Problem med digitalt ljud över S/PDIF

Permalänk
Inaktiv

Problem med digitalt ljud över S/PDIF

Hej!

Min dator har ett Creative X-fi XstreamMusic ljudkort där jag låtit ansluta en Creative SB X-Fi Digital I/O Modul. Via denna modul har jag alltså kopplat en koaxialkabel från modulen in i min receiver via koaxial in.

Direktlänk till modulen; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320935

Jag får ut bra ljud i receivern när jag lyssnar på musik och likaså när jag ser på film. Jag måste dock ställa in att det ska vara 5.1 ljud i VLC Player för att ljudet ska bli bra. Om jag inte ändrar ljudetkällan till 5.1 inne i VLC Player så står inställningen på A/52 over S/PDIF och ljudet liksom dubblas eller snarare hackar fram.

Problemet är att jag vill gärna få till det här med A/52 over S/PDIF eftersom den ljudkällan blir digital i min receiver. När jag väljer A/52 over S/PDIF och spelar upp material som är kodat digitalt dyker en liten ruta upp någon sekund där det står vilken signal som receivern matas med. DTS eller Dolby Digital.

Min receiver uppfattar inte signalen som digital när jag i VLC Player väljer 5.1 utan då kör min reciver något eget "ful-dolby" kallat "Play2Movie" som är en sorts simulerad 5.1 Dolbyvariant för ljudkällor som egentligen inte är kodade som 5.1 ljud. Recivern gör ett bra jobb med denna "Play2Movie" men jag vill ha till den digitala varianten på något sätt så att jag slipper fullösningar och att ljudet blir digitalt hela vägen och att bästa ljudet ställs in med automatik.

När jag kör A/52 over S/PDIF och ljudet hackar och har sig så kan man ändå se att recivern kör dolby digital och inte "Play2Movie". Recivern är rätt på det helt enkelt, förutom att ljudet hackar och har sig.

Jag har varit inne i ljudkortets inställningar och sätt till så att allt är inställt för extern reciver som ska koda ljudet. Efter vad jag förstår så ska allt vara inställt som passtrough för ljudkällan. Men något blir alltså fel när jag säger till VLC Player att köra digitalt över S/PDIF. Frågan är bara vad och hur jag ska åtgärda problemet?

Någon som vet hur jag får bort det här hackandet som jag pratar om? Får jag bara ordning på detta så har jag ett fullt fungerande digitalt system.

Tacksam för synpunkter och råd!

Permalänk
Medlem

Det är ett välkänt problem som jag inte vet varför de fixar till. Men i XP går det dock att fixa genom att sätta utmatningsmodulen under "Inställningar/Ljud/Utmatningsmoduler" till "Win32 waveOut extension output".

Kör du däremot Vista så är jag inte säker att det fungerar, jag har då inte lyckats få ut ljudet digitalt där.

PS. Se till att bocka för rutan "Avancerade alternativ" längst ner i högra hörnet för att få fram valmöjligheterna.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk

Någon som har ett svar på denna frågan? jag kör win7

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

Någon som hittat svaret änu?
jag har tänkt spela upp en film som är i Dolby Digital och ifall jag välje S/PDIF i VLC får jag att det står Dolby Digital i förstärkaren fast ljuden "hackar", så jag får köra på vanligt 5.1 ljud.
Kör med en optisk kabel ifrån moderkortet ASUS P6T SE

Permalänk
Medlem

Skit i VLC, värre program får man ju leta efter. Finns inget som talar för VLC än möjligtvis formatstödet, men där är MPC HC ikapp och milsvida förbi vad gäller prestanda och bildkvalité med bla DXVA, bitstreaming osv.

Installera MPC HC, högerklicka på filmrutan->filters->dts dekoder->bocka i S/PDIF.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Skit i VLC, värre program får man ju leta efter. Finns inget som talar för VLC än möjligtvis formatstödet, men där är MPC HC ikapp och milsvida förbi vad gäller prestanda och bildkvalité med bla DXVA, bitstreaming osv.

Installera MPC HC, högerklicka på filmrutan->filters->dts dekoder->bocka i S/PDIF.

Det skulle alltså räcka för mig att dra hem MPC HC, är det någon speciell version som är bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0lr0sas
Det skulle alltså räcka för mig att dra hem MPC HC, är det någon speciell version som är bättre?

Senaste build från www.xvidvideo.ru

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Senaste build från www.xvidvideo.ru

hittade, fick så det stog Dolby ibland och DTS på vissa osv..
hur vet jag ifall det är någon skillnad?