Permalänk

Iphone vs Nokia N95?

Tjena. Det är så att jag funderar på att köpa Iphone nu den 11juli. Men jag tvekar lite nu. Vilken hade du valt att köpa? GPSn i Iphone kan man använda den som en vanliga gps, t.ex du skriver in en adress sätter mobilen i bilen och kör efter gpsn i iphonen?

Vad är den största skillnaden mellan dessa telefoner?

Permalänk
Medlem

gpsen i n95:an ska funka skit iallfall vad jag har hört från kollegor som har en.
inte riktig koll på n95:an men alla symbian lurar jag testat hitils, har en n73:a nu.. är jäävulskt sega i en del menyer.

Tex dra fram kameran på min tar mellan 5-10 sekunder.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

iPhone är framtidens applikations vapen och vi lär få se många intressanta program till den som gör den mest allsidig av alla lurar.
N95 känns som den har allt i teknik med en tröghet och mindre användarvänlighet vilket känns som vilken telefon som helst och inte speciell.
iPhone är spännande, innovativ och av Apple.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka krav man har. Att kunna ta ett kort i Mpix, Geotagga det, dra fram BT tangentbordet och visa bilderna på TV:n är ju rätt fräckt. Sedan är ju frågan om man behöver funktionerna, men jag dissar gärna touch interface för en mobil som är utvecklad utav nissar som har gjort det i några år sedan tidigare. Apple kan mediaspelare och datorer.

Kika annars på HTC diamond, känns rätt najs.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Om du planerar att använda telefon som gps-navigatör i bilen, så tänk på att iphones SDK inte verkar tillåta program av den typen. Navigon, TomTom och andra altså kanske inte kommer att få släppa sina program till iphonen, och den inbyggda gps-funktionen är bara vanliga google maps som kan rita ut din position på kartan, altså långt ifrån lika komplext som riktig navigeringsmjukvara.

Så vill du ha bilnavigering och det lutar åt iphonen, så vänta någon månad, och se om de stora navigatortillverkarna får tillstånd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ramlade över den här videon nyss.. kan vara intressant
http://www.youtube.com/watch?v=ceabzDSmb9g

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om du planerar att använda telefon som gps-navigatör i bilen, så tänk på att iphones SDK inte verkar tillåta program av den typen. Navigon, TomTom och andra altså kanske inte kommer att få släppa sina program till iphonen, och den inbyggda gps-funktionen är bara vanliga google maps som kan rita ut din position på kartan, altså långt ifrån lika komplext som riktig navigeringsmjukvara.

Så vill du ha bilnavigering och det lutar åt iphonen, så vänta någon månad, och se om de stora navigatortillverkarna får tillstånd.

ja ska bli intressant o se om bilden me navigons navigering på iphone är sann o kommer säljas

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har haft N95 sen den kom ut på marknaden här. Tycker att den är bästa allt i ett maskinen som finns idag. Mitt abb går snart ut så jag kan förlänga med en ny mobil. Men jag kan bara hitta 1 mobil som verkar så mycket bättre än N95 så jag vill binda mig. Den mobilen är Samsung Omnia.

Skulle jag välja mellan N95 och kommande iphone så tar jag N95 utan snack.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

På fredag kommer du kunna få bättre svar iom att iPhone börjar säljas i sverige då. Sedan kanske du har tur och får en åsikt från en användare som har testat båda telefonerna!

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

hej jag har en fråga om C902 sony ericsson och N95

nör det gäller batteri tiden får man ladda N95´n oftare än andra mobiler?

samt C902 är det en bra mobil om man jämför med Nokia samsun Lg?

Iphone är inte intressant men N95 är men om batteriet är så dåligt osm det verkar är det ens lönt att fundera på den?

ja menar laddar jag batteriet vill man det ska hålla nåra dar i allafall.

Så vad säger ni mobi frälsta

SE eller NOkia eller Samsumg/LG?

nåt som är bättre än min 880i som har FM-radio bra kamera mer än 2MP i allafall

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
hej jag har en fråga om C902 sony ericsson och N95

nör det gäller batteri tiden får man ladda N95´n oftare än andra mobiler?

samt C902 är det en bra mobil om man jämför med Nokia samsun Lg?

Iphone är inte intressant men N95 är men om batteriet är så dåligt osm det verkar är det ens lönt att fundera på den?

ja menar laddar jag batteriet vill man det ska hålla nåra dar i allafall.

Så vad säger ni mobi frälsta

SE eller NOkia eller Samsumg/LG?

nåt som är bättre än min 880i som har FM-radio bra kamera mer än 2MP i allafall

Använder du inte telefonen mycket utan pratar några minuter om dagen då håller N95:an länge. Börjar du däremot surfa, lyssna på musik eller göra något annat så tar det inte många timmar innan den är slutkörd. Same shit gäller med iPhonen enligt dom recensioner som har kommit ut.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

ok då vet jag ja jag pratar väl inte överdrivet mycket men lit eiaf sms´r mms:ar osv.

musik blire itne o lyssna så mycket på
surfa heller anant än efter rignsignaler o sånt.

ska åka till mediamarkt och prova C902 o N95 känna på knapparna hur det är att navigera i meyer osv.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om du planerar att använda telefon som gps-navigatör i bilen, så tänk på att iphones SDK inte verkar tillåta program av den typen. Navigon, TomTom och andra altså kanske inte kommer att få släppa sina program till iphonen, och den inbyggda gps-funktionen är bara vanliga google maps som kan rita ut din position på kartan, altså långt ifrån lika komplext som riktig navigeringsmjukvara.

Så vill du ha bilnavigering och det lutar åt iphonen, så vänta någon månad, och se om de stora navigatortillverkarna får tillstånd.

Du har helt rätt, men jag ser det ärligt talat som väldigt troligt att de kommer få släppa sin mjukvara. Anledningen till den där klausulen lär vara att Apple inte vill att I Can Haz Codez LLC släpper LOLcation 1.337, någon köper det och kör ner i en sjö (it's been known to happen) och sedan stämmer Apple.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du har helt rätt, men jag ser det ärligt talat som väldigt troligt att de kommer få släppa sin mjukvara. Anledningen till den där klausulen lär vara att Apple inte vill att I Can Haz Codez LLC släpper LOLcation 1.337, någon köper det och kör ner i en sjö (it's been known to happen) och sedan stämmer Apple.

Så med andra ord, ni som köper en telefon för bilnavigering, köp en iphone, då DrRotmos på SweClockers ser det som väldigt troligt att navigeringsprogram kommer att få släppas, trots att SDKn:s regler säger annorlunda.

Eller så går ni som jag skrev, vänta och se om det verkligen händer.

Argumentet att Apple skulle bli stämda p.g.a. ett dåligt skrivet tredjepartsprogram kan väl appliceras på allt, inte bara GPS-relateras mjukvara. Tänk om någon skriver ett påminnelseprogram som hänger sig och jag missar ett livsviktigt möte? Ska Apple förbjuda påminnelseprogram, så att de inte kan bli stämda p.g.a. det?

Tänk om jag använder iphones kamera medans jag kör, och kör ner i en sjö? Kan jag då stämma Apple för att ha distraherat mig från vägen, precis som en dassig gps-mjukvara skulle ha gjort?

Finns det något officiellt uttalande från Apple om varför de införde förbudet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja, helt omöjligt tror ja knappast det är.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, helt omöjligt tror ja knappast det är.

http://www.gpskoll.se/wp-content/uploads/2008/06/iphone-sat-n...

Du har postat den bilden flera gånger, och vad säger/bevisar den? Ingenting alls. Flera tillverkare har redan sagt att de har färdiga mjukvaror (som lär ha testats på jailbreakade telefoner), och väntar på ett eventuellt tillstånd till att få sälja dem.

Men om du postar den en gång till, så kanske..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
gpsen i n95:an ska funka skit iallfall vad jag har hört från kollegor som har en.
inte riktig koll på n95:an men alla symbian lurar jag testat hitils, har en n73:a nu.. är jäävulskt sega i en del menyer.

Tex dra fram kameran på min tar mellan 5-10 sekunder.

Ja, N73 är förbannat seg. Nyare modeller, t.ex min N76, är betydligt snabbare.

Antar för övrigt att Apple inte tillåter navigering eftersom dom inte vill bli stämda av dumma amerikaner som kört ner i sjön eller svängt fel så dom hamnat i motsatt körriktning på motorvägen när dom navigerat med sin iPhone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du har postat den bilden flera gånger, och vad säger/bevisar den? Ingenting alls. Flera tillverkare har redan sagt att de har färdiga mjukvaror (som lär ha testats på jailbreakade telefoner), och väntar på ett eventuellt tillstånd till att få sälja dem.

Men om du postar den en gång till, så kanske..

allt ditt snack bevisar ju heller inte särskilt mycket. egentligen. speciellt inte utan referens där man kan läsa om det.

men återstår ju att se hure blir. det vet du ju lika lite som jag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
allt ditt snack bevisar ju heller inte särskilt mycket. egentligen. speciellt inte utan referens där man kan läsa om det.

Jag har hänvisat till utdrag from SDK-reglerna i tidigare trådar (där du också har postat den bilden), och det har skrivits massor om det på bl.a. Gizmodo och Engadget.

T.ex. här;
http://www.engadget.com/2008/06/11/iphone-sdk-agreement-forbi...

Visa signatur
Permalänk

Svårt att säga vilken som är bäst, finns ju fördelar nackdelar med båda. Själv äger jag en n95 8gb och kan ju nämna några nackdelar. Långsam kamera, både att få fram kameran och ta en bild tar tid vilket är irriterande när du vill ta ett snabbt foto på nåt som rör sig t.ex. Kasst batteri, klarar knappt att spela mp3 i 8-10 timmar innan den dör. Vilket är för lite om man är ute och reser och har långt mellan kontakter. Dålig byggkvalite.. kanske mest överraskande men så är det. Sliderfunktionen är fortfarande inte klockren, får se om de har lyckats fixa det på n96 men jag tvivlar. Långsam uppstart, men snabb i menyer osv. Mycket negativt nu men i övrigt är den ok. Vet inte om jag vill rekommendera den framför Iphone dock då jag inte testat den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har hänvisat till utdrag from SDK-reglerna i tidigare trådar (där du också har postat den bilden), och det har skrivits massor om det på bl.a. Gizmodo och Engadget.

T.ex. här;
http://www.engadget.com/2008/06/11/iphone-sdk-agreement-forbi...

Jag har inte läst vidare, men den källa du hänvisar till motsäger ju dig?

"Update: Astute commenter Austin points out that these terms are copied almost word-for-word from the Google Maps API terms -- which means that TomTom and others are probably free to use their own maps to do real-time guidance."

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakorp
"Update: Astute commenter Austin points out that these terms are copied almost word-for-word from the Google Maps API terms -- which means that TomTom and others are probably free to use their own maps to do real-time guidance."

Vad spelar det för roll om utdraget är en kopia av Google Maps API terms? Och det är ju bara antaganden.

Apple kommer att missa en onödig kundbas om de förbjuder navigeringsprogram, och jag tycker att det eventuella förbudet känns befängt. Men vi får väl se hur det utspelar sig.

Edit: TeleNav verkar ha deras mjukvara på G.
http://gizmodo.com/5024018/telenav-confirms-iphone-in+car-nav...

Visa signatur
Permalänk

ja nu äre skitsamma de vart en N95 8GB för min del

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|