Permalänk

Köpråd av Tyst bärbar dator.

Hej.

Eftersom min gamla zepto Znote 3415W var alldeles för högljudd har jag ju sålt denna och hade tänkt köpa mig något liknande fast tyst. Datorn från zepto var perfekt till allt och uppfyllde alla mina krav, förutom att den inte var så tyst. Har hört att zeptos andra datorer också har detta problemet, vilket gör att köp därifrån utesluts, tyvärr då jag var nöjd med datorn i övrigt.

Budget (kr): 10 000 +- 1000

Hur snart behöver du datorn?: Så snart som möjligt, men det finns ingen speciell tidsram. Att vänta i flera månader är dock inte aktuellt.

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande: Ja
-Bildredigering: nja, (möjligtvis photoshop)
-Videoredigering: Nej
-Musikproduktion: Möjligt.
-Annat: Spela endel spel såsom cs,wow,fear. Även se på film och lyssna på musik.

Typ av spel kommer att spelas?: Vill att datorn klarar av att spela så krävande spel som det är möjligt. Då det kommer vara ganska blandade krävande spel.

Ska operativsystem ingå?: Ja

Kommer du att bygga datorn själv?: Nej

Är överklockning aktuellt?: Nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator?: JA (!!) Vill helst ha en knäpptyst dator. Det är det största önskemålet. Finner jag en dator som uppfyller alla andra krav så köper jag den inte, om den inte är TYST.

Andra speciella krav/önskemål: Att den inte är förstor, vill gärna ha en smidigt dator som är liten och inte väger för mycket. Tror jag skulle föredra en 15.14" skärm.

MVH
Ingen

Permalänk
Inaktiv

Du får provlyssna på proffs/företagsdatorer tycker jag. HPs Elite serie och Lenovos Thinkpads tycker i alla fall jag är riktigt tysta. Visst kan du höra ett svagt vinande från fläktarna men inte i närheten av konsument/gaming prylarna från tex Acer. Nackdelen är dock att det inte är vidare bra graffekort för spel samt en någon högre prislapp.

Jag har själv 2 gamla Thinkpads T40 som filservrar hemma och dom har stått i bokhyllan ljudlösa i snart 4 år dygnet runt. Man märker inte ens att dom finns där om man inte lyssnar extra mycket.

Permalänk
Medlem

Dell Vostro 1310 skall vara rätt så tyst enligt recensioner på nätet.

Permalänk
Medlem

Thinkpads är väldigt tysta. Har svårt att höra min när jag ska sova. Och ligger med huvudet ca 1m ifrån i ett väldigt ljudisolerat rum.
Fast som sagt ingen värsting grafikprestanda i dem mindre modellerna iaf. Men det finns 15"are med Nividia quadrox grafikkort och typ 1680x1050 upplösning innom din prisnivå tror jag :). Annars är det ovanligt bra kvalité och andrahands värde på dem. Och styrpinnen är helt ovärdelig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min dator (att den låter för mycket) som nu snart ska lämnas tillbaka. Funderar på en Fujitsu Siemens, ska vad jag har hört ha mycket bra prylar och vara mycket tysta. Eller har jag fel?

Permalänk

Tack för tipsen!

var inne på dells hemsida nu o kollade.

kikade på dells XPS datorer, såg rätt fina ut. Men någon som vet hur dem är ljudmässigt? Tänkte mest på XPS M1530. är dem något att ha eller?

Ngn som vet om man kan konfiguera datorerna där, t.ex ändra processor o så som man kunde på zepto eller köper man dem "som dem är"? Jag hittade ingen sådan funktion men jag är jävligt trött dock.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingen_utan_k
Tack för tipsen!

var inne på dells hemsida nu o kollade.

kikade på dells XPS datorer, såg rätt fina ut. Men någon som vet hur dem är ljudmässigt? Tänkte mest på XPS M1530. är dem något att ha eller?

Ngn som vet om man kan konfiguera datorerna där, t.ex ändra processor o så som man kunde på zepto eller köper man dem "som dem är"? Jag hittade ingen sådan funktion men jag är jävligt trött dock.

MVH

Så klart du kan De har rabatter nu http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/segm...

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter är en laptop med SSD. Tyvär kostar dom väldigt mycket idag. Ett bra grafikkort betyder högljud dator när den du spelar. Frågan är hur pass tysta dom är i idle.

Permalänk
Medlem

Den datorn som jag byter ifrån som låter för mycket är just XPS M1530. Skule därför inte rekomendera den. Hade även andra problem med den. Men jag kanske bara hade otur och fick ett dåligt exemplar.

Permalänk
Medlem

Svårt att få en riktigt tyst dator om man ska ha bra spelprestanda på den också.

Men visst finns det grader i helvetet. Att undervolta kan hjälpa rätt bra också.

Permalänk

Tyst dator och speldator går inte ihop eftersom grafikkort som klarar krävande spel blir varma och måste kylas. Nu antar jag att du inte är ute efter en Mac, men MacBooken är faktiskt i stort sett knäpptyst sålänge du inte maxar den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.ryhage
Den datorn som jag byter ifrån som låter för mycket är just XPS M1530. Skule därför inte rekomendera den. Hade även andra problem med den. Men jag kanske bara hade otur och fick ett dåligt exemplar.

Ja ok, då blir det ingen sådan heller då :/.

Jo, hur dom låter när man är ingame spelar ingen större roll, klumpigt av mig att missa att tala om det.

Det är hur dom är idle som spelar roll. Att kunna sova med datorn på i samma rum ska inte vara några problem alltså. Sen om dom den varvar upp då man spelar något krävande eller så, kvittar..

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dells studio 15 är något att rekomendera? Har själv en Vostro och den låter utav helvete..