Permalänk
Medlem

Zalman VF700-cu(alcu) strömbrist?

Hej!
Jag installerade nyss ovanstående fläkt på mitt XFX geforce 8600 kort pga att orginalfläkten lät som en ihoprostad jetmotor.

Min AMD Athlon x2 3ghz processor som inte är överklockad verkar dock gå alltför varmt sen dess(jag tror då att det var sen dess, har inte kollat tempen på ett tag).
CPUn är uppe i 66 grader efter ca 10 minuters spel vilket den aldrig har varit tidigare.

Kan det vara så att zalmanfläkten är sämre än orginalfläkten på grafikkorten och att dess temperatur får min cpu att bli för varm(jag har ingen termometer på grafikkortet så jag kan bara spekulera)?

Kan det ha blivit strömbrist i systemet som gör så att CPU fläkten går långsammare än vanligt? Kan jag kolla det i Sandra?

Hur många varv borde stock kylaren till CPUn gå på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

skulle det bli strömbrist så skulle inte datorn fungera..

Permalänk
Avstängd

CPU-kylaren är vämrereglerad, den kan gå från 800-4000rpm. Eftersom du bytt en fläkt på grafikkortet, kan du inte råkat koppla ur processorfläkten

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men nej. CPU fläkten snurrar på utan problem. Hmm jag antar att det helt enkelt blir till att köpa en ny effektivare CPU fläkt. Stock kylaren låter ändå så förbannat mycket.

55 grader i idle är inte så njutbart.

Permalänk

Jag skulle gissa på damm som samlats i cpu-kylaren sen förra gången du kollade temperaturen.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Eller så kanske orginalkylaren blåste ut luften ur lådan, medans Zalman fläkten har kvar det inne i lådan...?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45