Permalänk

BIOS Tror ja iallfall

Tjena

Konstigt problem om någon kan lösa detta.

Har flashat biosen till det senaste, fungerar utmärkt med vista men...tänkte installera Xp för några dagar sen och kommer inte längre än att den bootar om första gången och vill inte fortsätta med installationen.
Vet inte vad problemet är men gissar på att det är biosen.
Tatt ut batteriet från datorn i 25 min, resetat CMOS men vill ändå inte fortsätta med installation blir vansinnig.

Amd 6000+
Gigabyte 690G 2H
2 gig ram
250 samsung primary
250 WD
750 samsung

BIOS det senaste och vill att det går tillbaka till fabriksinställningar, provat flashprog men inget och har ingen 1,44" heller.

Snälla nån HJÄÄÄÄLP!!!! Vill ha XP vissa saker fungerar inte på VISTA.

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Du läste alltså inte vad det stod du skulle göra EFTER du har uppdatera bios.

1. Gå in i bios.
2. Välj load default settings eller något sådant.
3. Spara eller ställ in det du vill innan du.

Finns ett tredje sätt att nollställa bios också. problemet är att veta vilka två metall piggarsom ska kortslutas om man inte har manualen till moderkortet.

Glöm inte att ställa in boot ordningen så att CD/DVD ligger före hådisken när du ska installera. Helst ska du bara ha 1 hårdisk och bara skapa 1 partition på den när du installerar windows. De andra partitionerna kan du skapa efteråt här när du är klar med CD/DVD skivan.

Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / Lagring / Diskhantering.
Beroende på var på bilderna av din hårdisk du högerklickar så får du tre olika menyer.

Permalänk

Jo jag har gjort det där med Bios default med mera, gjort partition etc.
Detta är första gången som jag inte kunnat installera efter jag uppdatera till det senaste.

Det går ju att boota från CD kommer in väljer partition och formatera etc, meen efter den installerat som den brukar göra (innan det kommer upp XP skärmen som den fortsätter att installera) i början så kommer den inte längre.

Kommer till startskärmen där den visar hårddiskarna minne och processor sen kommer den inte längre. (när man bootar upp då)

Aldrig vart med om det, det är orginal XP pro också som jag installerat flera gånger på just den här datorn.

Finns det ingen som kan hjälpa mig med detta?? finns det något jag kan göra för att ställa om biosen till fabriksinst?????

snälla

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.