan lätt skadas i kanterna.
Och, De kylarna som är utan fläkt är tänkta att användas på sydbryggan elller andra inte så farligt varma chip.

Men... hur vet du att kylflänsen passar ditt moderkort om du inte vet vad du har?