Permalänk
Inaktiv

Får inte till 5.1 ljud

Hej allihop!

Jag har precis kopplat ihop min dators Creative X-fi Xstreammusic ljudkort och min receiver med hjälp av en I/O modul enligt följande länk; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320935 Jag har kopplat med en koaxial kabel mellan I/O modulen och min externa Jamo Dvr50 receiver.

Jag får ut ljud i mina 5.1 Jamo högtalare och det låter kanonbra med mp3musik och när jag ser film som spelas upp från datorn. Men när jag testar högtalarna i Windowsmiljö med hjälp av Creatives egna mjukvarutest så stämmer inte mina Jamo högtalares placering i Creatives ljudtester. Har testat både ett sådanat vanligt "noise" test och ett test där en röst säger vilken högtalare som är aktuell och då stämmer det inte. Enda högtalarna som stämmer är baslådan och höger fram. Bakre högtalarna finns inte med alls. Vänster fram och center är klonade. Har dubbel och trippelkollat så att jag kopplar rätt och det har jag gjort.

När jag har lyssnat på musik genom datorn har jag tvingat receivern att köra ljud i alla högtalare så jag vet att alla högtalare fungerar och avger ljud men något fel är det i systemet. Jag fattar inte vad det är som gör att min Jamo receiver misslyckas med att skicka ut rätt ljud till rätt högtalare. Har försökt stänga av alla funktioner i Windows och i mjukvaran för X-fi ljudkortet och jag har sagt till mitt ljudkort att jag har extern källa för avkodning av ljudet och att ljudkällan ska skickas orörd, men jag ger mig f-n på att något är igång och sabbar ljudet trots allt...

Skulle vara ytterst tacksam om någon som är bättre än jag på detta ämne försöker hjälpa mig, så frustrerande när man inte får ordning på det.

Permalänk
Medlem

Kör du någon form av mjukvaru kodning av DD eller DTS då? Om inte så får du bara ut stereo ljud hur du än bär dig åt (förutom när du kollar på film som har DD/DTS ljudspår...)

X-Fi kan alltså inte skicka musik eller spel ljud digitalt som flerkanal (5.1/7.1)... För att göra det krävs det en mjukvaru DD/DTS kodare...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Tack för ditt svar!

Jag är helt med på att det krävs en ljudkälla som är kodad med DD eller DTS för att jag ska kunna köra ljudet digitalt i 5.1 systemet på korrekt sätt, förstår att mp3 ljudkällor eller avi-filmer utan DD och DTS bara blir 2.1. Men jag vill testa att jag har fått rätt på mina inställningar av DD och DTS material på något sätt. Har försökt få ett kvitto på om jag är rätt på det eller ej genom Creatives egna tester via mjukvaran för X-fi ljudkortet men frågan är om man kan testa sina högtalare här på ett tillförlitligt sätt? Det kanske krävs en renodlad digital signal från min dator till receivern för att det ska funka.

Kanske får lita på att jag har rätt ljud fast testerna säger något annat...

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan din reciever sköta avkodning av ljud från filmer (Dolby Digital eller DTS i 5.1 lr 6.1), då ställer du bara in i spelaren du använder eller ljudcodecen du använder att de ska köra "spdif passthrough".
Då kommer recievern få en korrekt bitström innehållandes ljudspåret som det är i filmen (DD lr DTS)

När det gäller musik eller spelljud så kan du inte få mer än stereo ljud när du använder digital anslutning till ditt X-Fi (PCM bitström), det finns dock som jag skrev tidigare lite lösningar på detta genom att använda vad man kallar för mjukvaru kodare till DD lr DTS, alltså ett helt fristående program som ligger & kodar flerkanalsljudet som spel häver ur sig till en Dolby Digital bit ström som din reciever sedan kan koda av.

Tar det igen, filmer innehåller alltså ett förkodat flerkanalsljud som din reciever kan koda av, du måste då ställa in spdif pass through i de codecar & program du använder (även stänga av DD/DTS dekodning i creative konsollen)

För spel & musik krävs det extra program som kodar om stereo ljudet eller flerkanals ljudet till en DD eller DTS ström då det inte är det från början & X-Fi kortet inte kan göra om det åt dig

Edit: Förlåt jag missförstog dig en smula, enklaste sättet du kan testa om det funkar som det ska är att slänga i någon DVD som har THX kalibrering (alla Starwars filmerna, Indiana jones osv...).

Creatives egna "högtalartest" är inte "förkodat" i DD eller DTS utan ljudkortet skickar ut ljud på respektive kanal analogt eller i höger/vänster kanal när det är digitalt, du får alltså surround vänster & vänster front i just vänstra kanalen, likaså på höger sida, sedan får du centern i både vänster & höger kanal. På så vis funkar alltså inte creatives egna test när du kör digital anslutning...

Bäst är egentligen att ställa in antalet högtalare till 2.0 (stereo med andra ord) i creatives högtalar inställningar när du kör digitalt, annars kan du få en hel del skumma fenomen när kortet skapar 5.1 & sedan gör om det till 2.0 för att kunna skicka det digitalt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Du får ursäkta, som du märker så är inte det här med att koppla ljud från datorn till extern receiver min grej (heller). Men nu börjar jag förstå hur slipstenen ska dras

Jag har stängt av allt "lull-lull" i creatives konsol för ljudkortet och även sagt till att DTS och DD ska skötas av extern dekoder. Jag kunde inte välja 2.0 för högtalare men väl 2.1 så det är gjort nu.

Jag använder VLC Player när jag kollar på dvd-film och 720p material som mountas i deamon-tools. Jag hittade inte något direkt om "spdif passthrough" i VLC Player men väl alternativet "Använd S/PDIF om tillgängligt", kan det vara rätt tro?

Tack än en gång för hjälpen med dina snabba svar

Edit; Med inställningarna ovan kommer det nu upp en liten rutan när man kör igång film som säger "Dolby digital bitsream out", rutan kommer fram som en inforuta och försvinner efter några sekunder, så nu känns det som jag är rätt på det.

Men ljudet blir helt uppåt väggarna, allt ljud dubbleras och låter väldigt konstigt. När jag går in i VLC Player och ändrar ljudkälla till 5.1 så blir ljudet bra igen och det låter som där kommer rätt sorts ljud från rätt högtalare, tal från center och bakgrundseffekter från bakhögtalarna men jag är inte säker.

Hade varit så jäkla soft att få till det digitala så man kan lita på att allt är rätt kopplat.