Hittar inte HELA min hårddisk (Skumt problem)

Permalänk
Medlem

Hittar inte HELA min hårddisk (Skumt problem)

Hej!

Har en 200gb Seagate Barracuda 7200rpm hårddisk som jag skulle formatera igår och installera om windows på den. Jag har haft två partitioner på den, en på 15gb där jag hade windows och en där jag hade resten för spel, filmer, musik och diverse.

Allt gick som det ska tills jag kom in där man kan välja att skapa och ta bort partitioner. Den hittade bara en partition och det stod att den var 30gb stor. Har aldrig haft en 30gb partition på min hårddisk men jaja tänkte jag. Får väll gå, löser sig säkert i administrations verktyget diskhantering sedan.

Men icke, nu sitter jag här med en 200gb hårddisk där datorn endast hittar 30gb av den.

Till och med i bios står det att den är 30gb. Hittar inte oformaterat utrymme i diskhanteringen häller. Bara en hårddisk som är 30gb.

Har windows xp SP2 och formaterade i NTFS.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem med windows XP,fast kan bara formatera fram 127gb av 500gb möjliga.:(
Trodde de va gammalt mobo som var roten i det onda,men köpt nytt mobo o resten med,med samma problem igen fast ännu värre.XP hittar inte ens hdd överhuvudtaget(640gb).
Fick lite rykten viskat i örat om att xp inte är skrivet för sata,därför kan det te sig så.Men stämmer det undrar jag?

Hoppas jag inte stör i tråden som skaparen startat,isf ber ja om ursäkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mataten
jag har ett liknande problem med windows XP,fast kan bara formatera fram 127gb av 500gb möjliga.:(
Trodde de va gammalt mobo som var roten i det onda,men köpt nytt mobo o resten med,med samma problem igen fast ännu värre.XP hittar inte ens hdd överhuvudtaget(640gb).
Fick lite rykten viskat i örat om att xp inte är skrivet för sata,därför kan det te sig så.Men stämmer det undrar jag?

Hoppas jag inte stör i tråden som skaparen startat,isf ber ja om ursäkt.

Testat att läsa första tråden?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

öppnat diskhanteraren ?

mataten: har du kollat på samma ställe, pata/sata?, vikket os och ervicepack ?

ja har 2 st 500 Gb stat diskar och en 160 Gb och jag får ut det ja ska få..

Permalänk
Medlem

Ja jag har öppnat diskhanteraren, om det var till mig du frågade? Den hittar bara en 30gb'are där också, har testat att skanna efter nya och allting.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni har inte byglat fel? Det brukar finnas möjlighet att få disken till 32GB kompatibilitetsläge för äldre datorer.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=32_GB...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Äntligen framsteg!

Uppdaterade BIOS samt flyttade jumpern som satt helt galet. Nu hittar diskhanteraren resten av HD utrymmet på 150gb.

Men av någon anledning får jag inte upp alternativet "Formatera" när jag högerklickar på detta utrymmet som inte är allokerat.

Vad kan jag göra för att lösa det här?

//Edit

Löste sig det med, var tvungen att ta primär partition istället för utökad partition. Tack för hjälpen!