Datorn snurrar igång men skärmen får ingen signal, moderkortet?

Permalänk

Datorn snurrar igång men skärmen får ingen signal, moderkortet?

Hej!
Jag har nyss fått ett plötsligt problem med min dator, och det är som följer:
När jag startar datorn så låter det väl ungefär som det brukar, alla fläktar går igång osv., men skärmen går aldrig ur viloläget och visar aldrig någon bild. Dessutom kommer aldrig Windows startljud, vilket betyder att datorn aldrig når Windows och att problemet inte endast är med skärmen eller signalen till den.

Fel på hårddiskarna?
Jag testade att koppla ur båda mina hårddiskar, ändå kom ingen startskärm (den allra första skärmen som visas när man startar datorn ska väl komma upp även om hårddiskarna är urkopplade?). Problemet är därför förmodligen inte med dem, tyckte jag.

Fel på grafikkortet?
Grafikkortet kan säkert misslyckas med att skicka ut en signal till moderkortet, men datorn går väl ändå in i Windows i det fallet?
Av denna anledning uteslöt jag grafikortet.

Fel på moderkortet?
Verkar det troligt? Hur testar man om det är så?

Har ni några idéer?
Väldigt tacksam för svar!

/Andreas Draganis

Ytterligare information:
Hårdvara:
Radeon 8500, Barton 2.0 GHz, 1024 MB RAM
Moderkort: Abit NF7 V2.0, nForce2 Socket A tror jag det var.

Dagen innan problemen kom på allvar så inträffade problemet en gång: När jag startade datorn på morgonen så misslyckades den med att starta på samma sätt som den gör nu. Andra gången gick den dock igång precis som vanligt. Innan igår har jag aldrig haft problem och efter att datorn startade korrekt igår har den aldrig lyckats starta korrekt.
Då datorn var igång igår så hade jag inga problem med något; båda hårddiskar brukades friskt och inget verkade onormalt.

Jag blev osäker på om jag verkligen har windowsljudet aktiverat, så jag testade att sätta in en spel-cd som jag vet genererar ett ljud när dess startskärm laddas. Jag testade även sätta i ett USB-minne som ju ska ge ifrån sig ett litet blipp när det känns igen av datorn. Slutsats: Datorn kommer verkligen inte in i Windows.

Jag har haft problem med "Monitor is going to sleep" innan, vilket inträffade då jag var mitt uppe i Age of Empires III-matcher. Anledningen var att grafikkortsfläkten pajat helt, den byttes ut och funkar nu fint.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med ett annat nätagg och ett annat grafikkort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Köpte nytt nätagg, problemet kvarstod. Jag märkte att om man kopplade bort alla saker och i bara hade moderkortet och processorn kvar så hände fortfarande inget; lampan på frontpanelen på chassit lyste inte, inget pipande på grund av att saker och ting kopplats bort.
Så jag köpte nytt moderkort och ny processor och nu funkar datorn