Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
hittar du något alternativ där det står att du kan visa bluetooth enheten längst ner i högra hörnet ? isåfall så kan du sen inaktivera den därifrån.
Eller så har du lekt lite i msconfig i körfältet, autostart som registrerar de program som ska köras vid uppstart av datorn .

Tror inte jag lekt i msconfig, har kollat och det enda jag vet med mig som är stoppat är adobe och javas automatiska sök efter uppdateringar.
Hittade i bluetooth inställningarna i kontrollpanelen en checbox att visa som ikon på notification area, längs ner till höger så nu syns bluetooth där men... får bara upp följande alternativ:
Add a bluetooth device
Show a bluetooth devices
send a file
receive a file
Join a personal area network
open bluetooth settings
remove bluetooth icon

Inget om att stänga av bluetooth ??

Permalänk
Medlem

manualen är en bra grej som man gratis får med lappen.
att folk inte läser i den =P

du har tex en on/off knapp vid höger hörn.
den ställer du in vad du vill aktivera och stänga av (bt & wifi, eller bara bt eller bara wifi)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
manualen är en bra grej som man gratis får med lappen.
att folk inte läser i den =P

du har tex en on/off knapp vid höger hörn.
den ställer du in vad du vill aktivera och stänga av (bt & wifi, eller bara bt eller bara wifi)

Har faktiskt läst i manualen om är inte tillräckligt då jag missade att läsa om wireless on/off switch...
För bluetooth i manualen står det "To turn off only the Bluetooth wireless technology functionality, right-click the icon in the notification area, and then click Disable Bluetooth Radio. " Synd bara att detta val inte finns för mig av någon anledning.

Tack för tipset om on/off knapp vid höger hörn, har konfigurerat den till att endast stänga av bluetooth nu.

Permalänk

Jag har suttit och kollat på bärbar dator de senaste dagarna och det lutar mot en XPS M1530. Jag är bara lite nyfiken hur t ex dess cpu och grafikkort står mot de som jag har i min nuvarande stationära.

I min har jag en P4 2.66 GHz med bara 768 RAM och ett Radeon 9800 XT. I den M1530 jag kollar på så sitter det

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Är det någon som har en susning hur mycket bättre dem bärbara komponenterna är? Och är det Penryn-processorn som den kallas som sitter i?

Permalänk

Med tanke på den senaste tidens skriverier om Nvidias 8400/8600-serie kan det vara läge att avvakta med köp tills vi vet om ALLA kort är drabbade eller hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Kan man få fjärren att funka till winamp?

Hur var det man kollade vilken skärm man har?

Och jag måste va blind.... Hur gör man för att söka i den här tråden?

Permalänk
Medlem

Fick min XPS M1530 idag och upplevde direkt att hårddisken gav ifrån sig ett konstant lågt klickande ljud när datorn idlade. Jag sökte lite på detta och hittade en tråd på notebookreview där en lösning fanns. Tog ut en länk med en post som förklarade det ganska bra:

http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=3220075&postco...

Vet ej hur pass vanligt detta är, men verkar inte vara helt ovanligt i alla fall. Jag har naturligtvis ej heller läst igenom hela denna tråd innan så jag reserverar mig för om detta redan är gammal skåpmat.

Visa signatur

._.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Fick min XPS M1530 idag och upplevde direkt att hårddisken gav ifrån sig ett konstant lågt klickande ljud när datorn idlade. Jag sökte lite på detta och hittade en tråd på notebookreview där en lösning fanns. Tog ut en länk med en post som förklarade det ganska bra:

http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=3220075&postco...

Vet ej hur pass vanligt detta är, men verkar inte vara helt ovanligt i alla fall. Jag har naturligtvis ej heller läst igenom hela denna tråd innan så jag reserverar mig för om detta redan är gammal skåpmat.

har du en fre fall sensor 7200 RPM hårddisk ? kmr ljudet du du lyfter datorn och lägger ner den igen ? det är normalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
har du en fre fall sensor 7200 RPM hårddisk ? kmr ljudet du du lyfter datorn och lägger ner den igen ? det är normalt.

Om du läser tråden han länkat till framgår det att han är fullt medveten om att det är normalt men vill slippa ljudet när det inte är nån risk att han tappar laptopen. Alltså, han kan slippa klickljudet när freefallsensorn är överflödig.

Sedan kan man aktivera den igen om man ska kånka runt på datorn.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Man riskerar också något kortare batteritid, men för mig är det värt det. Jag klarar inte av hårddiskar som låter konstant. I alla fall inte klickande läten.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Beställde en XPS 1530 igår, skickade in pengarna till deras konto, pengarna har dragits. Går det ringa till dem och avbeställa ordern? Vill ta nytta av den nya 10% rabatten. ETA 12aug står det:P
VAD SKA JAG GÖRA:D!

Visa signatur

we

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crealion
Beställde en XPS 1530 igår, skickade in pengarna till deras konto, pengarna har dragits. Går det ringa till dem och avbeställa ordern? Vill ta nytta av den nya 10% rabatten. ETA 12aug står det:P
VAD SKA JAG GÖRA:D!

"går det att ringa till dom och avbeställa" tja varför inte prova?

samt varför skulle det inte gå?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Märkte det nu kl 18.00, supporten hade stängt. Tänkte fråga här om det gick att få pengarna tillbaka. Ingen som har någon erfarenhet om det :p, hur lång tid det tar osv:D

Visa signatur

we

Permalänk
Medlem

gissar på 3-5 bankdagar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hejsan, Tänkt inhandla mig en XPS M1530 nu i dagarna men är lite fundersam ang Grafikkortet, Nån som haft nån kontakt med Dell och vet hurvida dom tänkt lösa problemen med Nvidias kort? Eller kommer dom byta ut tex 8600 gt mot nått annat?

Permalänk
Medlem

jag ska nog ringa till Dell och kolla om de har kolla på grejjorna.

HP har ju tex släppt en fix som gör att fläkten startar tidigare eller alltid går här:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&docna...

annars mer info här:

http://www.techpowerup.com/index.php?64683

http://www.nvidia.com/object/io_1215037160521.html

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/07/09/nvidia...

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

En fråga.

Jag är sugen på att byta ut hårddisken i min 1530 till en SSD när de sjunker i pris och köra den gamla disken i ett externt chassi.

Är det någon som har bytt hårddisk i sin 1530? Har Dell någon specialare som ställer till det eller är det bara att byta?

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

är dells XPS 1530s grafikkorts PCI-express eller agp?

Visa signatur

Var fjorton år när kontot skapades, tyckte att allt med X i namn var häftigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HadesX
är dells XPS 1530s grafikkorts PCI-express eller agp?

Beror lite på hur du menar.
om du hade tänkt och köpa ett anna graffekort till lappen så får du kolla efter mobila grafikkort och inte "vanliga" pci-express kort.

Dom korten går på ett gäng kr mer.
Exempel:

http://cgi.ebay.com/NVIDIA-GeForce-Go-1GB-8800-GTX-SLI-M1730-...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

I morgon kommer dom å byter min skärm mot en tredje ja har en CPT141F (Chunghwa Picture Tubes ) å dom kommer med en uppdaterad Verision av denna skärm ..... som ska vara bättre sa dom i lördags när ja ringde supporten ,,, ja loggade in idag för å kolla status på mitt hembesök å då så ja att dom även skickat ett nytt moderkort ,,, inget ja har bett om kan de ha med detta med grafikkorten som blir så varma ,,, dom sitter väl fastlödda på morderkortet nån som vet hur de ligger till

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Min F6 tangent är lite seg och konstig så skulle vilja se om det ligger nåt och stör under....hur är det att ta loss tangenter på M1530? Är det en simpel process att ta bort och sätta på?

Vill inte förstöra min precious

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk

Är väldigt nära på att beställa en 1530 nu och går i de sista funderingarna innan köp, hittade en bild på 9-cells batteriet monterat och det sticker ut väldigt mycket (Bild). Ni som har 9-cells batteriet vad tycker ni om det? Känns onödigt att ta 6-cells bara därför nu när 9-cells är gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteNasholm
Är väldigt nära på att beställa en 1530 nu och går i de sista funderingarna innan köp, hittade en bild på 9-cells batteriet monterat och det sticker ut väldigt mycket (Bild). Ni som har 9-cells batteriet vad tycker ni om det? Känns onödigt att ta 6-cells bara därför nu när 9-cells är gratis.

Jag har haft min 1530 sedan januari och är inte på något sätt irriterad på batteriet. Snarare tvärtom, det ger bara en lagom skön "lutning" i min mening.

Permalänk
Avstängd

någon som har någon notebok kylare under sin m1530? Funderar på att skaffa en men vet inte om fläktarna koliderar med varandra och luftflödet blir ännu värre eller om det äns hjälper med en kylare.

tror ni jag kan ha konstant 50 grader om jag undervoltar plus använder en notebookkylare hela tiden?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

ja kör en zalman nc-2000 under min 1530, fungerar fin fint

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni jag kan få för min XPS 1530

Köpte ju en ny XPS 1730 nu så jag är med i den klubben

T8300
3072 RAM
200 GB 7200 rpm Freefall sensor (Denna klickar inte)
Rosa färg!
Nvidia 8600M GT som kan klockas till 6300 poäng i 3dmarks! Orginal typ 4200
1440x900 upplösning (LGskärmen)
6 Cells batteri
3 år i hemmetgaranti
Köptes för 2 veckor sedan! Tänkte saknade ju min förra 1530 ja sålde men fick köpa en 1730 ifrån USA billigt!

Kostade typ 14000 kr

Vad tror ni ja får för den nu? Den luktar ju ny än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Vad tror ni jag kan få för min XPS 1530

Köpte ju en ny XPS 1730 nu så jag är med i den klubben

T8300
3072 RAM
200 GB 7200 rpm Freefall sensor (Denna klickar inte)
Rosa färg!
Nvidia 8600M GT som kan klockas till 6300 poäng i 3dmarks! Orginal typ 4200
1440x900 upplösning (LGskärmen)
6 Cells batteri
3 år i hemmetgaranti
Köptes för 2 veckor sedan!

Kostade typ 14000 kr

Vad tror ni ja får för den ny? Den luktar ju ny än

Vill du byta mot min i sign.?

//R

Permalänk
Avstängd

Jag klarar mig ;D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Vill du byta mot min i sign.?

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ja kör en zalman nc-2000 under min 1530, fungerar fin fint

Om du orkar, skulle du kunna lägga upp en bild på din 1530/nc2000-kombo? Nu skall jag förvisso köpa mig en dator av ett helt annat märke (15" även den dock) men det vore intressant att se hur det skulle kunna se ut på ett ungefär med en 15" på Zalmans NC2000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Jag klarar mig ;D

Ante mig

Men är det datorn som du hårdvarubeskrev du ska sälja alltså? Vad skulle man få betala för samma konfig idag (med eventuell rabatt)? Det minus användandet hur mkt man nu ska dra av för det....

//R