Permalänk
Medlem

blue ray fråga

hej jag skulle väldigt gärna vilja titta på blue ray på min dator men vet inte vilken spelare jag ska köpa, har tittat på en LG GGW-H20L men vet inte hur bilden är i förhållande till en externa ble ray spelare,
någon som vet och kan ge råd.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Då en Blu-ray spelare för datorbruk endast skickar de digitala ettorna och nollarna till datorn är bildkvaliteten mer beroende av grafikkort och skärm. I de tester jag läst i ämnet så verkar Nvidia kunna ge något bättre bild men ATI avlastar processorn bättre. Kan iofs ha blandat ihop så det är tvärtom men i det stora hela så är spelaren ganska ointressant vad det gäller kvaliteten. Sen är det ju en annan sak vilken mjukvara man använder för att spela upp film. Där kan det vara stora skillnader. Har tyvärr inget tips att komma med då jag ännu ej har uppgraderat till Blu-ray.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

funderar på att bygga en htpc med blue ray. som videfix skriver så är inte spelaren så viktig för bildkvalitet utan det som är mest intressant för mig är hur mycket ljud den avger. inte så kul om den ylar som en snöstorm när man ska kolla på film.

Permalänk
Medlem

Har spelaren LG GGC-H20L och den låter väldigt lite. Kör Blu-Ray filmer med PowerDVD 8 Ultra med Radeon 4850 och Intel Core 2 Duo E6400 och det fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem

hur är bilden på en skala från 1 till 10 ??

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
Har spelaren LG GGC-H20L och den låter väldigt lite. Kör Blu-Ray filmer med PowerDVD 8 Ultra med Radeon 4850 och Intel Core 2 Duo E6400 och det fungerar mycket bra.

Verkar intressant. Var får du tag på filmerna? Köper du varje gång eller kan man hyra dem också?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Hittills har jag bara Die Hard Collection och Batman Begins Limited Edition på Blu Ray importerad från USA via axelmusic.com.

Die Hard Filmerna
1:an och 2:a lite bättre bild men betydligt bättre ljud jämfört med DVD.
3:an mycket bättre bild och ljud jämfört med DVD.
4:an lite bättre ljud och bild jämfört med DVD.

Batman Begins
Betydligt bättre bild och ljud jämfört med DVD.

Permalänk
Medlem

Har en lite fråga?

Hur kopplar du ljudet från datorn till förstärkaren?

Jag har grova problem med PDVD 8 och SPDIF under vista? Du kanske kör XP eller?

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
Har en lite fråga?

Hur kopplar du ljudet från datorn till förstärkaren?

Jag har grova problem med PDVD 8 och SPDIF under vista? Du kanske kör XP eller?

Har du laddat ner den senaste patchen till PowerDVD samt drivrutin till ljudkortet?

Permalänk
Relik 📜

Jag har kört PDVD8 och Vista, funkar bra med SPDIF.
Testa att uppdatera till seanste, som sagt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S