Gå byggprogram, men sedan bli polis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Absolut, det var därför jag skrev "i regel". Denna regel har undantag, dessa undantag är bland annat de du nämner.

Vi håller nog med varandra, om något så tror jag ännu mer på "effektiviteten" av sådan träning. (jag tycker inte att de få regler UFC/Pride har påverkar hur effektivt det skulle vara, det är inte svårt att glömma regeln om slag i bakhuvudet när det är "på gatan")
Men det är en bråkdel av kampsporter som har något att göra med hur UFC/Pride ser ut. De allra flesta kommer inte ge dig någon förberedelse för hur det är att bli slagen på riktigt, hur det är när någon knuffar omkull dig och börjar sparka på dig när du ligger.

Visst skulle det kunna vara bra för en polis att kunna det om han var i underläge och bara ville ta sig ut levande, men i polisers vardag ska de ju inte utnyttja en sådan träning.

De regler som kan påverka är ju eye gouging, fish hooking, skallning, armbågar mot ansiktet och huvudet. Men de allra flesta kampsporter ger ju ett övertag, iaf de som lär ut grundteknikner som sparkar och slag och låter eleverna sparras. Behöver inte vara MMA-tävling a la Pride.

Sen att en polisaspirant förmodligen inte har så mkt anvädning av det är ju korrekt. Alla tekniker de behöver kunna kommer de ju lära sig. Förutom ett fåtal kanske.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
De regler som kan påverka är ju eye gouging, fish hooking, skallning, armbågar mot ansiktet och huvudet.

Det kan påverka lite, men för att något av dem ska vara rimligt att ens försöka måste man ju börja med att ta en dominerande position på marken. Där är ju den form av submissionbrottning man tränar inför MMA-tävlingar i stort sett optimal.
Petar man någon i ögonen när båda står upp så får den andra röda ögon, inget mer.

Citat:

Men de allra flesta kampsporter ger ju ett övertag, iaf de som lär ut grundteknikner som sparkar och slag och låter eleverna sparras. Behöver inte vara MMA-tävling a la Pride.

Jag håller inte alls med.
Om vi tar ett exemplet Wing Chun som ju är en populär kampsport så är det här rätt uppenbart att man inte får någon träning när man står och gnuggar underarmarna mot varandra (vet inte riktigt vad de kallar det).
Tror utövaren av detta att det skulle fungera så kommer de vara sämre i riktigt slagsmål än andra. Andra vet om att man täcker för huvudet för att slippa bli slagen i huvudet, i denna kampsport så tror de att de ska slå bort den andras armar på något knepigt sätt.
Men det hela beror ju på hur träningen ser ut, det finns säkert tränare för WC som tränar mer realistiskt också.

Det finns många andra allternativ där de lär ut saker som är sämre än den naiva föreställning som en otränad har, tror utövarna på detta så kommer de ju att göra saker som är direkt negativa.

Jag skulle mycket hellre slåss mot någon som planerar att använda en "one inch punch" i magregionen som skulle spränga mitt hjärta än en helt otränad som viftar med rallarsvingar mot mitt huvud. Den senare är farligare.

Permalänk

Varför inte starta en tråd om dessa kampsportet, tycker det är nog med OT här nu

Då ligger jag ju inte bra till då jag har son-efternamn, är uppvuxen i Sverige och är man Men har ju några invandrarpolare så helt insnöad är man ju inte, + att det går väldigt många invandrare på skolan där jag går..

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Hoppas du tar åt dig av dessa små (stora) råd!

Rekommenderar absolut inte överhuvudtaget att BLI polis!
Jag känner själv 2 poliser varav 1 i familjen. Båda 2 instämmer att man inte ska rekommendera Polis yrket om man är en sån person som strävar framåt och vill ha karriär vill ha hög lön, vill kanske starta eget företag, kanske bli chef osv osv.

Inom polisen är det mycket smartare att gå Kriminal Teknik o så, ger mycket högre status och lön och säkert mer jobb.
Vanliga trafikpoliser anses tyvärr vara "låg status", visst de har status för att de är i och för sig poliser så har de vissa behörigheter, men i samhället är det inte smart att bli Polis.

Om man verkligen inte bryr sig om lönen och inte är så framåtsträvande, risktagare, och speciellt om man vill göra något BRA för samhället så kan det vara smart att bli Polis.

Dessvärre finns det inga riktiga fördelar till att bli Polis annars, har pratat om det med dom jag känner som är poliser och tyvärr så är de inte "nöjda" med sina jobb.

Inget speciellt med invandrare i skolorna, Invandrare finns överallt, tyvärr. Om 10-20år kommer 70-80% av Sveriges befolkning vara (ha inv. bakgrund i släkten). Inte för att man är rasist, men Sveriges kultur försvinner, invandrare tar med sig sina egna kulturer och regler och religioner.
Det blir konflikter tyvärr.

Ang. Betygen så är svaret Nej, högskolor och dyl bryr sig absolut inget om betygen i grundskolan.
Faktiskt så bryr de sig inte heller av gymnasium betyg, det spelar inte heller någon alls roll vilket program man går i gymnasium.
Det som är viktigt är att man har gått de Kurser som man ska gå för högskolan och har G i de kurserna.
I vissa högskolor krävs VG i vissa kurser, men man kommer långt med G.

Vill bara passa på och säga av ren erfanahet (av äldre människor i min omgivning) att det är bättre att njuta av livet och ha roligt än att satsa FÖR mycket i skolan.
I slutändan spelar betygen INGEN roll alls, jobb erfaranhet väger exakt lika mycket som betyg.
Speciellt grundskola betygen, jobba inte så du svettas, ta det lungt bara och se till att du kommer in på det programmet i gymnasium som du vill, all extra är ONÖDIGT.

Onödig kunskap lär man sig så jäkla mycket av i skolan, DET som är super viktigt är vad du egentligen LÄR dig och kommer ha NYTTA av i livet, det väger 1000 gånger mer än betyg i onödig kunskap.
Detta är inte bara mina tankar och råd, utan av flera människor. Ta inte åt dig extra arbete, du tror att det är sjukt coolt och bra, men du kommer senare inse att all blod, svett och tid du la ner på det projektet eller arbetet är bara onödigt. Om inte du lärde dig något som du kommer att minnas resten av livet.
Psykologi är viktigt, NO ämnen som kemi, biologi, fysik, teknik kan du fullständigt SKITA i om inte du vill jobba inom de områden, eftersom du kommer INTE att behöva den kunskap i livet.

Att bli en bra framåtsträvande människa som tänker logiskt och bra är det viktiga!

Det var allt jag hade säga, mina råd, våra råd. Ta åt dig!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
väldigt mkt o väldigt bra text

men lön är inte alltid viktigast, det är att man trivs på sitt jobb...

jag jobbar på SAAB tjänar hyffsat bra, men jag gillar inte mitt jobb...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan påverka lite, men för att något av dem ska vara rimligt att ens försöka måste man ju börja med att ta en dominerande position på marken. Där är ju den form av submissionbrottning man tränar inför MMA-tävlingar i stort sett optimal.
Petar man någon i ögonen när båda står upp så får den andra röda ögon, inget mer.

Om vi tar ett exemplet Wing Chun som ju är en populär kampsport så är det här rätt uppenbart att man inte får någon träning när man står och gnuggar underarmarna mot varandra (vet inte riktigt vad de kallar det).
Tror utövaren av detta att det skulle fungera så kommer de vara sämre i riktigt slagsmål än andra. Andra vet om att man täcker för huvudet för att slippa bli slagen i huvudet, i denna kampsport så tror de att de ska slå bort den andras armar på något knepigt sätt.
Men det hela beror ju på hur träningen ser ut, det finns säkert tränare för WC som tränar mer realistiskt också.

Det finns många andra allternativ där de lär ut saker som är sämre än den naiva föreställning som en otränad har, tror utövarna på detta så kommer de ju att göra saker som är direkt negativa.

Jag har inte sett gnugga underarmsmomentet, men vad jag har läst (har inte tränat Wing Chun) så verkar det vara en rätt vettig kampsport.

Citat:

Jag skulle mycket hellre slåss mot någon som planerar att använda en "one inch punch" i magregionen som skulle spränga mitt hjärta än en helt otränad som viftar med rallarsvingar mot mitt huvud. Den senare är farligare.

Oj oj, nu är du ute på djupt vatten

Du börjar alltså blanda in one inch punch här, a la Bruce Lee, hans stil är ju inte Wing Chun utan en blanding av flera olika stilar, han är ju verkligen en sån som inte tror på en specifik stil. Hade Bruce Lee levt idag tror jag han hade spöat rätt många, visst han kanske inte skulle spöa de värsta MMA-nissarna, men att han var duktig tycker jag inte det råder några tvivel om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Annars det lättaste sättet att komma in på Polishögskolan har jag förstått det är att du antingen är kvinna eller är invandrare.

Tråkigt nog så är det så.

Har flera polare som sökt flera år nu och de blir alltid petade. Även fast de har varit sämre lämpade (inte haft lika bra betyg eller lika bra resultat på fystesterna).

Så ifall du har möjlighet att bli kvinna så kommer du nog in på första försöket

Fel. Har kommit i kontakt med alla polisstudenter på Polishögskolan i Växjö och att det bara skulle vara invandrare och kvinnor som är antagna är inget mer än en fördom. Skulle tippa på att det är nånstans omkring 60-65% killar och 35-40% tjejer och att alla killar skulle vara invandrare stämmer inte alls.

För att reda ut vad som krävs för att få söka till polishögskolan så bidrar jag med detta.

Saxat från polis.nu:

Formella krav

* Svenskt medborgarskap
* Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
* Fylla lägst 20 år under antagningsåret
* Körkort för bil (B-behörighet)
* Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)
* Simkunnighet (intyg ska bifogas ansökan)
* God synskärpa
* Normalt färgseende
* Fullgod hörsel
* Grundläggande behörighet för högskolestudier, läs mer på www.vhs.se
* Särskild behörighet i följande ämnen:
* Svenska B
* Historia A
* Samhällskunskap A
* Högskoleprov eller Högskole-/universitetspoäng

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm är detta verkligen minimum kraven ?..

har funderat ett par gånger på att bli polis, dock har jag inte presterat så bra i skolan och har heller inget körkort:/

hm är det krav för polis på fältet eller skrivbordsjobb ? ^^
iofs de kanske blandar allt så man inte bara sitter inne eller är ute ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Fel. Har kommit i kontakt med alla polisstudenter på Polishögskolan i Växjö och att det bara skulle vara invandrare och kvinnor som är antagna är inget mer än en fördom. Skulle tippa på att det är nånstans omkring 60-65% killar och 35-40% tjejer och att alla killar skulle vara invandrare stämmer inte alls.

För att reda ut vad som krävs för att få söka till polishögskolan så bidrar jag med detta.

Saxat från polis.nu:

Formella krav

* Svenskt medborgarskap
* Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
* Fylla lägst 20 år under antagningsåret
* Körkort för bil (B-behörighet)
* Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)
* Simkunnighet (intyg ska bifogas ansökan)
* God synskärpa
* Normalt färgseende
* Fullgod hörsel
* Grundläggande behörighet för högskolestudier, läs mer på www.vhs.se
* Särskild behörighet i följande ämnen:
* Svenska B
* Historia A
* Samhällskunskap A
* Högskoleprov eller Högskole-/universitetspoäng

Självklart menar jag inte att det BARA är de som kommer in. Men de har högre chans att komma in.
Särskilt kvinnor.

Visst är det lite fördom osv. men inte helt osant är det.

Sen ifall en vanlig svensson får riktigt bra på alla de test som finns så visst tar de in honom också. Men får man samma resultat som en kvinna eller invandrare så tar de hellre någon av dom.

Jag är inte alls emot detta för fem öre. Det enda jag vill är att de tar in de som är mest lämpade för jobbet. Sen ifall de gör detta eller inte vet jag inte då jag aldrig sökt in dit och kommer aldrig söka till polishögskolan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Av det du har skrivit så tycker jag att du inte borde skriva mer för du har inte en gnutta aning om vad du säger
Förövrigt så är Wing Chun en av dom få kampsporter som verkligen skulle fungera bra i verkligheten om man vet vad man sysslar med.. det är mer än att "gnugga underarmarna".

Ursäkta trådskaparen för off topic. Var bara tvungen att kommentera "Haricots"

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har inte sett gnugga underarmsmomentet, men vad jag har läst (har inte tränat Wing Chun) så verkar det vara en rätt vettig kampsport.

Det är en väldigt stor del av vad de håller på med.
Det är någon galen form av "sparring" där de tror att de ska kunna... ehm... slå bort varandras slag eller något tokigt?

Citat:

Oj oj, nu är du ute på djupt vatten

Du börjar alltså blanda in one inch punch här, a la Bruce Lee, hans stil är ju inte Wing Chun utan en blanding av flera olika stilar, han är ju verkligen en sån som inte tror på en specifik stil. Hade Bruce Lee levt idag tror jag han hade spöat rätt många, visst han kanske inte skulle spöa de värsta MMA-nissarna, men att han var duktig tycker jag inte det råder några tvivel om.

Jag har inte sett någon lite friare match med Bruce Lee, så jag vet inte att han skulle vara det minsta bra.
Jag antar att du inte heller har sett en sådan match, så du har faktiskt inte heller någon aning om han är bra eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Av det du har skrivit så tycker jag att du inte borde skriva mer för du har inte en gnutta aning om vad du säger
Förövrigt så är Wing Chun en av dom få kampsporter som verkligen skulle fungera bra i verkligheten om man vet vad man sysslar med.. det är mer än att "gnugga underarmarna".

Ursäkta trådskaparen för off topic. Var bara tvungen att kommentera "Haricots"

När jag såg att någon vid namn JackeShan hade svarat i tråden där jag kritiserat pyjamasdanser så var det inte svårt att gissa vad som skulle möta mig när jag tryckte på tråden.

Vad får dig att tro att Wing Chun är "en av de få kampsporter som fungerar"? Att lärarna säger det?
Ställ upp på tävlingar! Det de tränar inom Wing Chun flyger ut ur fönstret när ett par välplacerade slag kommer emot dem.

Jag är alltså skeptisk till kampsport som fenomen. Det är för lite empiri.

Permalänk
Entusiast

Ville i en väldans massa år bli polis, men då jag inte var tillräckligt mycket plugghäst(tyvvär) för det så sprack den drömmen.

Lycka till säger jag bara! Sverige behöver fler bra poliser

Citat:

Den ädla formen att gnugga underarmar. Nej tack, börja träna MMA eller BJJ istället
http://www.youtube.com/watch?v=_Ui6rj58DA0

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Re:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ville i en väldans massa år bli polis, men då jag inte var tillräckligt mycket plugghäst(tyvvär) för det så sprack den drömmen.

Lycka till säger jag bara! Sverige behöver fler bra poliser

Den ädla formen att gnugga underarmar. Nej tack, börja träna MMA eller BJJ istället
http://www.youtube.com/watch?v=_Ui6rj58DA0

MMA är en tävlingsform och ett sätt att träna först och främst. Mixed Martial Arts. Du behöver således kunna iaf någon typ av kampsport eller delar från den. Allt beror ju på hur man använder det man lär sig. http://www.youtube.com/watch?v=Id-UIcxMJNQ&feature=related

BJJ är onekligen mkt effektivt, speciellt i Pride. UFC och vale tudo. Det har jag itne sagt något om. Det är absolut något man bör träna om man vill tävla i någon av dom sporterna.

Permalänk
Entusiast

Re: Re:

Citat:

MMA är en tävlingsform och ett sätt att träna först och främst. Mixed Martial Arts. Du behöver således kunna iaf någon typ av kampsport eller delar från den. Allt beror ju på hur man använder det man lär sig. http://www.youtube.com/watch?v=Id-UIcxMJNQ&feature=related

BJJ är onekligen mkt effektivt, speciellt i Pride. UFC och vale tudo. Det har jag itne sagt något om. Det är absolut något man bör träna om man vill tävla i någon av dom sporterna.

Jag både tränar, och har tävlat i MMA så jag är fullt medveten om hur det funkar. Och du behöver absolut inte ha gått i någon kampsport innan du börjat träna MMA då det finns perfekta nybörjar kurser som inriktar sig för både de som tränat tidigare och de som är helt färska där man lär sig alla aspekter utav just MMA.

BJJ är ett utmärkt komplement ja, men absolut ingen nödvändighet då man tränar submissions på alla MMA klubbar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Re:

Citat:

Det där var inte speciellt imponerande.
Nästan alla slag jag såg gick enbart ut på räta ut armbågen, de kommer knappt att göra ont. Det finns inte en chans i världen att man kan sänka någon med slag som ser ut så.
På marken var det ännu värre, de verkar ha lärt sig ett par submissions men inte mer. Inga som helst försök att upprätta en stabil position från något håll, bara en massa omkringrullande.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re:

Citat:

Det där var inte speciellt imponerande.
Nästan alla slag jag såg gick enbart ut på räta ut armbågen, de kommer knappt att göra ont. Det finns inte en chans i världen att man kan sänka någon med slag som ser ut så.
På marken var det ännu värre, de verkar ha lärt sig ett par submissions men inte mer. Inga som helst försök att upprätta en stabil position från något håll, bara en massa omkringrullande.

Har inte påstått att dom skulle vara bra. Men det känns som vissa här är jävligt trångsynta. Man lär sig uppenbarligen inte bara att gnugga armbågarna i wing chun. Jag bryr mig inte. För jag tränar inte den kampsport och har aldrig tränat wing chun. Men om jag skulle sparras mot någon som tränat det skulle jag iaf inte gå in med den attityden ni har. För det är oftast såna med dålig attityd som får stryk. Bara kolla på Pride etc. De som visar respekt mot motståndarna och inte bara lämnar öppen gard etc gör ofta bättre resultat.

Citat:

Jag både tränar, och har tävlat i MMA så jag är fullt medveten om hur det funkar. Och du behöver absolut inte ha gått i någon kampsport innan du börjat träna MMA då det finns perfekta nybörjar kurser som inriktar sig för både de som tränat tidigare och de som är helt färska där man lär sig alla aspekter utav just MMA.

BJJ är ett utmärkt komplement ja, men absolut ingen nödvändighet då man tränar submissions på alla MMA klubbar

Vad tror du dina MMA-tränare tar sina kunskaper ifrån? Era tekniker? Tror du det är ni som hittat på dom eller? Kanske borde skaffa en djupare kunskap då. För MMA tar tekniker från alla olika typer av kampsporter. Och de flesta kampsporter har grundläggande kunskaper, som kan vara mycket användbara. T.ex. så delar de flesta kampsporterna grundläggande tekniker som vissa sparkar, slag och knän.

Skulle även vara intressant att veta på vilken nivå du tävlar och hur länge du gjort det. Hur länge har du tränat? Jag antar att du är nybörjare?

Sen angående BJJ kontra att träna lite submissions. Det är en enorm skillnad på marken, titta bara på Pride etc. De som tränar BJJ är helt överlägsna dom som bara tränat lite submissions på marken.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re:

Citat:

Har inte påstått att dom skulle vara bra. Men det känns som vissa här är jävligt trångsynta. Man lär sig uppenbarligen inte bara att gnugga armbågarna i wing chun. Jag bryr mig inte. För jag tränar inte den kampsport och har aldrig tränat wing chun. Men om jag skulle sparras mot någon som tränat det skulle jag iaf inte gå in med den attityden ni har. För det är oftast såna med dålig attityd som får stryk. Bara kolla på Pride etc. De som visar respekt mot motståndarna och inte bara lämnar öppen gard etc gör ofta bättre resultat.

Har de bara tränat WC så hade nog inte attityden spelat ett dugg roll.

Citat:

Vad tror du dina MMA-tränare tar sina kunskaper ifrån? Era tekniker? Tror du det är ni som hittat på dom eller? Kanske borde skaffa en djupare kunskap då. För MMA tar tekniker från alla olika typer av kampsporter.

De kommer från andra friare tävlingsformer. Fristilsbrottning, boxning, thaiboxning, BJJ, Judo, etc... inte från "kampkonster" med auktoritetstänk likt WC.

Citat:

Och de flesta kampsporter har grundläggande kunskaper, som kan vara mycket användbara. T.ex. så delar de flesta kampsporterna grundläggande tekniker som vissa sparkar, slag och knän.

Varför kan utövarna inte slå, sparka eller knäa vettigt då?
De som ser upp till en auktoritet för hur man ska göra istället för till vad som faktiskt fungerar gör en massa saker som inte är vettigt om man faktiskt provar. Men de provar inte. De har ursäkter för varför de inte provar.

Hade fler klubbar sparrat, och sparrat med andra klubbar, hade alla traditionella "kamp"sporter försvunnit. Åtminståne om utövarna förväntar sig att det ska fungera i kamp.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re:

Citat:

Har de bara tränat WC så hade nog inte attityden spelat ett dugg roll.

Jadu... Jag har inte sett så mkt WC alls. Men jag tror nog någon som tränat det ett bra tag kan nog ge de flesta en bra match. Visst thai t.ex. kanske är den mest effektiva för sparring. Iaf sett över en kort tidsperiod, men det behöver inte betyda att andra sporter är värdelösa.

Citat:

De kommer från andra friare tävlingsformer. Fristilsbrottning, boxning, thaiboxning, BJJ, Judo, etc... inte från "kampkonster" med auktoritetstänk likt WC.

Du lär dig i princip samma tekniker i thai som du gör i karate t.ex.

Citat:

Varför kan utövarna inte slå, sparka eller knäa vettigt då?
De som ser upp till en auktoritet för hur man ska göra istället för till vad som faktiskt fungerar gör en massa saker som inte är vettigt om man faktiskt provar. Men de provar inte. De har ursäkter för varför de inte provar.

Hade fler klubbar sparrat, och sparrat med andra klubbar, hade alla traditionella "kamp"sporter försvunnit. Åtminståne om utövarna förväntar sig att det ska fungera i kamp.

Går du t.ex. till en vettig karateklubb kan de flesta där slå, sparka och knäa vettigt. Iaf de som tränat ett tag. Sparring är ju nödvändigt om det ska fungera i kamp. Men det är knappast så att du måste gå på speciella MMA-träningar för att göra det...

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Re: Re:

Angående karate så är det jävlig hård träning. Disciplinerad sport, däremot så skulle en tränad i karate tyvvär inte ha en suck mot en som tränat lika länge i Muay-Thai sålänge inte karate killen är öppen nog att lära sig en ordentlig guard osv.

Det dom gör i karate är att istället för att hålla en guard så parerar dom bort inkommande slag. Och då det kan se imponerande ut i en fullkontakts Karate match så kommer han bli knockad så hårt av en thaiboxare att han kommer ångra att han inte skyddade huvudet som han borde.

Citat:

Skulle även vara intressant att veta på vilken nivå du tävlar och hur länge du gjort det. Hur länge har du tränat? Jag antar att du är nybörjare?

Sen angående BJJ kontra att träna lite submissions. Det är en enorm skillnad på marken, titta bara på Pride etc. De som tränar BJJ är helt överlägsna dom som bara tränat lite submissions på marken.

Jag tävlade i en submission-wrestling tävling vilket är "ingångs" tävlingen skulle man kunna säga. Så ja det är på nybörjar nivå, däremot har jag tränat judo sedan tidigare. Jag har rätt bra koll på vad jag tränar och var teknikerna kommer ifrån ska du se, så oroa dig inte.

Jag är fullt medveten om att MMA plockar sina tekniker från olika håll, brottning, bjj, thai boxning och judo mestadels.

Jag skulle bara informera dig om det moment som haricots kallade för gnugga armbågar. Ville hjälpa dig genom att ge dig lite information om den kampsport som du tydligen känner starkt för.

Men som haricots också påpekar att i den videon du länkade så ser jag inga höfter med i dom slagen. Du kommer aldrig knocka någon på det viset, iaf inte någon som vet vad dom håller på med.

Tack och hej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re:

Citat:

Angående karate så är det jävlig hård träning. Disciplinerad sport, däremot så skulle en tränad i karate tyvvär inte ha en suck mot en som tränat lika länge i Muay-Thai sålänge inte karate killen är öppen nog att lära sig en ordentlig guard osv.

Det dom gör i karate är att istället för att hålla en guard så parerar dom bort inkommande slag. Och då det kan se imponerande ut i en fullkontakts Karate match så kommer han bli knockad så hårt av en thaiboxare att han kommer ångra att han inte skyddade huvudet som han borde.

Jag har tränat karate och sparrat och då höll vi en guard. Vet inte vilken typ av karate du tränat men det kan ju skilja från olika stilar. Dock så lär man ju sig parera slag också.

Och ja en thaiboxare lär vinna över någon som tränat karate, om de är har samma talang och tränat lika länge. Speciellt i sporter som K1. Har inte sagt eller trott något annat.

Citat:

Jag tävlade i en submission-wrestling tävling vilket är "ingångs" tävlingen skulle man kunna säga. Så ja det är på nybörjar nivå, däremot har jag tränat judo sedan tidigare. Jag har rätt bra koll på vad jag tränar och var teknikerna kommer ifrån ska du se, så oroa dig inte.

Ja, i de flesta kampsporterna tränar man de grundteknikerna som tränas i thai etc.

Citat:

Jag skulle bara informera dig om det moment som haricots kallade för gnugga armbågar. Ville hjälpa dig genom att ge dig lite information om den kampsport som du tydligen känner starkt för.

Jag känner inte speciellt starkt för wing chun. Tycker däremot det vore konstigt om en kampsport skulle enbart gå ut på att gnugga armbågarna, vilket jag inte tror den gör.

Citat:

Men som haricots också påpekar att i den videon du länkade så ser jag inga höfter med i dom slagen. Du kommer aldrig knocka någon på det viset, iaf inte någon som vet vad dom håller på med.

Tack och hej.

Det är ju uppenbarligen inte dom bästa utövarna, men de tränar ju iaf annat än gnugga armbågar. De kanske är nybörjare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Citat av polis på Nolia mässan i Piteå:

"Man kan vara hur dum som helst och ändå bli polis, bara att göra högskole provet. Man kommer in oavsett poäng."

Så att komma in är nog inte så svårt.

"man måste vara dum.." passar nog bätre

Skämt å sido.. men det kanske stämmer lite då dom tog inte emot min anmälan om inbrott i bilen, med 3st misstänkta OCH nu har jag bevis vem det är, dom gör fortfarande inget.
Nåja, hoppas dom gör inget när jag hämtar tillbaka sakerna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

börjar ni babbla om kampsporter, "slagsmålsvana" och dyl som meriterande på intervjun då kommer ni definitivt inte bli poliser och ni har sumpat era framtida utsikter att komma in följande år likaså.

Permalänk
Medlem

Appropå wing chun och alla youtube-klipp: här bidrar jag med ett till som visar en lite mer praktisk användning, kanske: http://www.youtube.com/watch?v=xlRPDhuX1DY
lägger till: http://www.youtube.com/watch?v=EO6A829K56I

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Appropå wing chun och alla youtube-klipp: här bidrar jag med ett till som visar en lite mer praktisk användning, kanske: http://www.youtube.com/watch?v=xlRPDhuX1DY

Ehm... va?
Den där "kickboxing dude" var patetisk. Jag vet inte vad han har tränat, men det är uppenbarligen något där man bara touchar varandra och plockar poäng.
En hyffsad jabb hade sänkt wing chun-snubben, han hade ingen som helst guard. Men vad gör "kickboxern" istället? Snurrar runt och slänger iväg händerna och fötterna utan någon som helst kraft bakom dem.

Citat:

lägger till: http://www.youtube.com/watch?v=EO6A829K56I

Fryser alltid motståndaren så fort man nuddar dem så att man kan utföra långa serier av duttande slag och sparkar?
Det där var bland det sämre jag sett i självförsvarsväg. Det finns massvis med saker som inte händer i verkligheten där i. Ingen säckar ihop om man nuddar deras knä med foten utan kraft, armbågar knockar ingen om man inte tar kraft med kroppen, man kan inte sparka bort någon så de flyger när man redan innan sparken står på ett ben... etc. Skräp. Rent skräp.

Det mesta materialet som har självförsvar i fokus brukar vara rent nonsens, ett av de få undantag jag sett är Bas Ruttens film. Här är ett klipp med sköna delar från den (delarna är valda främst för att de är roliga, så det är inte så representativt för hela filmens material):
http://uk.youtube.com/watch?v=D3K-mrlYG7Y
Bas Rutten har visat att han kan slåss, både "på gatan" och i ringen.

EDIT: Här finns tydligen hela filmen:
http://uk.youtube.com/watch?v=rQVaTEPOsTA&NR=1

Permalänk
Medlem

Konceptet bakom wing chun är väl att man lägger kroppsvikten bakom? Hittade en intressant kille på youtube som verkar ha utvecklat det där lite, Emin Boztepe heter han. Ta en titt om du orkar.

Den där Bas Rutten verkar vara en trevlig prick, men jag förstår inte alls hur hans tips skulle komma till användning i polisiära sammanhang. Han visar ju bara hur man kan skada på bästa sätt. Hur tänkte du där egentligen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Konceptet bakom wing chun är väl att man lägger kroppsvikten bakom? Hittade en intressant kille på youtube som verkar ha utvecklat det där lite, Emin Boztepe heter han. Ta en titt om du orkar.

Jag har sett lite av Emin sedan tidigare, inget som imponerade.
Hur menar du att man lägger kroppsvikt bakom något i Wing Chun? Man ser i regel inget vridmoment i kroppen bland varken sparkar eller slag som lärs ut som WC. Om något så är avsaknaden av kroppen i rörelserna något som är anmärkningsvärt för WC och inte det motsatta.

Titta lite på slag och sparkar i thaiboxning, är utövaren bra så kommer kraften från hela kroppen då den vrids med i rörelsen... I många andra kampsporter (inklusive WC) är det bara armarna och benen som rör på sig vilket inte ger någon kraft att tala om.

Citat:

Den där Bas Rutten verkar vara en trevlig prick, men jag förstår inte alls hur hans tips skulle komma till användning i polisiära sammanhang. Han visar ju bara hur man kan skada på bästa sätt. Hur tänkte du där egentligen?

Jag visade det för att visa kontrasten mot den film du visade. Ingen av filmerna var speciellt lämpade för poliser, din för att det inte fungerar och min för att det fungerar "för bra".

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara fallet. Jag ville väl visa att wing chun kan fungera "på riktigt" och inte bara är gnugga armbågar. Att kickboxaren inte var så bra kan vi väl se som som representativt för de kriminella som man som polis kan få handskas med.

Permalänk

Lägg ner offtopic snacket nu för h*lvete! Jag uppskattar ni som gett ordentlig information men tråden handlar inte om kampsportet och dylikt. För övrigt skumt att den lever fortfarande.

Tack

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!