Kyla 4850/4870 med fläktstyrning i rivatuner 2.10

Permalänk
Medlem

Kyla 4850/4870 med fläktstyrning i rivatuner 2.10

Hittade en guide som även fungerar på 4850/4870.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=272267

Gör bara en packe profiler (och ändra % i dom enligt de guider som finns) i CCC och spara dom med genväg. Spara undan genvägarna i någon mapp eller liknande, och länka sedan till dom i rivatuners profil.

Tyvärr så stämmer inte mina temperaturer/procenttal med verkligheten så jag lägger inte upp så många bilder.

Men ett smakprov i alla fall:

http://img154.imageshack.us/my.php?image=frn90belastningid7.j...

Bilden visar hur fläkten sjunker ner mot 45% och vidare mot 35% vid idle efter en 90% gpu-belastning (60-75% fläkt vid GPU-foldning). Varje rött streck motvararar gränsvärden för att justera upp/ner fläkten/arna (det blev rätt många gränser uppåt och neråt i min profil jämfört med i guiden).Guiden fungerar fungerar även för crossfirex.

Jag har inte testat mer än några timmar än, men allt ser ut att fungera. Det behövs bara några finjusteringar av gränsvärden/varvtal.

Permalänk
Medlem

Rivatuner funkade inte för mig... Lite eftersom drog den ner på fläkthastigheten med en procent och tillslut gick fläkten knappt alls å kortet crasha.

Kör på CCC igen. :/

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Gör gränsvärden som påkar både uppåt och neråt så justeras varvtalet rätt om något sånt händer. Men jag har inte märkt av några "varvtapp" jag.

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat RivaTuner och det fungerar utmärkt för mig att ställa fläkten hur jag vill. Kör på 8.8.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Jag har bara provat RivaTuner och det fungerar utmärkt för mig att ställa fläkten hur jag vill. Kör på 8.8.

Ja självklart, annars har jag inte ens skrivit den här tråden... men nu handlar tråden inte om huruvida rivatuner fungerar eller inte, ta det någon annanstans.

Permalänk
Medlem

ATT ftw gör 2 profiler
2d kraftig underklock dynamisk fläktkontroll 500/500 eller vad du känner för om du flashar bios så kan du få ett riktigt bra powerplay
3d 790/1000 lite högre fläkt bara mumma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
ATT ftw gör 2 profiler
2d kraftig underklock dynamisk fläktkontroll 500/500 eller vad du känner för om du flashar bios så kan du få ett riktigt bra powerplay
3d 790/1000 lite högre fläkt bara mumma

Säkert alldeles utmärkt men fungerar inte med crossfire. Och det här allternativet blir dynamiskt och anpassar sig efter omgivningens temperatur. T.ex. en varm sommardag (långt dit...) så varvar det upp ett hack till.

Permalänk

Vart ändrar man fläktinställningar i CCC?

Visa signatur

4+4=9