8800GT artifacts/frys/bluescreen Crysis/Age of Conan

Permalänk
Medlem

8800GT artifacts/frys/bluescreen Crysis/Age of Conan

Hej!

Jag har problem med artifacts/bilden fryser i några sekunder, även ljudet,samt att jag även har fått bluescreens eller att datorn startat om när jag spelat Crysis eller Age of Conan med andra ord när jag spelat ett tungt spel.

Min dator innehåller:

e6750
2gb corsair ram
Leadtek 8800GT
Antec earthwatts 500W ( 17A på 12v ) , chassit hängde med mitt sonata 3 ( tror jag det heter )

Jag kör en 120mm fläkt ut där bak som snurrar på medium och luften som kommer ut är ganska kall.

Temperaturen på grafikkortet uppgår till ca 91 grader i Age of Conan, det ligger på 55-56 (lite högre kanske, har sidan öppen nu) idle i windows.

Min processor ligger ungefär på 45-50 som max i AoC.

Min kompis har också ett 8800gt, ett gainward dock men hans _klockade_ kort ligger på 65 i Age of Conan, nu skiljer det ju säkert lite på kylning mellan tillverkarna men det känns även som om mitt blir VÄLDIGT varmt?

Jag har testat med att formatera och massa olika drivrutiner men inget har fungerat, datorn är kanske 3-4 månader gammal.

Vore otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kör du fläkten på max? Om du har klockat så klocka ner igen och se vad som händer då.

Permalänk
Medlem

Men va f**. Ingen som reagerar på nätagget.
17A på 12V linan räcker INTE för att driva ditt system ordentligt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

konstigt då att mitt system funkar? sluta snacka skit..

angående dina artifacts så blir ditt grafikkort på tok för varmt. är det damm i det? annars testa att höja fläkten lite så den snurrar fortare:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 8800gt kort som aldrig drog upp hastigheten, vilket medförde att det blev väldigt varmt.

Permalänk

Agget är ett väldigt bra agg, så inget fel med det.

Permalänk

Vart kollar man temperaturen på grafikkort/processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Det är 2x17a på antec earthwatts, den har alltså 2st 12v linor men jag tycker fortfarande det är klent Anyway om du är så säker på att nätagget är felfritt så undar jag om du har kollat så att fläkten ens fungerar eller om den snurrar långsamt. Du kan testa med rivaturner och höj fläkten till max på ditt grafikkort och kolla om det hjälper.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagbard§1234
Vart kollar man temperaturen på grafikkort/processor?

Förslagsvis med Everest Ultimate Edition

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har nu samma problem och systemet är ostabilt :/

Får upp massor röda små artifacts och bilden fryser

Och mitt grafikkorts temp ligger på ungefär 60 grader

Visa signatur

Moderkort P5Q - Intel Core 2 Duo E6750 (C.O 3.6 ghz ) - Leadtech GTX 275 - 4 Gb ddr2 Ram - XP PRO x64

Permalänk
Medlem

Vilket program klockar du med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheBlaster
Jag har nu samma problem och systemet är ostabilt :/

Får upp massor röda små artifacts och bilden fryser

Och mitt grafikkorts temp ligger på ungefär 60 grader

Starkt nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

njae, Xion 600 W = budjet variant

EDIT: jag testade och spela ett spel och ha allt på LOW och då funkade det och inga artifacts men vem vill spela på LOW settings liksom :/

Visa signatur

Moderkort P5Q - Intel Core 2 Duo E6750 (C.O 3.6 ghz ) - Leadtech GTX 275 - 4 Gb ddr2 Ram - XP PRO x64

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för alla svar.

Här är då lite extra info som behövs:

Jag har inte klockat något över huvudtaget i min dator.

Innan jag köpte chassit med det agget kollade jag rescensioner och det skulle vara ett riktigt sjyst och stabilt agg.

Jag är säker på att kortet inte är överdrivet dammigt eftersom datorn är så pass ny.

Jag tycker inte att artifacts låter som ett nätaggsproblem?

Det bästa vore om jag kan få hjälp med att fastställa att det är grafikkortet problemet sitter i, jag ska även försöka byta g-kort med någon kompis och se ifall han får samma problem med mitt kort i sin dator.

Tackar åter igen för alla svar och jag vill gärna ha fler

EDIT; Jag ska kolla dammet nu på stört.

EDIT2; Vänta här nu!!! 77 grader nu, haft Age of Connan igång några minuter och fläkten står nu enligt Everest fortfarande på 30% på ca 1830 rpm.

Jag har precis formaterat om datorn för att se om problemet löste sig så jag har inte ändrat någonting, endast installerat nvidiadrivers i stort sett.

Nu vid 84 grader så där så står det 39% på fläkten med varvtalen verkar vara nästan samma tror jag, ändrades inte speciellt mycket i alla fall.

Jag har testat lite mer nu och vid 88 grader så står fläkten på ca 46% MEN det är _samma_ rpm som vid 30%.

Det här låter inte bra, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Vad händer om du tvingar fläkten att ligga på 100%? Stannar den fortfarande på samma RPM då?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Tvingar jag fläkten till 100% står det att den går i 100% med det är samma varvtal, samma temps, samma ljudnivå. :/