Permalänk

Re: Re: Utpingad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Jag har haft precis likadant, men det berodde snarare på någon inställning i min router.

Ok du kommer inte ihåg vilken inställning i Routern det handlade om?

Permalänk
Medlem

Jag kom på att det antagligen beror på hur du pingas ut. Får du felmedelandet “Software caused connection abort.” i statusfönstret? För det var det jag fick, vid närmare eftertanke. (Lösning på det problemet hittar du med sökorden " Disconnect from mirc+router problem " på googles).

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

tveksamt om det där kommer hjälpa för det är just så jag började märka strulet med min anslutning. jag blev disconnectad från irc kanske 10ggr/dag och nån inställning i routern lär inte lösa det. men hoppas ni får det att funka

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
tveksamt om det där kommer hjälpa för det är just så jag började märka strulet med min anslutning. jag blev disconnectad från irc kanske 10ggr/dag och nån inställning i routern lär inte lösa det. men hoppas ni får det att funka

Haft samma problem och har fortfarande samma problem att anslutningen försvinner lite smått, sitter man å surfar märker man inget om anslutnigne e borta 2-5 sekunder, men sitter man på irc är det en annan femma... Därför har jag en psybnc shell som jag connectar till, slipper man bli diskat hela dagarna.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

De ni kan prova med är att göra ett script som skriver /ping en gång var femte minut eller var tionde. Vet att jag hade ett sådant tidigare som höll anslutningen uppe. Har för mig att de bara var /ping så ska man då få ett svar tillbaka från servern med ett "pong".

Permalänk

nu tänker du på ping pong tror jag

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Nu har jag fått mitt modem utbytt, kablar och signalstyrka kollad av en tekniker och bytt ut min router men uppkopplingen är fortfarande ostabil och har vart så i typ 2 månader.

Börjar bli lite trött på det faktiskt. Fanns det något fint program som kan ligga och ticka och visa svart på vitt hur ofta uppkopplingen går ner osv?

Skulle vart nice att visa dem exakt hur dålig uppkoppling det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
nu tänker du på ping pong tror jag

Hehe, ja så kanske de är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakershaker
Nu har jag fått mitt modem utbytt, kablar och signalstyrka kollad av en tekniker och bytt ut min router men uppkopplingen är fortfarande ostabil och har vart så i typ 2 månader.

Tyvärr så kommer inte comhem att göra något alls om du inte kopplar utan routern. Dom kommer bara att skylla på den.

Citat:

Börjar bli lite trött på det faktiskt. Fanns det något fint program som kan ligga och ticka och visa svart på vitt hur ofta uppkopplingen går ner osv?

Skulle vart nice att visa dem exakt hur dålig uppkoppling det är.

Vet tyvärr inget bra program, du kanske kunde gå in i modemet och kolla, borde finnas en logg som visar hur uppkopplingen är. Prova 192.168.100.1.

Permalänk

Simpelt litet program som loggar din internet anslutning.
Kompilerad version finner du nedan
http://wilma.aso.edu.stockholm.se/~v8da226/Check%20connection...

$file = FileOpen("log.txt", 1) ; Check if file opened for writing OK If $file = -1 Then MsgBox(0, "Error", "Unable to open file.") Exit EndIf FileWriteLine($file, "Monitoring started " & _ @MDAY & _ "-" & _ @MON & _ "-" & _ @YEAR & _ "---" & _ @HOUR & _ ":" & _ @MIN & _ ":" & _ @SEC) While 1 Select Case Ping("oneringnetworks.com") > 0 Case Ping("chromium.nti.us") > 0 Case Ping("srv01-bzn1.snsci.net") > 0 Case Ping("www.google.com") > 0 Case Ping("games.internode.on.net") > 0 Case Else FileWriteLine($file, "Down? " & _ @MDAY & _ "-" & _ @MON & _ "-" & _ @YEAR & _ "---" & _ @HOUR & _ ":" & _ @MIN & _ ":" & _ @SEC) EndSelect Sleep(1000) WEnd Func OnAutoItExit() FileWriteLine($file, "Monitoring ended " & _ @MDAY & _ "-" & _ @MON & _ "-" & _ @YEAR & _ "---" & _ @HOUR & _ ":" & _ @MIN & _ ":" & _ @SEC) EndFunc ;==>OnAutoItExit

Permalänk

Ping ------Pong

Tack för alla svar,,
Felet verkar ligga hos Comhem jag har provat alla möjliga inställningar på Modemet/routern + jag har uppdaterat nätverkskortets drivrutiner osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Fanns det något fint program som kan ligga och ticka och visa svart på vitt hur
ofta uppkopplingen går ner osv?

antar du redan kör programmet som walle_sthlm nämnde annars finns icpld för linux. rekommenderas varmt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vessslan
De ni kan prova med är att göra ett script som skriver /ping en gång var femte minut eller var tionde. Vet att jag hade
ett sådant tidigare som höll anslutningen uppe. Har för mig att de bara var /ping så ska man då få ett svar tillbaka från
servern med ett "pong".

alla vettiga klienter som är yngre än 80-talet pingar nog servern automatiskt. enda gången man behöver göra det där manuellt är ju om man telnettar direkt till ircd:en.

Visa signatur

Permalänk

Ping-pong

Det knackade på en Comhem tekniker på dören, han ville mäta signalstyrkan i kabeln för grannen under mig fick ingen bild på sin Tv via digitalboxen.Signalen var väldigt svag så han så att dom troligen skulle sätta en signalförstärkare innan switchen som sitter på vinden, jag ligger först i slingan..Hoppas detta kommer att lösa även mina ping-problem

Permalänk
Medlem

Re: Ping-pong

Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
Det knackade på en Comhem tekniker på dören, han ville mäta signalstyrkan i kabeln för grannen under mig fick ingen bild på sin Tv via digitalboxen.Signalen var väldigt svag så han så att dom troligen skulle sätta en signalförstärkare innan switchen som sitter på vinden, jag ligger först i slingan..Hoppas detta kommer att lösa även mina ping-problem

låter ju bra. själv ligger jag sist på slingan, fick höra det sist jag hade en tekniker hemma. fattar inte varför man har "switchen" på vinden förresten? låter ju helt sjukt

Visa signatur

Permalänk

Jamie och ni andra. Har ni fått 10 i ull ännu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
låter ju bra. själv ligger jag sist på slingan, fick höra det sist jag hade en tekniker hemma. fattar inte varför man har "switchen" på vinden förresten? låter ju helt sjukt

Gamla nät. Innan Kabel-TV, när alla fick sin signal från antenn på taket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield

Nix! Inte i Kungsladugård

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield

Samma som ovanstående, inte i Kungsladugård!

Permalänk

Kolla om ni har kassa download-hastigheter på kvällarna. Isf felanmäll, det gjorde jag och inte långt efter det kunde jag få 10 i ull..

Permalänk
Hedersmedlem

Ringde och felanmälde, igen, idag. Det lät som att de skulle skicka ut tekniker och kolla "källaren" här, och om det är OK skicka ut en hem hit igen. Bara hoppas att något händer... Har inga extrema problem, men det går ner under 10Mbit vissa kvällar ibland (har 24), och under 17 i princip varje dag.

frostfield: Vad f-n kommer "ull" från egentligen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bäää...

Inget 10 här heller, såklart. Det var väl tal om (rykten?) att de skulle uppgradera en station i Kungsladugård i augusti, men det tror jag inte längre så mycket på. Om man kollar på deras tidsplan för 50Mbit nedströms så är Göteborg inte alls klart i Augusti, snarare senast i november. Men det är ganska coolt att de resterande 4% av deras dryga 500,000 stora kundkrets (bredbandskunder) ska få vänta ett halvår längre än alla andra på 8-10Mbit upstream. I en storstad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Bäää...

Inget 10 här heller, såklart. Det var väl tal om (rykten?) att de skulle uppgradera en station i Kungsladugård i augusti, men det tror jag inte längre så mycket på. Om man kollar på deras tidsplan för 50Mbit nedströms så är Göteborg inte alls klart i Augusti, snarare senast i november. Men det är ganska coolt att de resterande 4% av deras dryga 500,000 stora kundkrets (bredbandskunder) ska få vänta ett halvår längre än alla andra på 8-10Mbit upstream. I en storstad.

Tekniker på plats sa till mig, augusti. Litar mer på dem än på Kundtjänst

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Joo en tekniker brukar oftast ha bättre koll en en på kundtjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bäää...

Kan ju fråga hyresvärden, han borde la veta när det är dags? Finns 10 i innerstan i Göteborg nu iaf

Permalänk

Hyresvärden lär inte bry sig om sådant.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Hyresvärden lär inte bry sig om sådant.

om det inte är en datornörd hyresvärd dvs...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Enligt kundtjänst så vet de ju verkligen ingenting. Efter upprepade försök att få dem att utveckla (utöver det automatiserade “ditt område är inte uppgraderat än”) så tycker man ju att de borde höra efter med någon. Antingen vill de inte ge ut informationen eller så vet de verkligen inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Enligt kundtjänst så vet de ju verkligen ingenting. Efter upprepade försök att få dem att utveckla (utöver det automatiserade “ditt område är inte uppgraderat än”) så tycker man ju att de borde höra efter med någon. Antingen vill de inte ge ut informationen eller så vet de verkligen inte.

Tror verkligen att det inte vet. Det vore ju konstigt om kundtjänstpersonalen informerades om något som det inte sen får berätta vidare till kunden om.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Jag har kört TP test i tre dagar (15 test) nu och har ett medelresultat på 10.4 Mbit/s DL och 6Mbit/s UL. Detta med en 24/10-uppkoppling. Så det är väl dags att ringa comhem efter helgen nu när jag har lite statistik att visa upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag har kört TP test i tre dagar (15 test) nu och har ett medelresultat på 10.4 Mbit/s DL och 6Mbit/s UL. Detta med en 24/10-uppkoppling. Så det är väl dags att ringa comhem efter helgen nu när jag har lite statistik att visa upp.

Samla inte för många bara... Jag körde ett test var 20:e minut i en vecka (med lite hackande i config-filen), de bad mig om TRE mätningar totalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

finns nog inte ett företag som är så kasst som comhem på kundtjänst.

Vart utan tele i 3 veckor. Skickar ett mail 1a juni. får svar 1 vecka efter:

Har förklarat allt som man skall och enligt min egna normer. Men i mitt mail glömde jag naturligtvis att påpeka att jag hade startat om modemet?

Får ett svar från ej Tjej. hon svarar : Har du testat att starta om modemet?

Idag är vi i ett samhälle där vi är idiot förklarade. Och i denna stund efter mitt mail kände jag att jag var rätt utpekad som korkad.

Ett nytt mail fylls i och får ett svar som låter : Det låter konstigt har du tatt ur modemet i 10 sec?

Idiot förklarad på nytt.

Tänker då varför i hela helvetet ska dom fråga om omstart av modem. I dag finns det väll en norm att alltid starta om en el pryl om den inte fungerar?

Irriterad som jag var så skickade jag ett mail på kanske A4 hur problemet uppstod och vad mina modem loggar säger mig om telefonen.

Far min får ringa från jobbet och frågar. Han får tag på en kille som ska lämna jobbet och ber en ringa upp. Han berättar med att jag känt att jag varit en idiot hos comhems sida som att jag inte kunde något. Han säger med till killen i luren att dom borde läsa mitt sista brev som jag skickade för 1½ Vecka sedan. Killen säger att dom kommer ringa upp.

Jag sa till Far att dom kommer aldrig att ringa. Och dom har säkerligen läst mitt mail. troligen var det för komplicerat för dom.

Far ringer upp dagen efter och får tag på en ny person. Då är helt plötsligt ett nytt modem på väg på posten! (varför kunde dom inte mailat att det var de så slapp man ringa igen eller att dom ringde och sa det?)

Ska vi som kund behövas drabbas på det här sättet? är det inte dags att folk går iväg men klagomål i stor grad.

Det enda deras support kan är i princip att läsa på en lathund skriven av en idiot.

Eller vad tycker ni? ska det behöva ta 3 veckor innan någon av dom ens lyfter ett finger?

Visa signatur