Hejsan!
Hoppas du tar åt dig av dessa små (stora) råd!
Rekommenderar absolut inte överhuvudtaget att BLI polis!
Jag känner själv 2 poliser varav 1 i familjen. Båda 2 instämmer att man inte ska rekommendera Polis yrket om man är en sån person som strävar framåt och vill ha karriär vill ha hög lön, vill kanske starta eget företag, kanske bli chef osv osv.
Inom polisen är det mycket smartare att gå Kriminal Teknik o så, ger mycket högre status och lön och säkert mer jobb.
Vanliga trafikpoliser anses tyvärr vara "låg status", visst de har status för att de är i och för sig poliser så har de vissa behörigheter, men i samhället är det inte smart att bli Polis.
Om man verkligen inte bryr sig om lönen och inte är så framåtsträvande, risktagare, och speciellt om man vill göra något BRA för samhället så kan det vara smart att bli Polis.
Dessvärre finns det inga riktiga fördelar till att bli Polis annars, har pratat om det med dom jag känner som är poliser och tyvärr så är de inte "nöjda" med sina jobb.
Inget speciellt med invandrare i skolorna, Invandrare finns överallt, tyvärr. Om 10-20år kommer 70-80% av Sveriges befolkning vara (ha inv. bakgrund i släkten). Inte för att man är rasist, men Sveriges kultur försvinner, invandrare tar med sig sina egna kulturer och regler och religioner.
Det blir konflikter tyvärr.
Ang. Betygen så är svaret Nej, högskolor och dyl bryr sig absolut inget om betygen i grundskolan.
Faktiskt så bryr de sig inte heller av gymnasium betyg, det spelar inte heller någon alls roll vilket program man går i gymnasium.
Det som är viktigt är att man har gått de Kurser som man ska gå för högskolan och har G i de kurserna.
I vissa högskolor krävs VG i vissa kurser, men man kommer långt med G.
Vill bara passa på och säga av ren erfanahet (av äldre människor i min omgivning) att det är bättre att njuta av livet och ha roligt än att satsa FÖR mycket i skolan.
I slutändan spelar betygen INGEN roll alls, jobb erfaranhet väger exakt lika mycket som betyg.
Speciellt grundskola betygen, jobba inte så du svettas, ta det lungt bara och se till att du kommer in på det programmet i gymnasium som du vill, all extra är ONÖDIGT.
Onödig kunskap lär man sig så jäkla mycket av i skolan, DET som är super viktigt är vad du egentligen LÄR dig och kommer ha NYTTA av i livet, det väger 1000 gånger mer än betyg i onödig kunskap.
Detta är inte bara mina tankar och råd, utan av flera människor. Ta inte åt dig extra arbete, du tror att det är sjukt coolt och bra, men du kommer senare inse att all blod, svett och tid du la ner på det projektet eller arbetet är bara onödigt. Om inte du lärde dig något som du kommer att minnas resten av livet.
Psykologi är viktigt, NO ämnen som kemi, biologi, fysik, teknik kan du fullständigt SKITA i om inte du vill jobba inom de områden, eftersom du kommer INTE att behöva den kunskap i livet.
Att bli en bra framåtsträvande människa som tänker logiskt och bra är det viktiga!
Det var allt jag hade säga, mina råd, våra råd. Ta åt dig!
Lycka till!