Permalänk

Acer Aspire 5930G

Hejsan, vill ha en bärbar dator att ha med mig när jag åker till kompisar osv. Har kikat lite på Acer Aspire 5930G för 7999:- på Inet. Är den värd pengarna?

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5930g-vista-...

Finns det någon annan med bättre specs för samma peng?

Permalänk
Medlem

Hej, jag hämtade ut den datorn idag, jag beställde från Inet och fick den dagen efter dom paketerade den. Kan säga att den är mycket snabb och själv letade jag också efter en kraftfull dator. Den känns inte heller klumpig och om dina behov är spelprestanda blir det inte bättre för den pengen. Jag rekomenderar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldreven
Hej, jag hämtade ut den datorn idag, jag beställde från Inet och fick den dagen efter dom paketerade den. Kan säga att den är mycket snabb och själv letade jag också efter en kraftfull dator. Den känns inte heller klumpig och om dina behov är spelprestanda blir det inte bättre för den pengen. Jag rekomenderar

Nice

Tror du jag kommer kunna spela Counter Strike Source utan problem?

Permalänk
Medlem

Det kommer flyta utan problem : ). Fan det flyter till och med fint på farsans riktigt ruttna x600xt.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

jag funderar på att köpa den kalarar den crysis??

Visa signatur

don't drink and drive just smoke and fly

Permalänk

Den klara nog det, i alla fall funkar grafikkortet där enligt Notebookchecks rankinglista med beskrivning, men kanske inte på högsta upplösning.

Permalänk
Medlem

den ska klara de utan problem med 35 fps

Permalänk
Medlem

Hade bara en liten fråga-alltså jag funderade att köpa 5930g också. Tror ni att det är nån idé att köpa den nu för det priset(7995kr) eller är det bättre att vänta med tanke på prissänknig ? Jag har ingen aning och behöver hjälp med det svåra beslutet =/......

Permalänk
Medlem

Har också samma dator och kan också rekommendera den varmt.

Jag tror inte det är någon ide att vänta på några prissänkningar. Visst, med tiden blir alla datorprylar billigare och väntar du fem år kommer du garanterat att kunna få den riktigt billigt..
Dock är den just nu väldigt prisvärd i jämförelse med andra laptops för samma peng, så det känns inte troligt att den skulle prissänkas inom den närmaste framtiden.
För 8000 spänn finns det ytterst få laptops med en prestanda i närheten av denna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Har också samma dator och kan också rekommendera den varmt.

Jag tror inte det är någon ide att vänta på några prissänkningar. Visst, med tiden blir alla datorprylar billigare och väntar du fem år kommer du garanterat att kunna få den riktigt billigt..
Dock är den just nu väldigt prisvärd i jämförelse med andra laptops för samma peng, så det känns inte troligt att den skulle prissänkas inom den närmaste framtiden.
För 8000 spänn finns det ytterst få laptops med en prestanda i närheten av denna.

Tack för svaret ! Tänkte väl också så.....

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Det alla nämner är hur bra prestandan är på den och så. Och det är ju
alla tiders att den funkar fint i spel.

Vad jag undrar är om den har en hyfsad skärm och hur det är att spela
i den relativt låga upplösningen 1280x800.

Jag kommer att spela Warhammer online.

Mvh/ prijar

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

har tittat på denna med, men har nu hittat acer 6920!
dock har 6920 lite sämre grafikkort än 5930 men 6920 har blu-ray och en ass snygg design med touchscreenen till venster om t-bordet.
och tror jag köper en sådan istället för 5930!

Permalänk

Äger själv en 5930g och den har i princip allt man kan begära för det priset. Det som jag tycker är speciellt bra är väl grafikkortet (geeforce 9600m gt) som man inte ser i så många laptops i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Har världens beslutsångest över vilken laptop jag ska köpa för att ersätta min stationära burk hemma.

Jag är inte mycket av en gamer men vill kunna köra åtminstonde wow på maxade settings utan massa lagg, det verkar gå med 5930g (?).

Den jag annars funderar på är denna då jag helst skulle ha en liten dator
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=137458&sid=1004544&SpaceC...

Liten och smidig dator som är tyst, blir inte varm och har rätt bra batteritid, också faktumet att man får dunderprestanda med det externa grafikkortet om man vill spela, vilket jag bara gör hemma så jag stör mig inte på faktumet att jag måste plugga in en extern skärm för att utnyttja det externa kortet.

Saken är den att det eg är lite i överkant av vad jag tänkt lägga åp min laptop. Därför kollar jag nu även på 5930g. Den verkar ha bra prestanda, kanske inte lika vass grafik som amilons externa grafikkort men dugligt till mitt behov, den största nackdelen som jag ser är att den är stor, i min mening.

Hur är den i ljudnivån? blir den lätt varm?

Vad kan ni säga mer som talar FÖR att välja acern istället för den lilla dyra amilon, förutom priset då som sagt.

Sista fråga. Den 5930g jag hittar i svenska butiker har bara 2.0 ghz cpu och 3 gb minne. Finns inte denna version i sverige?
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-5930G-Noteboo...

Permalänk
Medlem

Har precis Införskaffat en 5930G från mediamarket men när jag kör 3dmark06 så får ja bara runt 2600poäng?

Är det bara jag som e amatör inom detta eller låter inte det väldigt lite?

MVH/ Mkanto

Permalänk
Medlem

Jag fick 5644 poäng sist jag testade och andra får också resultat däromkring. Det är absolut något som är fel för dig.

Har du bockat för "hög prestanda" i "energialternativ" ?
Det låter lite som att du kör i "energisparläge". Det råkade jag göra först.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

5504 3DMarks Fick jag nu :D!

Energialternativet var på Balanserat så bytte till Hög.

Tack JesperT

MVH/ Mkanto

Permalänk
Medlem

Nice. Byt till de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida så får du ännu bättre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

är 5930g någorlunda tyst? blir den väldigt varm? "överhettar den i spel?"
Klarar den wow på max grafik settings utan problem?
Bra dator i övrigt? Bra att se på film på?
Finns det bättre specs på den i sverige för samma pris som denna ?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=137383&sid=1004524&SpaceC...

Hittar man en bättre all around dator med samma grafikprestanda för samma pengar?

Permalänk
Medlem

Den är väldigt tyst om man inte spelar. Även om man spelat ett tag så är den hyfsat tyst i förhållande till många andra laptops.
Den verkar absolut inte ha några överhettnignsproblem. Den håller sig hyfsat sval även vid längre tids användande. Skillnaden mot min gamla Zepto där man kunde steka ägg vigg luftutströmmet är enorm..

Visst är den bra att se på film på. Vissa föredrar dock en högre upplösning än 1280x800 (även om jag tycker att det är fullt tillräckligt). Kan ju vara bra att gå till närmaste butik och jämföra hur det ser ut i olika upplösningar.

Det finns inte så jättemånga alternativ med samma grafikprestanda i samma prisklass. Det finns dock datorn HP dv5-1190o (tror jag den hette..), som har liknande specs som Acern fast med 4 GB minne och större hårddisk. Dock har Hp:n DDR2 minne på grafikkortet, vilket gör att dess grafikprestanda blir en bit sämre än Acerns.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hpn som JesperT talar om köpte jag innan 5930g gillade den inte alls så åkte tillbaks med den och köpte 5930g istället.

Grymt nöjd med den än så länge kanske lite minus med alla förinstallerade program som kom med.. men det är ju lätt ordnat

Jag upplever inte den som högljud men innan hade jag en stationär som lät som ett jetplan så har inget att jämföra me.

Har inte haft igång den speciellt länge så värmen vet jag inte riktigt något om. Men av vad jag upplevt av det lilla ja använt den så verkar den vara sval

MVH/ Mkanto

Permalänk
Medlem

Vad kostar 5930g på Mediamarkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vad kostar 5930g på Mediamarkt?

7990 eller 7995, något av dem

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jespert & mkanto.

Tack svaren! Det verkar ju som de flesta är nöjda med sina 5930g.
Alternativet för min del är 13" amilon med graphic booster men den kostar 11.000. Fördelen är ju att den är mindre och har grym grafikprestanda om man kör igång boostern på extern skärm. Fördelen med acern är ju att man kan använda den interna skärmen till allt och att den är billigare. Har aldrig haft någon laptop tidigare och hade eg. haft en som är lätt att ta med sig på resor och så, nu är ju inte acern enorm heller. Ja.. Vi får se, jag ska fundera lite till..

Den 5930g som netonnet har för 7999 eller 7990 är det samma som spec som den på mediamarkt? Eller är netonnet's sämre på något vis ?

Jag gillar ju faktiskt designen och så på HP's burkar mer än Acer 5930g. Men kommer ju gå mest på prestanda och användbarhet

Jag har kollat på dv5-1194eo nu och den har grafikkortet
nvidia geforce 9600M Gt istället för acerns 9600 GT.
Vad är den stora skillnaden? På notebookchecks benchmarklist hittar jag inte det kortet som heter "9600 GT"

HP burkens 9600M Gt hamnar dock högt upp på listan, så jag förmodar att det är rätt bra?

I övrigt så har hp'n blu ray, 4gb ram och 320gb hårddisk, blu ray är inget som jag bryr mig om speciellt mycket nu men kan ju vara kul att ha framöver kanske.

CPU så har HP'n
Intel Core2Duo T5800 2GB
och acern Intel Core2Duo P7350

Båda på 2Ghz, jag har ingen aning om vad som är bäst?

Är den hp'n och acern lika prestandamässigt? Hp'n kostar ungefär 1500 kr mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
Nice

Tror du jag kommer kunna spela Counter Strike Source utan problem?

Source? av alla spel Det är ju inte alls krävande, funkar på vad som helst...typ iaf

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

9600 kortet i Hpn är ett ddr2 kort sägs de och i Acern är det ddr3.. alltså acern presterar i sånna fall bättre grafikmässigt.

Hpns sägs ligga på 4600 poäng (ingen säker källa men läst de någonstans) och min 5930g ligger på 5674 poäng nu i 3dmark

med Hpn får du ändå bara 32-bitars Vista så den utnyttjar inte all Ram heller.

När jag valde mellan dessa så tyckte jag att de va soft med blu ray men jag köpte ett ps3, så har det på den.

Lycka till med valet!
Mkanto

Permalänk
Medlem

kek80 :
Det är 9600m gt i både Acern och hp:n (m står för mobile och är laptopversionen av 9600 gt. Dessa presterar sämre än motsvarande kort för stationära.)
Skillnaden mellan Acerns och hp:ns kort är att det är DDR3 grafikminne i Acern och DDR2 i hp:n.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Aha! Ja då är väl acerns grafikprestanda bättre. Jag vet inte ju inte riktigt hur många poäng ddr2 versionen hamnar på och även om det stämmer med 4600 som mkanto säger så vet jag inte hur pass mycket sämre det är än acerns 5700 poäng

Sen att HP datorn kommer med ett OS som inte utnyttjar allt minne är ju för dåligt, men inget man inte kan installera själv antar jag.

Wow är ju inte så krävande spel, klarar hp'n det med max settings tror ni?
Jag ska se om jag hittar någon butik i morgon som har datorerna hemma så jag kan klämma lite på dom.

Permalänk
Medlem

Väljer också mellan HP P DV5-1190eo och denna Acer Aspire 5930G...... Det var en bra tråd detta då skillnaderna benäms. Jag undrar lite om någon som har Acern kan berätta om hur bra högtalarna är på den?

Visa signatur

Jack71

Permalänk

Jag söker bilder på Acer Aspire 5930G!

Någon som kan dela med sig?
Vill ha något att dregla över

WEB