Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tmi
Du missförstår nog lite vad det här handlar om. Din inställning är den typiska "det är ok att jag blir övervakad för jag har inget att dölja".
Det är helt enkelt inte ok att bli övervakad i sitt privatliv, vare sig någon faktiskt läser det eller ej.
Jag håller med dig. Men hur vet du att du inte övervakas just nu? Hur vet du att jag inte bräckt din brandvägg hemma och sitter och tittar på dina fina flickor på din hårddisk? Du har inte den blekaste aning och kommer aldrig ha det heller.
Du är förmodligen inte intressant och är du het för staten får du skylla dig själv (jag menar på att om du har barnporr och sådant skit på datorn).
-------------------------------------
DOS:
Skärp dig Dos för fanken alltså. Vi är människor, jag vet de toch man gör misstag, utnyttjar and so on. Men vad gör du åt saken om jag får fråga? Vad gör det för nytta att du sitter här och diskuterar om du nu tycker det är så jäkla hemskt?
Det verkar som en del av er lever i en värld där allt är grått, dystert och kontrollerat. Stäng datorn i två sekunder och gå ut och känn på solen.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Caineth
Säger du som argumenterar på en dagisnivå? Känner du dig vuxen och manlig bara för att du kallar alla andra för "kiddoz" och "små barn"? Sorgligt.
Poängen är inte vad dem kommer att göra, utan vad dem kan och inte kan göra. Inte fan ska dem kunna se allt vad jag gör, vare sig det är intressant för dem eller inte. Det är också poängen med artikeln, vilken du uppenbarligen missade.
Nej, känner mig inte manlig men en del beter sig som kidz.
Vad får dig att tro att du är så speciell att dom skall titta på vad du har för något på just din dator? Tänk efter två sekunder. Allt som handlar om lagförslaget kan man göra idag också men tanke på lagen är det som skrämmer upp en del. Att en del sen är rädda eller oroliga kan jag förstå och dom skall ha det. Jag hade inte velat ha en kamera i mitt hus och det är jag mot, samma sak om någon skulle övervaka mig på internet MEN om jag inte gör något finns det ingen anledning för staten att kolla vad jag gör. Det finns vettigare saker att göra.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
LÄS MÄNNISKA. Dom har redan köpt datorn. Dom har redan resurserna att övervaka hela Sverige. FRA har köpt en av världens snabbaste datorer.
Visst kanske dom påstår att dom ska leta terrorister eller nått, men faktum är att dom kommer övervaka varenda svensk. Det bryter ju tom mot grundlagen.
Jo jag har läst och det är för jävligt. Jorden går under, fly.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Nej det är bara för politisk feltänkande personer. Sådana som är emot den sittande regeringen.
Eller så vill regeringen bara spionera på företag så de kan få investeringstips.
Jag förstår men man måste också förstå hur mycket resurser och pengar det krävs för att göra allt det folk här inne är oroliga över.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gramner
Alla som har något att dölja kommer ju naturligtvis kryptera all information vilket gör att det enda som kommer övervakas är vanliga privatpersoners trafik.
Nej, privatpersoners trafik kommer inte att övervakas.
-------------------------
Alltså ni låter som ett gäng damer all
Citat:
Ursprungligen inskrivet av jioop
Vad du gör på din fritid är upp till dig, den infon behövde vi inte...
Vad som håller på att hända är, som bekant i amerika, där de satt upp kameror överallt! Ingen går fri utan att någon jävel ser vad du gör.
Vad du säger i det du skriver är att du inte bryr dig om någon ser dig t.ex. när du är på toa, när du mår dåligt och inte vill bli störd.
Det är ju för dan som att ha nån som står och flåsar en i nacken och kontrollerar allt man gör.
För når informationen fel person kommer de får tillgång till så sju helsikes information att de kan sno varenda pryl du äger.
Om du tror du kan lite blint på en vilt främmande person du aldrig träffat, som du inte har någon som helst relation till, utan som bara kontrollerar allt du gör - om du anser dig kunna lita på denna personen har du fått en skapligt felaktig bild av 2000-talets människor och hur saker och ting fungerar i detta giriga samhälle vi lever i.
Alltså jag är inte för övervakning på det sättet. Det jag menar är att övervakning är bra för man kan sätta dig fler personer som förtjänar och skall sättas dit. Det också skriver är att ni oroar er i onödan. Man skiter totalt i vad du gör, no offence men du är inte intressant grabben såvida du inte är misstänkt för något.
Får jag fråga: Hur vet du att du _inte_ är övervakad idag? Du har inte den blekaste aning och det är fakta.
---------------------------------------------------------------------
Jag tror ni får skaffa er mer kött på benen för att göra korrekta uttalanden om vad staten kommer att göra eller inte kommer att göra. Att saker missbrukas händer alltid och ingenting man kan springa ifrån oftast men kom igen. Är ni så ego att ni tror att ni är så heta för staten? Give me a break. Kanske har ni hackare som granskar din hårddisk just nu men du är för ego för att tro att någon klarar av det.
Ni tror inte staten har mer prioriterande span att göra?
Man skulle kunna förväxla er med folket som tror sig jobba hårdare än vår statsminister bara för att ni ser honom tala på tv och tror inte att de gör någonting annat.
Jag är inte för övervakning av privatpersoner/företag utan misstankar utan menar på att folk skiter förmodligen i vad ni gör för ni är inte intressanta. Anser ni att ni är intressanta så finns det kryptering för det. Har ni något att dölja i form av något som kan leda till dom får ni skylla er själva helt enkelt, simple as that.
Sitt inte här och var irriterade, totalt meningslöst. Ta er i kragen och gör någonting vettigt istället som kan göra en påverkan. Att sitta och tänka "spelar ingen roll vad jag gör" och struntar i att försöka är som att skjuta sig i huvudet. Ut med er och gör någonting åt saken om ni nu anser att det är så oroligt och dumt av staten. Men förmodligen tycker ni inte det och gör ingenting som vanligt.