Gå byggprogram, men sedan bli polis?

Permalänk

Gå byggprogram, men sedan bli polis?

Hej på er!

Jag går i 8:an, och idag hade vi gymnasieinformation.

Funderar på en sak. Kan man gå bygg-programmet (inriktning anläggning/anläggningsmaskinförare) och efter det, eventuellt söka till polishögskolan? Har man behörighet till det? Antar att man får välja till vissa ämnen i byggutbildningen, till exempel samhäll. Vet inte om det är så överallt, men här får man 300poäng (300 timmar) att välja "extra grejer" för.

Undrar detta därför att jag är intresserad av båda yrkena, kanske ut o jobba som anläggare ett par år eller så och sedan försöka bli polis. Och nej, jag vill inte bli polis därför att man får springa runt med vapen på sig köra fort och vara allmänt tuff.

Diskussioner om intagningspoäng o.s.v kan vi hålla utanför diskussionen.

Så, kan man göra så?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Vill du köra Grävmaskin & Hjullastare i skolan bör du ta Fordon: Transport och sen välja Maskinförare (Man kan välja mellan Transport (Lastbilschaffis) och Maskin på Transport) i 2:an & 3:an.

Permalänk
Medlem

du ser till att du väljer historia A, svenska B är et kärnämne har jag för mej, sedan gör du högskole provet, sen är det bara att söka på;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Vill du köra Grävmaskin & Hjullastare i skolan bör du ta Fordon: Transport och sen välja Maskinförare (Man kan välja mellan Transport (Lastbilschaffis) och Maskin på Transport) i 2:an & 3:an.

Jag har redan koll på det där. Anläggning (dvs maskinförare o.s.v) läser man första året på ett gymnasium här i stan. De 2 följande åren är man på Nifsarpsskolan i Eksjö. Nifsarp är fordonsprogrammet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
du ser till att du väljer historia A, svenska B är et kärnämne har jag för mej, sedan gör du högskole provet, sen är det bara att söka på;)

Okej! Så historia A och Svenska B är det som krävs? Är högskoleprovet ett slags intagningstest till högskolan då eller?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Svenska B
Historia A
Samhällskunskap A
+ allmän behörighet, villket bygg ger om du sköter skolan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://www.polisen.se/inter/nodeid=11479743&pageversion=1.jsp

Det är bara och läsa.

tackar för den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Svenska B
Historia A
Samhällskunskap A
+ allmän behörighet, villket bygg ger om du sköter skolan.

Det var enkelt och bra, det är allt teoretiskt som krävs för att söka då?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Citat av polis på Nolia mässan i Piteå:

"Man kan vara hur dum som helst och ändå bli polis, bara att göra högskole provet. Man kommer in oavsett poäng."

Så att komma in är nog inte så svårt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Citat av polis på Nolia mässan i Piteå:

"Man kan vara hur dum som helst och ändå bli polis, bara att göra högskole provet. Man kommer in oavsett poäng."

Så att komma in är nog inte så svårt.

du måste dock ta dej förbi intervjuv, fysiska tester och psykologen först;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

När jag sökte sist så behövde man ett x antal högskolepoäng, helst i psykologi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
du måste dock ta dej förbi intervjuv, fysiska tester och psykologen först;)

Är det inte ett inskrvningsprov också (typ det man gjorde vid mönstringen)?

Ett tips är att göra lumpen. Gratis motion är aldrig fel och lite pangpang erfarenhet skadar inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Mina tips för att komma in på polishögskolan:
Läs behörighetsämnena som Mental skrivit.
Läs ett extra språk förutom svenska och engelska (franska, spanska, tyska, eller kanske finska) <--Ganska viktig punkt då det är väldigt många "medelsevensson" som söker in som bara kan sve/eng, kan du ytterligare ett språk så är du mer attraktiv för polisen.
Få ganska bra betyg i dina ämen så du har en chans att komma in.
Träna fysiskt.
Hamna i ett slagsmål (ja, jag är seriös. De kommer fråga dig om du varit med i ett, och det ses väl som "bra" att man har fått känna på lite stryk)
Gör högskoleprovet ifall du inte skulle komma in på betygen.
Tänk igenom ett svar på frågan "Om du stannar en bil som kört för fort (ganska mycket förfort) och det visar sig vara en vän/familjemedlem bötfäller du eller låter du personen åka?"

Lycka till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Mina tips för att komma in på polishögskolan:
Läs behörighetsämnena som Mental skrivit.
Läs ett extra språk förutom svenska och engelska (franska, spanska, tyska, eller kanske finska) <--Ganska viktig punkt då det är väldigt många "medelsevensson" som söker in som bara kan sve/eng, kan du ytterligare ett språk så är du mer attraktiv för polisen.
Få ganska bra betyg i dina ämen så du har en chans att komma in.
Träna fysiskt.
Hamna i ett slagsmål (ja, jag är seriös. De kommer fråga dig om du varit med i ett, och det ses väl som "bra" att man har fått känna på lite stryk)
Gör högskoleprovet ifall du inte skulle komma in på betygen.
Tänk igenom ett svar på frågan "Om du stannar en bil som kört för fort (ganska mycket förfort) och det visar sig vara en vän/familjemedlem bötfäller du eller låter du personen åka?"

Lycka till

Okej, ett extra språk läser jag nu, tyska, och har VG i det nu. Lär hålla det grundskolan ut. Räknar dom med betygen i grundskolan? Eller bara gymnasiet?

Får väl bli att köpa ett gymkort efter 9:an eller så. Kondition tränar jag nu..

Hamna i ett slagsmål. Kanske kommer hända om jag är på "rätt" plats vid "rätt" tilfälle, då jag är klasstödjare i skolan, och "anses" då ska gå emellan vid sånt..

Behöver man bara göra högskoleprovet om man inte har godkänt i Svenska B, Historia A och Samhäll A?

Lär nog bötfälla personen, eftersom dom faktiskt vet fartgränserna.. även om min pappa är ganska gasglad ibland

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Högskoleprovet behöver man inte göra, däremot ökar chanserna att bli antagen om man skriver bra på det.

Man MÅSTE ha godkänt i de ämnen Mental räknade upp. Annars blir man inte antagen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ang. språk så är det mer att man kan ett till språk, inte så mycket om man har betyg i det. Men de kommer kolla på gymnasiebetygen.

Permalänk
Medlem

Är det inte bra också.. att lira kampsport?? en tanke bara för då är du mkt stadig och stark personlighet som inte rubbas lätt . Och då TÅL man stryk som någon tidigare skrev. + att man kan göra motstånd och få ner kriminella utan att verkligen göra illa alltså bara få ned...

Permalänk
Medlem

Bra betyg är egentligen allt som krävs eftersom PHS får betalt per elev som klarar utbildningen, dom tar alltså helst in plugghästar. Fysproven ska du klara om du kan gå på dina två ben och inte druknar om du ramlar i en vattenpöl..

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Är det inte bra också.. att lira kampsport?? en tanke bara för då är du mkt stadig och stark personlighet som inte rubbas lätt . Och då TÅL man stryk som någon tidigare skrev. + att man kan göra motstånd och få ner kriminella utan att verkligen göra illa alltså bara få ned...

Det kan säkert vara bra om polisen är totalt världsfrånvänd.
Kampsporter är i regel sporter och fritidsaktiviteter. Det har lika mycket med en riktig konfrontation att göra som innebandy.

Visst finns det väll ett fåtal som lär ut saker man kan använda, olika former av brottning skulle säkert inte vara fel att kunna som polis.

Permalänk
Medlem

Har du sett Kudo?? / Daido Juku ... Tror rysska polisen använder sig utav detta.. inte många dojos fast jag går i Järfälla... Mycket effektivt mot avbeväpning , slå ledbrytningar , knocka ut personen , Man blir en mycket bra standup fighter så att säga finns fina sparkar också bara ifall att.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Har du sett Kudo?? / Daido Juku ... Tror rysska polisen använder sig utav detta.. inte många dojos fast jag går i Järfälla... Mycket effektivt mot avbeväpning , slå ledbrytningar , knocka ut personen , Man blir en mycket bra standup fighter så att säga finns fina sparkar också bara ifall att.

Avväpning?! Det är inte bara trams, det kan vara farligt trams.
Har någon vapen och du saknar det så ska man använda benen och inte armarna. Spring!

Jag tittade lite på videor på youtube. Det såg väll rätt okej ut. Det verkar ju vara fullkontakt och så. Men jag kan inte se fördelarna med detta över modern MMA-träning som man säkert kan hitta överallt där man kan hitta Daido Juko.
Nu var dock inte tråden om modern MMA vs Kudo, så vill du diskutera det så tar jag det hemskt gärna i en annan tråd eller via PM.
Tränar ni mest inför sådanna fullkontaktträningar så verkar det inte vara något fel på det, fortsätt du om du tycker att det är kul.

Men för polisen kan ju inte detta vara rimligt, poliser slår inte i ansiktet på någon tills de blir halvt medvetslösa och därefter bryter armbågen på dem.
De ska väll skada så lite som möjligt?

Permalänk
Avstängd

Tror inte att man har gått på kampsport ger någon större fördel än vilken annan sport som helst. Det jag tror är viktigast är att man har ett väldigt lungt och stabilt psyke.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Annars det lättaste sättet att komma in på Polishögskolan har jag förstått det är att du antingen är kvinna eller är invandrare.

Tråkigt nog så är det så.

Har flera polare som sökt flera år nu och de blir alltid petade. Även fast de har varit sämre lämpade (inte haft lika bra betyg eller lika bra resultat på fystesterna).

Så ifall du har möjlighet att bli kvinna så kommer du nog in på första försöket

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Annars det lättaste sättet att komma in på Polishögskolan har jag förstått det är att du antingen är kvinna eller är invandrare.

Tråkigt nog verkar det som om det du säger stämmer.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Avstängd

Jo tyvärr verkar det stämma, även inom försvaret. Är man kvinna, invandrar och/eller homosexuell så verkar man ha det lättare att komma in på dessa två. Mycket tråkigt. Inte för att det är fel att vara något av dessa, utan för att man inte låter dom bästa få jobbet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det kan säkert vara bra om polisen är totalt världsfrånvänd.
Kampsporter är i regel sporter och fritidsaktiviteter. Det har lika mycket med en riktig konfrontation att göra som innebandy.

Visst finns det väll ett fåtal som lär ut saker man kan använda, olika former av brottning skulle säkert inte vara fel att kunna som polis.

Det beror ju i allra högsta grad på vilken kampsport man väljer, visst capoeira kanske inte är att rekommendera men det räcker med att träna boxning/kick-boxning och kanske slänga in lite BJJ för att ha stenkoll på vad som gäller vid riktig konfrontation... Kolla bara på Pride eller liknande... Dock tror jag inte att kampsporter som sig är någon fördel alls om man ska söka in till en polisutbildning, allt sånt du måste kunna lär man ju få lära sig där. Sen kan det säkert vara till sin egen fördel ute i jobbet att kunna massa extra. Enda fördelen lär ju vara den fysiska styrkan och kunskapern, vilket hjälper under utbildning och fystest.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det beror ju i allra högsta grad på vilken kampsport man väljer, visst capoeira kanske inte är att rekommendera men det räcker med att träna boxning/kick-boxning och kanske slänga in lite BJJ för att ha stenkoll på vad som gäller vid riktig konfrontation... Kolla bara på Pride eller liknande... Dock tror jag inte att kampsporter som sig är någon fördel alls om man ska söka in till en polisutbildning, allt sånt du måste kunna lär man ju få lära sig där. Sen kan det säkert vara till sin egen fördel ute i jobbet att kunna massa extra. Enda fördelen lär ju vara den fysiska styrkan och kunskapern, vilket hjälper under utbildning och fystest.

Jag har tittat mycket på UFC/Pride och tränat en del MMA.
Men detta är ju inte hur polisers konfrontationer ska se ut, de ska inte slå någon på hakan tills de droppar och därefter lägga in en submission.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag har tittat mycket på UFC/Pride och tränat en del MMA.
Men detta är ju inte hur polisers konfrontationer ska se ut, de ska inte slå någon på hakan tills de droppar och därefter lägga in en submission.

Nej, men det jag reagerade på var detta:

"Kampsporter är i regel sporter och fritidsaktiviteter. Det har lika mycket med en riktig konfrontation att göra som innebandy."

Jag är av en helt annan uppfattning om du tränar kampsporter som boxning, kickboxning, bjj eller andra kampsporter har det visst mycket med riktigt konfrontation att göra. Det går ju att se i bland annat Pride/UFC som du tittar mycket på. Visst det finns ju mycket saker du inte får göra i Pride och UFC, men det spelar inte så stor roll, det är ändå rätt nära verkligheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Visst det finns ju mycket saker du inte får göra i Pride och UFC, men det spelar inte så stor roll, det är ändå rätt nära verkligheten.

Tror att det är mycket fler saker som du inte får göra som polis än som tävlande i Pride eller UFC.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag är av en helt annan uppfattning om du tränar kampsporter som boxning, kickboxning, bjj eller andra kampsporter har det visst mycket med riktigt konfrontation att göra. Det går ju att se i bland annat Pride/UFC som du tittar mycket på. Visst det finns ju mycket saker du inte får göra i Pride och UFC, men det spelar inte så stor roll, det är ändå rätt nära verkligheten.

Absolut, det var därför jag skrev "i regel". Denna regel har undantag, dessa undantag är bland annat de du nämner.

Vi håller nog med varandra, om något så tror jag ännu mer på "effektiviteten" av sådan träning. (jag tycker inte att de få regler UFC/Pride har påverkar hur effektivt det skulle vara, det är inte svårt att glömma regeln om slag i bakhuvudet när det är "på gatan")
Men det är en bråkdel av kampsporter som har något att göra med hur UFC/Pride ser ut. De allra flesta kommer inte ge dig någon förberedelse för hur det är att bli slagen på riktigt, hur det är när någon knuffar omkull dig och börjar sparka på dig när du ligger.

Visst skulle det kunna vara bra för en polis att kunna det om han var i underläge och bara ville ta sig ut levande, men i polisers vardag ska de ju inte utnyttja en sådan träning.

Permalänk

De flesta kampsporter ger väl nån form av ökad kropsskontrol/balans och det är givetvis användbart för en polis. Sen att de inte alltid kan användas direkt är en annan sak.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400