Permalänk
Medlem

Jag har beställde en XPS M1530 för ungefär 3 veckor sedan. Jag använde mig av ett erbjudande på mecenat.se innehållande 5% studentrabatt, fri frakt samt ett gratis bluetooth headset. Vad jag då inte insåg (fanns heller ingen information om detta på mecenat) var att jag var tvungen att välja bluetooth lurarna när jag konfigurerade mitt köp och inte bara skriva in rabattkoden. Nu har jag frågat dells support om de kan skicka dessa hörlurar i efterskott i och med att jag faktiskt nappade på ett erbjudande innehållande dessa lurar, men de totalvägrar. Det känns inte som att jag har gjort fel utan att de har gett ut för lite information på mecenat.se. Vad kan man göra för att gå vidare? Alla mina hörlurar är pajj så det skulle inte sitta fel med ett par trådlösa.

Visa signatur

._.

Permalänk

är det någon som vet vad och hur man går tillväga när man sättit in ett SIM-kort i datorn, (vid batteriet, undersidan)
vad är det man kan göra med den liksom, ringa från datorn ?
isåfall vilket program i datorn är det ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Vad kan man göra för att gå vidare?

Om de vägrar är det nog inte så mycket man kan göra åt saken. Det hade givetvis sett bra ut om de hade gått med på det, men du har väl ingen rätt att kräva något?

Permalänk
Medlem

Nej det är sant. Jag känner att jag är för mycket svensk för att göra någonting mer. Men jag tycker fortfarande inte att det är jag som gjort fel i och med deras knapphändiga information på mecenat.se.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
är det någon som vet vad och hur man går tillväga när man sättit in ett SIM-kort i datorn, (vid batteriet, undersidan)
vad är det man kan göra med den liksom, ringa från datorn ?
isåfall vilket program i datorn är det ?

Gissningsvis är det till för sådant däringa Mobilt Bredband som är populärt nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Den sämsta dualcore CPU'n har problem att spela upp full-HD-filmer. Ljudet hackar efter mer och mer och ena coren går upp i 100% arbetstakt samtidigt som den andra ligger runt 50% lite störande. skulle valt lite starkare CPU då:(

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Taskig codec?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Har ett par frågor angående xps m1530

1.) Varför kan jag inte ta bort/radera de mappar som finns i "minda dokument" så som, bilder/filmer/Documents och webcam dokumenten ?
de bara kommer upp igen efter att jag raderat dem, finns det en lösning till detta ?

2.) Denhär recovery hårddisken är ju inte skyddad ju ? man kan ju gå in å ändra/radera en massa små filer ju ? varför är det så? på min gamla HP var den helt skyddad och kunde inte ens komma in i gårddsiken via "den här datorn", ska det vara så ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ett par frågor angående xps m1530

1.) Varför kan jag inte ta bort/radera de mappar som finns i "minda dokument" så som, bilder/filmer/Documents och webcam dokumenten ?
de bara kommer upp igen efter att jag raderat dem, finns det en lösning till detta ?

2.) Denhär recovery hårddisken är ju inte skyddad ju ? man kan ju gå in å ändra/radera en massa små filer ju ? varför är det så? på min gamla HP var den helt skyddad och kunde inte ens komma in i gårddsiken via "den här datorn", ska det vara så ?

1. Jag har inga problem å rensa bort mina.
Inget svar på det,.tyvär

2. Varför ska man inte kunna gå in och ta bort nåt där?
känns onödigt att dom låser en partion för att inget ska ändras.
det är ju frivilligt att ta bort nåt på sin egna dator.

dock har jag inte ens kvar min recovery.
Följer ju med en vista skiva om man behöver installera om.

vilket jag gjorde direkt när jag fick min lapp.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
1. Jag har inga problem å rensa bort mina.
Inget svar på det,.tyvär

2. Varför ska man inte kunna gå in och ta bort nåt där?
känns onödigt att dom låser en partion för att inget ska ändras.
det är ju frivilligt att ta bort nåt på sin egna dator.

dock har jag inte ens kvar min recovery.

1. ) raderade du bort exakt allting som fans i den andra hårddisken på 9,99 GB ??

2.) Tror du har missförstått mig med "mina dokument", jag menar att exempel bilder/musik och deskopt mapparna kommer tillbaka då man tar bort dem ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xen
Varför?

En av nyheterna i vista är att installationen går betydligt fortare än i äldre system. Det är nästan roligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför?

varför inte?

EDIT: så varför skulle du formatera en dator?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför?

När jag fick min XPS1530 så var det drygt 80 processer igång när jag precis hade startat laptopen, efter formateringen och installation av alla vettiga program så var det cirka 50 processer igång efter boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. ) raderade du bort exakt allting som fans i den andra hårddisken på 9,99 GB ??

2.) Tror du har missförstått mig med "mina dokument", jag menar att exempel bilder/musik och deskopt mapparna kommer tillbaka då man tar bort dem ?

1. ja, ja gjorde en clean install.

2. jag förstod va du menade, mapparna i mina dokument kommer inte tillbaka för min del när ja tog bort dom.

dock har jag inte provat nu, stör mig inte på dom ändå

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

varför inte?

EDIT: så varför skulle du formatera en dator?

Haha jag vet inte
Tyckte det bara att verkade konstigt att formattera om en dator som man nyss fått men jag kan ytterst lite om datorer också.

HMB; Ahh. I see

Permalänk
Citat:

1. ja, ja gjorde en clean install.

2. jag förstod va du menade, mapparna i mina dokument kommer inte tillbaka för min del när ja tog bort dom.

dock har jag inte provat nu, stör mig inte på dom ändå

Förtod inte riktigt ditt svar på fråga 1.
Kan jag helt manuellt bara ta bort allt från 9,99Gb Hårddisken ?
Pajjas inte någonting i datorn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Gissningsvis gjorde Toivo83 som så, att han tog bort alla partitioner, partionerade om disken och installerade därifrån. Total rensning med andra ord. (Dock gissar jag endast, Toivo83 får själv bekräfta.)

Permalänk
Medlem

Under orderstatus hos Dell står följande:

Beräknat leveransdatum (på eller före detta datum): 2008-07-09

Är datumet dagen då Dell beräknas skicka datorn, eller är det datumet då datorn beräknas vara framme vid min dörr?

Permalänk
Medlem
Citat:

när jag formaterade så tog jag bort alla partioner, och gjorde så som jag ville ha det som tex:

C: os
D: spel/program

EDIT: och ang datumet.
så äre det som beräknat då när du får din lapp till dörren.
men sen äre upp till schenker om dom kommer då eller dagen efter eller hur dom vill göra.
jag fick min dagen efter mitt datum.

MEN, du kommer få ett annat datum av schenker.
När du kan tracka ditt kolli så kommer det stå ETA & ett datum, det datumet är mer säkert än det som dell har angivit

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ah okej, tja hellre det än att det är datumet då lappen lämnar Dell! Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Upptäckte just en sak enligt Dells sida så kostar inte 9-cells batteri mer än 6-cells. Kanske är ett fel men det å andra sidan så kanske de gör det för att de börjar få slut på 6-cells batteri. Man kan ju hoppas

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk

Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem. Är väldigt okunnig på datorer tyvärr.

Köpte min xps 1530 i april och den har funkat väldigt bra fram tills för någon dag sen. Jag har en D-link 655 router som också funkat felfritt.

För någon dag sen (tror det var i samband med att det kom en uppdatering för firefox, att det fanns en ny version ute som jag hämtade) så började allt strula.

Det som händer är att efter några minuter surfning så slutar webläsarna att funka. Både IE och Firefox står bara och snurrar och laddar inga sidor längre.

Samtidigt så funkar själva internet på datorn för den är fortfarande ansluten till routern och jag kan hämta podcast via itunes och även öppna ett program där jag ser streamad sport både live och on-demand, men själva surfningen bara står och snurrar.

Samtidigt som detta händer så "dör" datorn på något vis. Det går inte att varken starta om den eller stänga av den. Jag måste alltid stänga av den via knappen på datorn. Det känns inte så kul detta.

När jag sen startar om så funkar alltid allting som det ska ett litet tag innan det händer med webläsarna igen.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Vill ni har mer info så är det bara att fråga.

Tack så väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatersocks.com
Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem. Är väldigt okunnig på datorer tyvärr.

Köpte min xps 1530 i april och den har funkat väldigt bra fram tills för någon dag sen. Jag har en D-link 655 router som också funkat felfritt.

För någon dag sen (tror det var i samband med att det kom en uppdatering för firefox, att det fanns en ny version ute som jag hämtade) så började allt strula.

Det som händer är att efter några minuter surfning så slutar webläsarna att funka. Både IE och Firefox står bara och snurrar och laddar inga sidor längre.

Samtidigt så funkar själva internet på datorn för den är fortfarande ansluten till routern och jag kan hämta podcast via itunes och även öppna ett program där jag ser streamad sport både live och on-demand, men själva surfningen bara står och snurrar.

Samtidigt som detta händer så "dör" datorn på något vis. Det går inte att varken starta om den eller stänga av den. Jag måste alltid stänga av den via knappen på datorn. Det känns inte så kul detta.

När jag sen startar om så funkar alltid allting som det ska ett litet tag innan det händer med webläsarna igen.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Vill ni har mer info så är det bara att fråga.

Tack så väldigt mycket.

Gå till forumdelen som handlar om nätverk så kan de kanske hjälpa dig./Mange

Permalänk

Ok,

Fast hur kommer det sig att datorn inte går att varken stänga av eller starta om via startmenyn utan alltid måste stängas av med knappen för on/off.

Det var därför jag la den här.

Men tack

Permalänk

Hej,

Jag sitter med en XPS 1530... Det jag har upptäckt är att Windows Media Player ständigt kör en process i bakgrunden (wmplayer.exe) och problemet är att denna process stör andra program, bl.a. ImgBurn.

(Någon mer en jag som har detta problem?)

Frågan är därför hur jag ska bli av med denna process. Windows Media Player finns varken med i Autostart-mappen eller bland autostart i msconfig. Inte heller finns det några inställningar i Windows Media Player som reglerar autostart-funktionen (vad jag kan se).

Om jag väljer att avsluta processen wmplayer.exe i aktivitetshanteraren så stängs den, men efter någon sekund drar den automatiskt igång igen.

Jag misstänker att processen kan ha något att göra med Dell Media Direct.

Hjälp mig, jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Trevlig helg!

//Andreas

Permalänk
Medlem

Va i helvete, nu är jag riktigt jävla förbannad. Beställde 10e juni, första leveransdatum sattes till 30'e samma månad. Senare flyttades det fram till 9'e juli, för att nu flyttas fram till 23 juli. Ska man behöva vänta ett jävla år eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Va i helvete, nu är jag riktigt jävla förbannad. Beställde 10e juni, första leveransdatum sattes till 30'e samma månad. Senare flyttades det fram till 9'e juli, för att nu flyttas fram till 23 juli. Ska man behöva vänta ett jävla år eller?

beror ju mycket på vad du har för komponenter.
Dessutom att de kanske har brist på de komponenter du valt.

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till Dell att de får se till att ha sina komponenter i lager. Nåväl, ringde igår och tjatade på dem, och tro det eller ej, men strax därefter blev datorn skickad. Bra för er som sitter i samma sits, det hjälper uppenbarligen.

Permalänk

Jag har nu äntligen formaterat om min recovery hårddsik som Toivo83, nu är den helt tom 10 Gb extra
Men har fortfarande ett par frågor kvar.

1.) Efter att jag installerat om vista så vill jag nu istallera alla drivers och Utilities från skivan jag fick med. Hur istallerar jag alla drivisar direkt från cd skivan utan att behöva installera dem en efter en ?, väldigt jobbigt.
När jag stoppar in skivan så kommer denhär "menyn" upp där man kan välja vilka drivisar som ska installeras.

2.) När man väl installerar en drivrutin så vill den att man först ska extrahera den på en valfri plats på hårddisken, jag valde då skrivbordet.
Därefter startade installationen och därefter kan man väl kasta de extraherade filerna från skrivbordet ? man har ju som sagt installerat klart drivrutinerna i hårddsiken C: ?

Hoppas någon kan svara på dessa 2 frrågor.
Uppskattar era svar.