Flightmode inte tillåtet på flygplan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Kolla Sean's uttalanden istället: phonemode i plan är i samma liga som rattfylla... Kom igen, lite hjärna skadar inte ibland

Du är inte lite dryg va? Det är inte flightmode i planet när du väl har lyft jag pratar om. Jag pratar om att man bör följa de säkerhetsföreskrifter som gäller vid START och LANDNING där ALL elektronisk utrustning ska stängas AV, inte bara vara i flightmodeläge. Vilket ord i den meningen är det DU inte förstår?

Dessutom är det egentligen inte det jag stör mig på. Det jag stör mig på är vissa personers synsätt där förbud inte gäller dem, av någon outgrundlig anledning. Av någon skäl finns det ett förbud. Förbudet förändras troligen, eller tas bort helt, när det är läge för det. Tills dess, är det ett förbud, ingen "önskan" eller "förhoppning". Det underlättar ju om du tolkar mig rätt. Det känns som att du borde ha gjort det under alla dessa trådar nu, men du stör dig för mycket på mig nu tror jag så du skriver vad som helst.

Sen är en rattfyllan med två inblandade bilar en ##### petitess, i jämförelse med en flygplanskrasch med 20- 50- 100 -200 passagerare, milt sagt...

EDIT: Nu har jag uttryckt min åsikt så klart och tydligt som jag kan. Återkommer eventuellt en sista gång, och då troligen med en hel del fakta som visar på varför det inte är bullshit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Du är inte lite dryg va? Det är inte flightmode i planet när du väl har lyft jag pratar om. Jag pratar om att man bör följa de säkerhetsföreskrifter som gäller vid START och LANDNING där ALL elektronisk utrustning ska stängas AV, inte bara vara i flightmodeläge. Vilket ord i den meningen är det DU inte förstår?

Dessutom är det egentligen inte det jag stör mig på. Det jag stör mig på är vissa personers synsätt där förbud inte gäller dem, av någon outgrundlig anledning. Av någon skäl finns det ett förbud. Förbudet förändras troligen, eller tas bort helt, när det är läge för det. Tills dess, är det ett förbud, ingen "önskan" eller "förhoppning". Det underlättar ju om du tolkar mig rätt. Det känns som att du borde ha gjort det under alla dessa trådar nu, men du stör dig för mycket på mig nu tror jag så du skriver vad som helst.

Sen är en rattfyllan med två inblandade bilar en ##### petitess, i jämförelse med en flygplanskrasch med 20- 50- 100 -200 passagerare, milt sagt...

EDIT: Nu har jag uttryckt min åsikt så klart och tydligt som jag kan. Återkommer eventuellt en sista gång, och då troligen med en hel del fakta som visar på varför det inte är bullshit.

Till skillnad från dig så vet jag lite fakta. (kollat ditt CV). Så kom gärna och förklara för mig hur en mobil med sändaren avslagen kan få ett plan att haverera. Jag har inte påstått att jag brukar ha mobil på vid start och landning. Dock har jag den alltid i flightmode övrig tid. Även om flygbolaget inte tillåter detta. Och jag brukar inte köra rattfull

Permalänk
Citat:

Till skillnad från dig så vet jag lite fakta. (kollat ditt CV). Så kom gärna och förklara för mig hur en mobil med sändaren avslagen kan få ett plan att haverera. Jag har inte påstått att jag brukar ha mobil på vid start och landning. Dock har jag den alltid i flightmode övrig tid. Även om flygbolaget inte tillåter detta. Och jag brukar inte köra rattfull

hehe, nja, alltså alla ord jag skrev gick tydligen inte fram, så jag citerar mig själv:

Citat:

Det är inte flightmode i planet när du väl har lyft jag pratar om. Jag pratar om att man bör följa de säkerhetsföreskrifter som gäller vid START och LANDNING där ALL elektronisk utrustning ska stängas AV, inte bara vara i flightmodeläge. Vilket ord i den meningen är det DU inte förstår?

Huruvida telefonen kan störa även om den är i flightmode vet jag inte, men jag håller på att fiska lite på den informationen av en person som dagligdags säljer jetflygplan i den största klassen. Det jag återigen menar är bara att säkerhetsföreskrifterna hos de allra flesta flygbolagen säger att all elektronisk utrustning ska stängas av, helt, inte sättas i flightmode. Säg sedan att det är en Boeing eller Airbus med x hundra passagerare, där i princip varje person har en mobiltelefon, och bra många har en hel del andra elektroniska prylar med sig som datorer eller/och MP3-spelare. Det, skulle jag säga, blir en hel del elektronik som tillsammans, skulle kunna störa. Det sitter trots allt både magneter i hörlurar och högtalare, sändare i telefonerna, batterier i dem och alla genererar någon typ av energi etc. Men som sagt, jag återkommer.

Så stänger du av allt vid start och landning, så behöver inte du och jag bråka längre eller - jag tänker inte bråka med dig längre. Då är jag glad, nöjd, content. Ska vi ta i hand, och så återkommer jag med lite fakta (som jag hoppas kunna få fram) och sen pratar vi vidare?

*sträcker ut handen försiktigt*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund

Huruvida telefonen kan störa även om den är i flightmode vet jag inte, men jag håller på att fiska lite på den informationen av en person som dagligdags säljer jetflygplan i den största klassen. Det jag återigen menar är bara att säkerhetsföreskrifterna hos de allra flesta flygbolagen säger att all elektronisk utrustning ska stängas av, helt, inte sättas i flightmode. Säg sedan att det är en Boeing eller Airbus med x hundra passagerare, där i princip varje person har en mobiltelefon, och bra många har en hel del andra elektroniska prylar med sig som datorer eller/och MP3-spelare. Det, skulle jag säga, blir en hel del elektronik som tillsammans, skulle kunna störa. Det sitter trots allt både magneter i hörlurar och högtalare, sändare i telefonerna, batterier i dem och alla genererar någon typ av energi etc. Men som sagt, jag återkommer.

Åh oohh... hörlurar och batterier som genererar energi! Bäst att ringa närmaste Feng Shui-expert, fort!

Det finns ett flertal anledningar till att elektronik skall vara avstängd under start/landning, och varför mobiltelefoner skall vara avstängda eller i flightmode hela tiden, men ingen av dem är att planet skulle på något sätt skulle riskera att krascha.

Som flera redan tagit upp skall elektronik vara avstängd för att människor inte skall vara distraherade under eventuella nödsituationer. Laptops skall inte kastas runt i kabinen (det viktiga är att de läggs ner i handbagaget, inte att de är av). Folk skall inte sitta med hörlurar och inte höra säkerhetsmeddelanden. Mobiler skall inte vara igång för att det orsakar problem för operatörerna när du når många master samtidigt och även förflyttar dig väldigt snabbt mellan dem.

Det är betydligt enklare för flygbolagen att bara säga "stäng av allt, annars kraschar vi!" än att resonera med 200 passagerare.

Därmed inte sagt att det är fel att du respekterar och vill följa alla bestämmelser du ser, det är ditt val. Men du behöver inte bli så arg när du ser/hör andra som har mobilen igång under en flygning (däremot skall man inte ha laptops uppe under start/landning, precis som allt annat handbagage), det kommer inte att påverka dig eller din säkerhet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Åh oohh... hörlurar och batterier som genererar energi! Bäst att ringa närmaste Feng Shui-expert, fort!

Det finns ett flertal anledningar till att elektronik skall vara avstängd under start/landning, och varför mobiltelefoner skall vara avstängda eller i flightmode hela tiden, men ingen av dem är att planet skulle på något sätt skulle riskera att krascha.

Tjena hulle!

Coolt, du jobbar med teknik och säkerhet inom produktion av större flygplan hör jag, och verkar ha koll. Kan inte du backa upp ditt påstående med någon sorts fakta mer än din åsikt eller inte speciellt roliga skämt om Feng Shui? Har du någon artikel, någon forskning etc.?

Återigen, jag skulle inte reagera ens i närheten av så mycket som jag har gjort i tråden här, om det var så att du flög planet själv och jag slapp vara medresenär... Det valet har jag som sagt inte i kommersiella flighter, och jag är ännu inte så tät att jag kan köpa mig ett eget flygplan där alla gör som jag önskar - när det gäller start och landning.

Jag återkommer med fakta när jag har fått ihop den.

Permalänk
Medlem

Testade inte Mythbusters det här med mobiltelefoner på flygplan?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Testade inte Mythbusters det här med mobiltelefoner på flygplan?

Säsong 4, avsnitt 6. men kan inte minnas om de testade flightmode o hur det gick

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Säsong 4, avsnitt 6. men kan inte minnas om de testade flightmode o hur det gick

Från programmet:

Citat:

Cell Phones on Planes

Myth: Cellphones don't interfere with plane instrumentation -- it's a conspiracy to get passengers to pay the higher priced in-flight phones.

Result: Using a faraday cage to block outside interference, the MythBusters set up a few common instruments from jetliners inside while using a cellphone. At 800-900MHz (a common cellphone bandwidthfrequencies), there's definite interference on some of the aircraft instrumentation. Because of federal law, they can't test in the air, though they're able to do so on a grounded private plane., and the tests there show no interference at all. The MythBusters call the conspiracy busted because they believe the airlines are simply not taking any chances with cellphones, since new ones with new frequencies are coming out every day.

http://www.tvsquad.com/2006/03/20/mythbusters-cell-phones-on-...

Mer från Discoverys sida med egna upplevelser av tittare:

Citat:

I have spent the last 12 months obtaining my pilots licence. During one of my solo training flights i forgot to switch off my cellphone. During my landing procedure, my cellphone rang. The VOR compass i had set lined up for the runway landing went crazy! On this episode, they tested the cell phone signals in a modern, state of the art plane which uses all fully digital navigation systems. In the older planes like Cessna 172's (what I was flying on the day) and the gear used in Grant's test rig, the result may be different

http://mythbusters-wiki.discovery.com/page/Cell+Phones+on+Pla...

Permalänk
Medlem

Är inne på ditt spår Sean.
Skit samma om en mobiltelefon påverkar eller inte. Nu står det i bestämmelserna och då får man fan rätta sig efter det.
Ska man vara rebellisk tonåring kan man vara det på sitt egna plan. Väldigt mycket jag-vet-bäst-ingen-ska tala-om-för-mig-vad-jag-ska-göra-tonårsrebell-skriker-åt-mamma-och-pappa över många i den här tråden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Och väldigt många okunninga i tråden med

Permalänk
Medlem
Citat:

i det här fallet så är nog de flesta okunniga

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Var är modsen?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Varning utdelad och övertyga mig framöver om att tråden ska slippa låsas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man är inte okunnig för att man rättar sig efter bestämmelser även om man vet att de är onödiga. Då är man bara omogen och respektlös (inte häftig).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja leva i en värld där ingen ifrågasatte saker och ting. Då hade vi ju fortfarande trott att jorden e platt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Kom också hem från Mallorca för några dagar sen och flight mode var förbjudet (Spanair). De sa det upprepade gånger i högtalarna.

Om jag minns rätt så var det alla flyg till/från spanien som flight mode är förbjudet för att Spanska luftfartverket (eller liknande) ännu inte hunnit testa och godkänna flight mode.

Men man får ha på mobilen men inte flight mode ? hehe.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Skulle inte vilja leva i en värld där ingen ifrågasatte saker och ting. Då hade vi ju fortfarande trott att jorden e platt.

Nej, vem vill det? Hoppas ingen vill det. Däremot är det skillnad på att ifrågasätta saker och ting, och att bryta mot förbud eller säkerhetsföreskrifter. Då är det väl bättre att ifrågasätta och försöka förändra förbudet och säkerhetsföreskriften istället för att bryta mot dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM

Det är väl en stor skillnad på att ifrågasätta någonting vars mening och syfte är att skydda människor? Att kyrkan fick jorden till att vara platt beror på helt andra egenskaper. Två ledord; Makt och kontroll.

Håller med om att flightmode är ett bra sätt att kunna använda sin nalle under färd. Dock gillar jag inte att folk fullständigt skiter i bestämmelserna bara för att mythbusters säger dittan eller dattan.

För även om mythbusters varit Einsteins, vilket de givetvis inte är. Så spelar det ingen roll, förbudet är där för att skydda DIG som resenär. Att tro det skulle bero på att de vill vara "elaka" eller helt enkelt bara idiotiska, är ju en riktigt patetisk syn på det hela.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden pga för mkt flamewar, gick helt enkelt inte att få ngn sammanhang. Men, hur är det alltså på de plan man vanligen hamnar på när man ska till turistländer, spanien sa nån att det inte var tillåtet på. Men till grekland och dess övärld, bulgarien, kroatien och så, hur är det där?

Jag stänger självklart av telefonen på flyget, det finns liksom bara inte att ha det på. Tycker dessutom det är skönt om man får en anledning att stänga av den. Konstigt att vissa fått operatörs-sms under flighter, tycker det låter helt sjukt att signalerna når så högt upp.
Med tanke på att mobilmaster till 99% pekar snett nedåt.

Men har ju en ny leksak nu (ny lur) med schysst mp3spelare och flightmode, och det vore ju synd om det vore förbjudet på de flesta destinationer. Om det var så skulle det nog klia litegrann att sätta på den lite sådär i smyg väl uppe i luften, man kan ju koppla vanliga hörlurar till den så det inte ser så suspekt ut, hehe.
Och sen stänga av den innan landning.

Eller ja, jag vet inte.
Säkert fler än man tror som har sina mobiler på i telefonläge, med tanke på hur denna tråden fullkomligt dampade sönder med folk som kastade skit på varann. ^^

Så ja, ursäkta om det jag frågar om redan är upptaget tidigare i t.ex inlägg #58 eller nåt sånt, men ngn vänlig själ får gärna briefa mig lite snabbt på ett par rader eller så bara.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv

Skulle väl inte vara konstigt om 200 passagerar, kanske 100 mobiltelefoner, skulle störa utrustningen?

Vad jag vet ska man ha ALL elektronisk utrustning avstängd under start/landning, riktigt varför vet jag inte.

Jag fick inte ha min mp3-spelare igång förrän vi var uppe i luften...

Permalänk
Medlem

Vad är detta för tråd där massa 16-åringar sitter och pockar på varför man ska ignorera regler, bara för att man sett att det är ofarligt på Discovery?

Vad händer egentligen när alla dessa ignoranta passagerare sätter sig i ett flygplan och tänker "Det händer inget, det är helt ofarligt enligt Mythbusters." och sätter igång telefonerna som börjar söka basstationer. Jo, hela flygplanet blir något som kan liknas en riktantenn. Och vad finns i ändorna på denna tub? I bak sitter stjärtfenan med sina höjd- och sidroder som är hyfsat vitala för flygningen. I fram ligger flightdeck som har ännu fler känsliga instrument.
Så vad tror ni händer när 200 mobiltelefoner eldar på för fullt?

Flygbolagen är oftast väldigt snabba på att ta bort regler som inte kan försvaras, t.ex kan man se rörliga kartbilder och information om höjd och hastighet på skärmar i nackstöden under hela flighter. Men regeln om radiosändare är kvar? Finns det kanske inte en anledning?
Eller är själva grejen att ni kommer direkt från klassrummet där ni inte får ringa under lektionstid, och nu när ni sitter i flygplanet har ni ingen lärare som ser er? Det är det här intrycket jag får av er. Stor eloge till sean.wiklund som står på sig i det här fallet, jag har också kunnat engagera mig så en gång i tiden. Men jag har fått ge upp eftersom det varit direkt omöjligt att komma fram med poängen. Det tar stopp någonstans helt enkelt.
Det är synd att det ska kunna riskera andra människors liv (200 telefoner i en metalltub som sagt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluefish
Vad är detta för tråd där massa 16-åringar sitter och pockar på varför man ska ignorera regler, bara för att man sett att det är ofarligt på Discovery?

Du missar det lilla faktum att huvuddelen av alla resenärer som använder sina mobiltelefoner ombord flygplan är vuxna affärsmän som flyger nästan dagligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluefish
Så vad tror ni händer när 200 mobiltelefoner eldar på för fullt?

Det händer inte ett skit. Det skulle vara flera hundra krascher per dag om moderna flygplan skulle påverkas av mobiltelefonerna ombord.

Visst skall man respektera regler men flygplan kraschar inte p.g.a. mobiltelefoner, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Det händer inte ett skit. Det skulle vara flera hundra krascher per dag om moderna flygplan skulle påverkas av mobiltelefonerna ombord.

Visst skall man respektera regler men flygplan kraschar inte p.g.a. mobiltelefoner, punkt slut.

Inte i den svaga strålning som instrumenten utsätts för just nu, men om en B747, t.ex från TUIFly med 600 pers inkl. crew skulle ha sina telefoner igång, blir jag inte förvånad om signalerna når instrumenten. Det finns alltid något ställe där kablagen inte är lika bra skärmade.
Den gång detta inträffar kommer inte folk ha tanken på att deras telefon kan bidra till problemen med flygplanen, för de pratar ju inte i den. Men i ett flygplan som rör sig i flera hundra knop så tappar alla telefoner kontakten med basstationen samtidigt, och börjar sända..
Så tills dess att man testat flygplanen ordentligt och uteslutit interreferens(?) så känns det för mig bra att de flesta följer reglerna hos det bolag de flyger med, om inte annat än för att de vill ha en lugn resemiljö.

Att man inte får använda flight mode hos Spanair begriper inte jag heller..

Permalänk
Medlem

Jag åkte till Kreta nu i somras, och körde med flightmode på vägen dit (men helt avstängt vid start och landning)...

När jag sedan skulle tillbaka så sa de i högtalarna att även flightmode var förbjudet under hela resan. Jag frågade en flygvärdinna, och hon sa att det stämde. Jag blev lite irriterad, och sa att telefonen inte strålar då, och att en laptop, som är tillåten, förmodligen är mycket mer "skadlig" än min lilla telefon i flightmode som inte strålar mer än en mp3-spelare. Men det var ju inte hon, utan de på flygbolaget, Iberworld, som bestämde reglerna...

Jag tycker att det är irriterande med såna där regler som bara finns för att de finns, och att det är illa att man ska behöva sitta 4,5 timmar utan musik bara pga det... Men jag förstår självklart att man inte ska ha själva telefonen på...

Permalänk
Medlem

En sådan GSM-jammer brukar jag ta med mig när jag ska flyga, så att folk lär sig att inte ha mobilen igång när de flyger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
säkert samma anledning till att de vill att man ska stänga av mobilen när man ska tanka bilen

Nej, det är det inte. När du tankar står du i en EX-zon och där tillämpar man ATEX-regler. Så där får du egentligen inte ha någon elektrisk apparat som inte är ATEX-godkänd. Men eftersom hela bilen är en rullande antändnings-/explosionsrisk så spelar det ingen roll om man nu skulle råka ha sin mobil i fickan när man tankar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon mobilteckning på från plan?

Sen att ha ALLT av tycker jag är löjligt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om flygplan skulle chrasha om man använde mobiler ombord så skulle mobiler vara lika förbjudna på planen som vapen är.

Och tror ni att det flygit ett enda plan de senaste 10 åren där ingen mobil varit på någon gång under resan?

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det inte är för att folk skall prata i telefon om en nödsituation skulle uppstå. Eller om någon lyssnar på musik med väldigt hög volym på och inte hör vad som pågår föräns det är försent...

Permalänk
Medlem