Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Raid1+0 och windows server 2003

Permalänk
Medlem

Raid1+0 och windows server 2003

Funderar på att bygga ihop en "riktig" filserver, men den ska även köra lite webbgrejer och andra saker, som t.ex ventrilo etc.

Mina funderingar är detta:
Om jag kör en mjukvaru raid 1 med två stycken diskar som kör Windows Server 2003.

Sedan skaffar jag ett kontrollerkort som klarar 4st sataII diskar. Kan jag sätta upp detta som en Raid10 lösning då i Windows Server 2003? Eller måste jag välja antingen Raid 1 eller 0?

Om detta funkar, hur lätt är det att addera t.ex 2 diskar till vid ett senare tillfälle på ett nytt kontrollerkort i denna Raid10 lösning?

Eller måste jag helt enkelt köra en hårdvaruraid om jag vill köra Raid10?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kommer ihåg går det inte att köra mjukvaruraid på systemdisken.

Vidare förstår jag att du vill köra raid 1 för redundans men behöver du verkligen raid 0 också? Visst kan du få en prestandaförbättring men istället för att köra på 4 diskar tror jag du får bättre fart och högre säkerhet med 2 diskar raid 1 + kontrollerkort för ungeför samma pengar.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hmm har för mig jag såg en "guide" när de visade hur de ställde in raid 1 i Windows Server 2003 på systemdisken, de hade bara 2 diskar i datorn. Så det måste väl gå?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra mjukvarubaserad RAID på system volymen / disken. Det är bara att sätta upp en spegling. Sen är inte RAID 10 oftast en optimal lösning om du vill ha den som en filserver, där kanske du vill satsa mer på en RAID 5 så tappar du bara 1 disk jämfört mot 2 diskar i en RAID 10 lösning.

Inte helt säker på att RAID10 går att sätta upp i en mjukvaru raid heller. En RAID 10 är egentligen inte vad det låter (Raid 1 + Raid 0) utan det är mer att du skapar två stycken raid-0 set som speglas mot varandra.

Som sagt, jag är inte hundra på vilka begränsningar Win2k3 har när det gäller raid10 iom att jag håller mer på med hårdvaru raid lösningar med enterprise kort (dom roliga snabba sakerna ) Men spontant känns det som du skulle klara dig lika bra med en RAID 5 lösning.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Har man råd med w2k3 så har man råd med hårdvaruraid.
Raid1 till OS disken å raid5 till "fildiskarna", eller Raid5 på allt.

Provoserar lite, men en äkta server får du inte av kingkongpingpong delar..
Vad tror ni jag har en HP ML350 G4p till ? Spela, nej.

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swemil
Har man råd med w2k3 så har man råd med hårdvaruraid.
Raid1 till OS disken å raid5 till "fildiskarna", eller Raid5 på allt.

+1

Permalänk
Medlem

Raid 1+1, något ni har i 08:a land ? Eller tänkte du på +1 som hotspare

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk

Är man student har man fri tillgång till laglig licens av Windows 2003 genom dreamspark iofs..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1