Från ADSL till Kabel, vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem

Från ADSL till Kabel, vad kan jag förvänta mig?

Ska inom en månad äntligen lämna mina päron och flytta till eget, hade ju helst velat ha fiber men lägenheterna där har redan fått fjärrvärme så dom kommer aldrig att gräva för fiber, hur som så finns det com hem i huset så det får bli det. Sitter nu på ADSL 8/0.75 och tänker satsa på 24/10 när jag flyttar, men hur fungerar kabel? Kan man köra fullt upp och ner samtidigt eller begränsas man på samma sätt som adsl?

Tack på förhand.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Det beror på vart du flyttar. I stockholms trackten är det inget att föredra. Då hade jag hellre haft ADSL.

Comhems Support suger i allt och du kommer knappast bli nöjd om du flyttar till ett hus som har mycket problem. Det tar år innan saker händer.

Därför varnar jag dig i förväg. Du kan kolla in Comhem tråden så kan du läsa mera där.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan köra i princip fullt upp och ner samtidigt med ADSL också om du sköter det på rätt sätt.
Tricket är traffic shaping. Mera specifikt så måste man se till att prioritera så att ACK-paket (läs valfri artikel om TCP windowing) kommer först. Till windows finns t ex cfosspeed som sköter detta. På *nix är det förstås inga problem (t ex PF, iptables).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag ni fokuserar fel, som wärchare vill jag ha upload, och vilken dsl lina kan man få 10mb upload med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen har jag 28 ner på en bra dag och runt 12 upp.
Under hård belastning på nätet sjunker download lite men aldrig upploaden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Personligen har jag 28 upp på en bra dag och runt 12 ner.
Under hård belastning på nätet sjunker download lite men aldrig upploaden.

Du menar nog tvärt om. 28 ner och 12 upp.
Jag ligger typ på samma med min 24/10 lina hos comhem.
Lite sämre ping tider än vad jag hade med lokala internet leverantören tidigare.(Då 24/1)

Annars funkar Comhem ganska bra tycker ja. Supporten som de är sagt här tidigare är väl inte jätte kunnig direkt.

Permalänk
Medlem

Nej jag förväntar mig ingen support heller, jag har klarat mig med typ 3 samtal sen jag skaffade tele 2's adsl för 6 år sedan. Ping tider är inte så viktiga då det enda jag spelar är TF2 och då bara för att fördriva tiden.

Visa signatur

Permalänk

Skulle välja Comhem. Där kan du få bättre upload och snart även 50 Mbit/s ner. För mig fungerar det bra. Har haft problem med hastigheten tidigare, men det fixades efter ett samtal med supporten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Det beror på vart du flyttar. I stockholms trackten är det inget att föredra. Då hade jag hellre haft ADSL.

Comhems Support suger i allt och du kommer knappast bli nöjd om du flyttar till ett hus som har mycket problem. Det tar år innan saker händer.

Därför varnar jag dig i förväg. Du kan kolla in Comhem tråden så kan du läsa mera där.

Tror knappt alla Comhemkunder i Stockholmstrakten har så stora problem. Att supporten inte kan något om dina problem, kan ju tyda på att de sällan får såna samtal . Men kan hålla med om att de kunde vara lite mer tekniskt kunnande.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|